Na przełomie jesieni i zimy warto skontrolować sprawność techniczną maszyn do odśnieżania i przygotować je użytkowania w każdej chwili.
Fot. Honda„Kosiarki, wykaszarki, nożyce do żywopłotów, glebogryzarki, wertykulatory – to maszyny, które praktycznie nie będą nam potrzebne do wiosny. Podstawową zasadą w użytkowaniu maszyn, spalinowych czy elektrycznych, jest dbałość o ich stan techniczny i właśnie teraz warto je dokładnie oczyścić i zabezpieczyć na okres kilkumiesięcznego przechowywania.” – mówi Mariusz Czarnocki, Manager Produktu Urządzenia do pielęgnacji zieleni w firmie Aries Power Equipment, która jest Generalnym Dystrybutorem Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce. „Nie wszyscy użytkownicy i właściciele tych urządzeń mają świadomość, że systematyczna kontrola stanu technicznego sprzętu rzutuje na funkcjonowanie maszyn. Dbałość o nie wraz z prawidłowym użytkowaniem są gwarancją wieloletniej eksploatacji. Ten aspekt jest też brany pod uwagę w przypadku ewentualnego serwisowania urządzenia objętego gwarancją producenta.”
Podstawowe zasady przygotowania urządzeń spalinowych do zimowego przechowania
Maszyny spalinowe – kosiarki, wykaszarki, nożyce, glebogryzarki - można zabezpieczyć na zimę samodzielnie, wspomagając się instrukcją obsługi danej maszyny, w której zawarte są wszystkie informacje, w tym także wskazówki dotyczące konserwacji urządzenia. Czynność tę można również powierzyć wykwalifikowanym serwisantom w autoryzowanych punktach serwisowych.
Fot. Honda1. Bezpieczeństwo – przed przystąpieniem do pracy, zawsze pamiętajmy o rozłączeniu przewodu elektrycznego od świecy zapłonowej. Upewnijmy się, że silnik jest wyłączony.
2. Oczyszczenie maszyny – z reguły wszystkie urządzenia i maszyny, a przede wszystkim kosiarki, wykaszarki, glebogryzarki, nożyce – powinno się oczyścić po każdym użytkowaniu, o czym często zapominamy lub lekceważymy. Tę czynność trzeba jednak wykonać na zakończenie sezonu. Czyścimy całe urządzenie, a ze szczególną uwagą spód kosiarek i glebogryzarek oraz noże a także elementy metalowe i lakierowanie, by zabezpieczyć wszelkie ubytki. Warto przy tym zachować ostrożność w usuwaniu zaschniętych resztek roślin czy grudek ziemi, by nie uszkodzić maszyny.
3. Zbiornik na paliwo – na zimę trzeba opróżnić zbiornik z paliwa, ponieważ paliwo, pozostawione w zbiorniku na dłużej niż miesiąc bez użytkowania maszyny, traci na jakości.
4. Wymiana oleju – prawidłowa i zalecana konserwacja silnika wymaga usunięcia zużytego oleju i wlaniu świeżego na koniec przeglądu maszyny. W celu sprawnego usunięcia oleju należy wykręcić bagnet olejowy w boku silnika bagnet olejowy, przechylić urządzenie na bok, zlać płyn do płaskiego naczynia o odpowiedniej pojemności i ustawić maszynę w pozycji roboczej. Na zakończenie przeglądu technicznego należy wlać świeży olej - ilość oleju jest wskazana w instrukcji obsługi każdej maszyny. Następnie wkręcamy bagnet. Olej zużyty warto dostarczyć do punktu utylizacji.
5. Ostrza i noże - ostrza maszyn tnących i elementy robocze glebogryzarek, wertykulatorów powinny być systematycznie sprawdzane, najlepiej po każdorazowym użytkowaniu maszyny – a koniecznie na koniec i na początku sezonu. Przy tej czynności należy zachować wyjątkową ostrożność ze względu na własne bezpieczeństwo – upewnijmy się przedtem czy silnik został wyłączony. Następnie należy zdjąć fajkę ze świecy zapłonowej, w przypadku kosiarki - przechylić maszynę na bok wskazany w instrukcji obsługi i zdemontować noże. Wszelkie nierówności ostrzy, pęknięcia i wygięcia kwalifikują ostrza do wymiany na nowe. Naostrzone lub nowe noże obowiązkowo muszą być wyważone - najlepiej w autoryzowanym punkcie serwisowym. Po zamontowaniu noży należy sprawdzić prawidłowe dokręcenie śrub. Ze względów bezpieczeństwa, kontrolę ostrzy warto zlecić fachowcom.
6. Filtr powietrza – rekomendowana częstotliwość wymiany filtru powietrza jest wskazana w instrukcji obsługi maszyny. Kontrola polega na sprawdzeniu czystości filtra, przepuszczalności i jego kształtu. Filtr nie może nosić oznak deformacji, a jeśli takie zmiany zauważymy, filtr trzeba wymienić. Cienką warstwę zanieczyszczeń należy usunąć uderzając lekko w twardą powierzchnię. Kontrolę filtra warto wykonać na koniec sezonu, a koniecznie – przed użytkowaniem maszyny w nowym sezonie.
7. Świeca zapłonowa – kontrolę świecy zapłonowej zawsze wykonujemy po upewnieniu się, że maszyna została wyłączona. Sprawdzamy czy świeca jest pokryta nalotem i czy są pęknięcia – w takim przypadku, jak i przy uszkodzeniu izolatora – świecę należy wymienić na nową: trzeba zdjąć końcówkę przewodu zapłonowego i wykręcić odpowiednim kluczem starą świecę. Po jej sprawdzeniu, wkręcamy świecę ręcznie i dokręcamy kluczem – tę samą, o dodatkowe 1/8-1/4 obrotu, a w przypadku nowej - o ½ obrotu. Potem zakładamy fajkę świecy zapłonowej.
Fot. HondaW ramach kontroli stanu technicznego urządzenia spalinowego jak i elektrycznego warto zawsze sprawdzić stan dokręcenia śrub oraz elementów metalowych. Każdy ubytek w warstwie lakieru należy oczyścić i zabezpieczyć nową warstwą.
„Pomimo tego, że ostatnio zimy w Polsce nie były zbyt uciążliwe, warto zawsze być przygotowanym do konieczności nagłego odśnieżania. Dlatego warto zawczasu sprawdzić stan posiadanych narzędzi i odśnieżarek.” – radzi Rafał, Manager Produktu, Aries Power Equipment, Generalny Dystrybutor Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce. „Podczas tego typu kontroli wiele czynności pokrywa się z przygotowaniem letnich maszyn do zimowego przechowywania. W odśnieżarkach jest jednak kilka specyficznych elementów, które powinno się sprawdzić, jak układ jezdny czy część robocza oraz układ sterujący.”
Fot. HondaOprócz oleju i paliwa, o tej porze roku warto skontrolować stan układu jezdnego odśnieżarek. W przypadku maszyn na gąsienicach – należy na nowo wyregulować mechanizm. Ważną czynnością jest też sprawdzenie i ewentualna wymiana elementów roboczych, zwłaszcza tych, które ulegają ścieraniu podczas użytkowania, np. gumowe nakładki na wirnikach i płozy regulacyjne. Następnie dobrze jest również upewnić się czy sprawnie działa układ sterujący maszyny, obroty silnika oraz komin wyrzutu śniegu, a w przypadku maszyn z rozrusznikiem elektrycznym - trzeba sprawdzić stan akumulatora, a następnie doładowywać go według potrzeb. Dodatkowo sprawdźmy też stopień dokręcenia śrub i połączeń oraz to, czy zapasowy zestaw śrub zabezpieczających wirnik przed przeciążeniem jest w komplecie. Nie lekceważmy też uszkodzeń lakieru w obudowie maszyny – warto te ubytki zabezpieczać na bieżąco, by nie dopuścić do powstania korozji.
Podstawowe zasady przygotowania urządzeń spalinowych do zimowego przechowania
Maszyny spalinowe – kosiarki, wykaszarki, nożyce, glebogryzarki - można zabezpieczyć na zimę samodzielnie, wspomagając się instrukcją obsługi danej maszyny, w której zawarte są wszystkie informacje, w tym także wskazówki dotyczące konserwacji urządzenia. Czynność tę można również powierzyć wykwalifikowanym serwisantom w autoryzowanych punktach serwisowych.
REKLAMA:
Fot. Honda1. Bezpieczeństwo – przed przystąpieniem do pracy, zawsze pamiętajmy o rozłączeniu przewodu elektrycznego od świecy zapłonowej. Upewnijmy się, że silnik jest wyłączony.
2. Oczyszczenie maszyny – z reguły wszystkie urządzenia i maszyny, a przede wszystkim kosiarki, wykaszarki, glebogryzarki, nożyce – powinno się oczyścić po każdym użytkowaniu, o czym często zapominamy lub lekceważymy. Tę czynność trzeba jednak wykonać na zakończenie sezonu. Czyścimy całe urządzenie, a ze szczególną uwagą spód kosiarek i glebogryzarek oraz noże a także elementy metalowe i lakierowanie, by zabezpieczyć wszelkie ubytki. Warto przy tym zachować ostrożność w usuwaniu zaschniętych resztek roślin czy grudek ziemi, by nie uszkodzić maszyny.
3. Zbiornik na paliwo – na zimę trzeba opróżnić zbiornik z paliwa, ponieważ paliwo, pozostawione w zbiorniku na dłużej niż miesiąc bez użytkowania maszyny, traci na jakości.
