Jak zadbać o dobrą akustykę w szkole

Podziel się:
Placówki edukacyjne rzadko projektowane są i budowane tak, by zapewnić komfort pracy i nauki. Normy i wytyczne dotyczące warunków, jakie musi spełniać obiekt o przeznaczeniu edukacyjnym spełniane są z reguły w zakresie obowiązkowego minimum. Pewne kwestie bywają natomiast często pomijane – np. problematyka akustyczności pomieszczeń lekcyjnych i innych sal. Tymczasem dobra akustyka pozytywnie wpływa na zrozumiałość mowy, a tym samym poprawia zdolność przyswajania wiedzy przez uczniów.

Fot. Knauf AMF Fot. Knauf AMF W klasie trudno o względną ciszę (nie wspominając już o idealnej) – głos nauczyciela nierzadko ginie w dźwiękach generowanych przez zgromadzonych w sali uczniów oraz przez otoczenie. Jeśli dodać do tego coraz częstsze problemy młodzieży z koncentracją i ze słuchem, nie dziwi, że rośnie stopień wzajemnego niezrozumienia się nauczycieli i uczniów.W takich niezmiernie trudno jest odróżnić głos nauczyciela z poziomu hałasu wytwarzanego przez grupę. Co więcej, według amerykańskich badań studyjnych, aż 11,3% uczniów ma problemy ze słuchem, a co za tym idzie kłopoty ze śledzeniem toku wykładu i zajęć.

Odbijanie i pochłanianie dźwięków

Wszystkie źródła dźwięku emitują fale, które rozchodzą się w przestrzeni. Na swej drodze napotykają one ciała fizyczne, które charakteryzują się zdolnością ich odbijania lub pochłaniania. Cecha ta jest opisywana przez współczynnik pochłaniania dźwięku. Jeśli np. w pomieszczeniu jest dużo powierzchni dobrze odbijających fale dźwiękowe, dochodzi do zjawiska pogłosu (potocznie nazywanego echem), czyli sukcesywnego, płynnego wyczerpywania się energii dźwięku – mimo że źródło już go nie emituje, nasze ucho przez jakiś czas nadal go słyszy. Z kolei czas pogłosu to liczba sekund, które upływają od chwili zaprzestania wydzielania dźwięku przez źródło do momentu spadku energii akustycznej o 60 dB wg EN ISO 3382. Zasadniczo, im czas pogłosu jest krótszy, tym korzystniejsza atmosfera akustyczna w pomieszczeniu. W szkołach, aby ułatwić pracę uczniom i nauczycielom, należałoby zadbać z jednej strony o odpowiednie odbicie głosu nauczyciela, by wyraźnie dotarł do każdego ucznia, z drugiej – o wytłumienie innych dźwięków, które rozpraszają przekaz. Jednym ze sposobów na osiągnięcie takiego efektu jest zastosowanie połączenia odpowiednich płyt sufitowych, cechujących się różnymi parametrami akustycznymi, ale takim samym wykończeniem powierzchni. Dzięki temu sufit będzie miał jednolity, estetyczny wygląd zapewniając jednocześnie pożądane, optymalne parametry odbicia jak i pochłaniania.
REKLAMA:

Skąd ten hałas

Zarówno nagłe, bardzo głośne, jak i ciche, ale natrętne, stałe dźwięki irytują, rozpraszają, powodują narastającą agresję. Dekoncentrują i utrudniają skupienie. Dlatego istotne jest, by do minimum ograniczyć ich dostęp do pomieszczenia. Fot. Knauf AMF Fot. Knauf AMF Stopień izolacyjności akustycznej zależy m.in. od konstrukcji obiektu, zastosowanych materiałów, jakości wykonania, wdrożonych rozwiązań wytłumiających. Wiele zależy od tego, gdzie zostało zlokalizowane źródło hałasu. Może ono być np. w przestrzeni sufitowej, nad sufitem lub za ścianą. Wówczas sufit podwieszany lub okładzina ścienna to jedyne bariery izolacyjne, oddzielające dźwięk zakłócający od chronionego pomieszczenia. Wraz ze stropem i ścianą uzupełniają się one wzajemnie, a przy tym pełnią funkcję dodatkowej warstwy zamykającej.

Zdarzają się obiekty, w których przestrzeń dzielona jest na poszczególne pomieszczenia za pomocą lekkich konstrukcji g-k o wysokości do sufitu podwieszanego. Konstrukcja sufitu podwieszanego nie jest natomiast dzielona – tworzy całość, a między nią a masywnym stropem znajduje się pustka powietrzna. W takim przypadku możemy mieć do czynienia z podwójnym przenikaniem dźwięku. Wygenerowany w pomieszczeniu A hałas zostaje częściowo pochłonięty przez sufit podwieszany, po czym trafia do otwartej przestrzeni międzysufitowej, z której przenika do pomieszczenia B jako dźwięk zakłócający, znów pokonując sufit podwieszany i ponownie ulegając częściowemu wytłumieniu.

Adaptacja akustyczna

Fot. Knauf AMF  Fot. Knauf AMF W określonych obiektach – w tym też w szkołach – nie jest ważne jedynie proste wytłumienie pomieszczeń, lecz akustyczna optymalizacja. Dla osiągnięcia efektu należy zastosować różne rodzaje płyt, np. THERMATEX Acoustic Range. To grupa wyrobów o takich samych, białych wzorach powierzchni a jednocześnie odmiennych właściwościach i parametrach akustycznych. Umożliwiają one zastosowanie na jednym suficie produktów o odmiennych właściwościach z zachowaniem jednolitego wyglądu płaszczyzny. Poszczególne płyty różnią się m.in. izolacyjnością dźwięku (od 28 dB do 44 dB) i wskaźnikiem pochłaniania dźwięku. W skład rodziny wchodzi też np. płaski głośnik zabudowany w postaci rastra sufitowego czy zintegrowane z systemem sufitowym projektory wideo lub rzutniki multimedialne. Rozwiązanie obejmuje cztery systemy konstrukcyjne, gamę formatów i rodzajów krawędzi oraz atrakcyjne wzornictwo płyt.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Knauf
#czytelnia #izolacje #akustyka #na sciany #g-k #do wygluszanie #knauf

Więcej tematów: