Zmiany społeczno-ekonomiczne, a także postęp technologiczny nie pozostaną bez wpływu na rynek handlowy. O ile trudno prognozować konkretne wartości, o tyle można pokusić się o wskazanie kilku procesów, które będą obserwowane w najbliższej dekadzie.
Zmiana struktury – liczba placówek handlu nowoczesnego i ich udziały w rynku będą się zwiększać. Można także oczekiwać procesów konsolidacyjnych zarówno w sektorze wielkoformatowym, małoformatowym, jak i hurtowym.
Poszukiwanie i zapełnianie nisz rynkowych – decyzje o lokalizacji nowych obiektów będą opierać się przede wszystkim na wypełnianiu luk w istniejącej infrastrukturze handlowej. Handel będzie generalnie wychodził do ludzi, zbliżając się do ich miejsca zamieszkania.
Wyższe wymagania konsumentów – nieuniknione będą bardziej lub mniej radykalne przebudowy i rozbudowy starszych obiektów, połączone z rewizją i wymianą najemców i przedefiniowaniem strategii marketingowych.
Wzrost świadomości ekologicznej – coraz większego znaczenia będą nabierać certyfikaty środowiskowe (np. BREEAM), które będą stawać się standardem.
Zmiana roli centrum handlowego – będą one ewoluować w kierunku miejsca spotkań, co będzie pociągać wzmocnienie roli części gastronomicznych i rozrywkowych.
Zmiana zwyczajów zakupowych – coraz większa rolę będzie odgrywał handel w internecie, a sklepy działające tradycyjnie będą poszerzać swoją ofertę o możliwość dokonania zakupów online.
Poszukiwanie i zapełnianie nisz rynkowych – decyzje o lokalizacji nowych obiektów będą opierać się przede wszystkim na wypełnianiu luk w istniejącej infrastrukturze handlowej. Handel będzie generalnie wychodził do ludzi, zbliżając się do ich miejsca zamieszkania.
REKLAMA:
Wyższe wymagania konsumentów – nieuniknione będą bardziej lub mniej radykalne przebudowy i rozbudowy starszych obiektów, połączone z rewizją i wymianą najemców i przedefiniowaniem strategii marketingowych.
Wzrost świadomości ekologicznej – coraz większego znaczenia będą nabierać certyfikaty środowiskowe (np. BREEAM), które będą stawać się standardem.
Zmiana roli centrum handlowego – będą one ewoluować w kierunku miejsca spotkań, co będzie pociągać wzmocnienie roli części gastronomicznych i rozrywkowych.
Zmiana zwyczajów zakupowych – coraz większa rolę będzie odgrywał handel w internecie, a sklepy działające tradycyjnie będą poszerzać swoją ofertę o możliwość dokonania zakupów online.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Emmerson