4. Wymiana oleju – prawidłowa i zalecana konserwacja silnika wymaga usunięcia zużytego oleju i wlaniu świeżego na koniec przeglądu maszyny. W celu sprawnego usunięcia oleju należy wykręcić bagnet olejowy w boku silnika bagnet olejowy, przechylić urządzenie na bok, zlać płyn do płaskiego naczynia o odpowiedniej pojemności i ustawić maszynę w pozycji roboczej. Na zakończenie przeglądu technicznego należy wlać świeży olej - ilość oleju jest wskazana w instrukcji obsługi każdej maszyny. Następnie wkręcamy bagnet. Olej zużyty warto dostarczyć do punktu utylizacji.
5. Ostrza i noże - ostrza maszyn tnących i elementy robocze glebogryzarek, wertykulatorów powinny być systematycznie sprawdzane, najlepiej po każdorazowym użytkowaniu maszyny – a koniecznie na koniec i na początku sezonu. Przy tej czynności należy zachować wyjątkową ostrożność ze względu na własne bezpieczeństwo – upewnijmy się przedtem czy silnik został wyłączony. Następnie należy zdjąć fajkę ze świecy zapłonowej, w przypadku kosiarki - przechylić maszynę na bok wskazany w instrukcji obsługi i zdemontować noże. Wszelkie nierówności ostrzy, pęknięcia i wygięcia kwalifikują ostrza do wymiany na nowe. Naostrzone lub nowe noże obowiązkowo muszą być wyważone - najlepiej w autoryzowanym punkcie serwisowym. Po zamontowaniu noży należy sprawdzić prawidłowe dokręcenie śrub. Ze względów bezpieczeństwa, kontrolę ostrzy warto zlecić fachowcom.
6. Filtr powietrza – rekomendowana częstotliwość wymiany filtru powietrza jest wskazana w instrukcji obsługi maszyny. Kontrola polega na sprawdzeniu czystości filtra, przepuszczalności i jego kształtu. Filtr nie może nosić oznak deformacji, a jeśli takie zmiany zauważymy, filtr trzeba wymienić. Cienką warstwę zanieczyszczeń należy usunąć uderzając lekko w twardą powierzchnię. Kontrolę filtra warto wykonać na koniec sezonu, a koniecznie – przed użytkowaniem maszyny w nowym sezonie.
7. Świeca zapłonowa – kontrolę świecy zapłonowej zawsze wykonujemy po upewnieniu się, że maszyna została wyłączona. Sprawdzamy czy świeca jest pokryta nalotem i czy są pęknięcia – w takim przypadku, jak i przy uszkodzeniu izolatora – świecę należy wymienić na nową: trzeba zdjąć końcówkę przewodu zapłonowego i wykręcić odpowiednim kluczem starą świecę. Po jej sprawdzeniu, wkręcamy świecę ręcznie i dokręcamy kluczem – tę samą, o dodatkowe 1/8-1/4 obrotu, a w przypadku nowej - o ½ obrotu. Potem zakładamy fajkę świecy zapłonowej.
Fot. HondaW ramach kontroli stanu technicznego urządzenia spalinowego jak i elektrycznego warto zawsze sprawdzić stan dokręcenia śrub oraz elementów metalowych. Każdy ubytek w warstwie lakieru należy oczyścić i zabezpieczyć nową warstwą.
„Pomimo tego, że ostatnio zimy w Polsce nie były zbyt uciążliwe, warto zawsze być przygotowanym do konieczności nagłego odśnieżania. Dlatego warto zawczasu sprawdzić stan posiadanych narzędzi i odśnieżarek.” – radzi Rafał, Manager Produktu, Aries Power Equipment, Generalny Dystrybutor Maszyn i Urządzeń Honda w Polsce. „Podczas tego typu kontroli wiele czynności pokrywa się z przygotowaniem letnich maszyn do zimowego przechowywania. W odśnieżarkach jest jednak kilka specyficznych elementów, które powinno się sprawdzić, jak układ jezdny czy część robocza oraz układ sterujący.”
Fot. HondaOprócz oleju i paliwa, o tej porze roku warto skontrolować stan układu jezdnego odśnieżarek. W przypadku maszyn na gąsienicach – należy na nowo wyregulować mechanizm. Ważną czynnością jest też sprawdzenie i ewentualna wymiana elementów roboczych, zwłaszcza tych, które ulegają ścieraniu podczas użytkowania, np. gumowe nakładki na wirnikach i płozy regulacyjne. Następnie dobrze jest również upewnić się czy sprawnie działa układ sterujący maszyny, obroty silnika oraz komin wyrzutu śniegu, a w przypadku maszyn z rozrusznikiem elektrycznym - trzeba sprawdzić stan akumulatora, a następnie doładowywać go według potrzeb. Dodatkowo sprawdźmy też stopień dokręcenia śrub i połączeń oraz to, czy zapasowy zestaw śrub zabezpieczających wirnik przed przeciążeniem jest w komplecie. Nie lekceważmy też uszkodzeń lakieru w obudowie maszyny – warto te ubytki zabezpieczać na bieżąco, by nie dopuścić do powstania korozji.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Honda