Woda jest jednym z mediów, które musimy doprowadzić do domu już na początkowym etapie budowy. Tak samo jak w przypadku sieci gazowej, to również określona sieć biurokratycznych ścieżek. W poniższym artykule omawiamy procedurę krok po kroku oraz ostrzegamy przed „ślepymi uliczkami”.
Pod pojęciem „ślepych uliczek” ukrywają się nieuzasadnione koszty. Jak się okazuje, można się w takie wpędzić, wystarczy dać się zwieść ładnym ofertom. Ale od początku. W zależności od tego, gdzie planujemy budowę domu, w celu uzyskania warunków technicznych zgłaszamy się albo do gminnego, albo miejskiego przedsiębiorstwa wodociągowego (czasem funkcjonuje pod nazwą zakład komunalny). Pierwsze, co musimy zdobyć, to otrzymać warunki techniczne określające wykonanie przyłącza. Pod hasłem: warunki techniczne wykonania przyłącza, rozumie się miejsce wpięcia przyłącza oraz zakres rozbudowy sieci.
Fot. oBud.pl
- liczbie mieszkańców;
- planowanym zużyciu wody (w określeniu parametru można zwrócić się o pomoc pracowników);
- określić punkty poboru wody (WC, natryski, umywalki, zlewy, wanny, itp.).
Gdy wypełnimy wniosek należy udać się do lokalnego przedsiębiorstwa wodnokanalizacyjnego. W przypadku strefy pozamiejskiej będzie to urząd gminny. Do niedawna było tak, że przed złożeniem wniosku o określenie warunków przyłączenia, należało uzyskać informacje na temat możliwości podłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej działki. Obecnie nie ma tego wymogu, przepisy złagodzono.
Po złożeniu dokumentu w siedzibie lokalnego przedsiębiorstwa wodnokanalizacyjnego czekamy na rozpatrzenie wniosku, co może potrać nawet miesiąc. Po wyrażeniu aprobaty warunki są ważne dwa lata. Jeśli termin ten upłynie, a inwestor nie zrealizuje w tym czasie inwestycji, będzie musiał złożyć wniosek po raz kolejny. Warunki techniczne zawierają wykaz czynności niezbędnych do uzyskania pozwolenia na korzystanie z wodociągu. Inwestor powinien także otrzymać oświadczenie z zakładu zapewniające o dostawie wody na działkę oraz projekt umowy, która zostanie z nim zawarta po wykonaniu prac. Warunki techniczne wydane przez zakład wodociągowy to podstawa do sporządzenia projektu! Za złożenie wniosku jest opłata, około 80 zł (zależne od polityki miejscowego zakładu wodociągowego).
- aktualna mapa sytuacyjno-wysokościowa;
- wypis z rejestru gruntów;
- potwierdzenie prawa do dysponowania nieruchomością.
- jeśli przyłącze musi przebiegać przez sąsiednie działki, starający się o jego budowę inwestor musi uzyskać także pisemną, a nawet notarialną zgodę ich właścicieli!
2. Złożyć dokumentację w MWiK (bądź gminnych).
3. Złożyć dokumenty w Zarządzie Dróg Miejskich.
4. Zlecić wykonanie budowy (wymienione niżej dokumenty należy zdać w siedzibie wodociągów miejskich lub gminnych!):
- złożenie druku zlecenia nawiercenia (wcinki) i wniosku o odbiór przyłącza wodociągowego;
- zlecenie wybudowanego przyłącza do zainwentaryzowania geodezyjnego przez uprawnionego geodetę oraz dostarczenie mapki inwentaryzacji geodezyjnej;
- złożenie wniosku o zawarcie umowy na dostarczanie wody i podpisanie umowy w siedzibie urzędu wodociągów;
- złożenie wniosku o zamontowanie wodomierza.
Koszty wykonania instalacji wodno - kanalizacyjnej:
- opłata za wydanie warunków około 80 złotych;
- mapa geodezyjna – 0d 250 do 400 zł. w zależności m.in. od wielkości mapy, czasu jej przygotowania itd;
- projekt około 1000 zł;
- uzgodnienie w ZUD 90 zł;
- uzgodnienie w wodociągach 80 zł;
- odbiór przyłącza przez inspektora z wodociągów 100 zł;
- wykonanie przyłącza – do 10 m i na głębokości 2,5 m – około 3 tys. zł;
- inwentaryzacja geodezyjna około 300/400 zł.
Główne czynniki mające wpływ na cenę przyłącza wodociągowego to wielkość działki, odległość od sieci wodociągowej, liczba punktów poboru wody, firma wykonująca schemat i projekt przyłącza wodociągowego oraz kanalizacyjnego. Koszty wydania warunków technicznych są ustalane indywidualnie przez gminy.
Powyższa ścieżka sugeruje sporo bieganiny po urzędach. W zależności od polityki zakładu wodociągów, różne są możliwości na zlecenie projektu i budowy przyłącza. Inwestor może sam znaleźć projektanta oraz firmę zajmującą się budową instalacji, ale może być również tak, że zakład wodociągowy, do którego przynależymy, wykonuje usługę kompleksowo. Teoretycznie to rozwiązanie, które zdejmuje z głowy obowiązek, bo w praktyce sprowadza się do tego, że podpisujemy tylko dwa dokumenty, w momencie, gdy składamy wniosek o wydanie warunków technicznych przyłącza i na samym końcu, gdy podpisujemy umowę z przedsiębiorstwem wodociągowym o dostarczenie wody do instalacji. Reszta odbywa się jakby za plecami inwestora. Decyzja na kompleksową usługę skraca również czas wykonania instalacji do mniej więcej trzech miesięcy.
Fot. oBud.pl
Jeśli jednak zdecydujemy się na samodzielne wykonanie przyłącza, najważniejsze, by wybrać wykonawcę, który ma uprawnienia, co jest niezbędne, by otrzymać zgodę na wykonanie instalacji i ostatecznie doprowadzić do niej wodę! Osoba z uprawnieniami nie powinna przysporzyć trudności w urzędniczych procedurach.
Po wykonaniu budowy, a więc wykopaniu i montażu przewodów, należy wezwać przedsiębiorstwo wodociągowe do połączenia przewodu przyłącza z wodociągiem miejskim. To wynika z przepisów i jest związane z bezpieczeństwem sanitarnym. Inwestor (lub wykonawca, kwestia do uzgodnienia) zleca wykonanie połączenia czy nawiercenia tzw. nawiertki do przewodu wodociągowego. Pracownicy MWiK łączą wykonane przyłącze z przewodem ulicznym. W końcowych czynnościach wykonawca musi przyłącze przepłukać i zgłosić do wodociągów, do odbioru technicznego. Nawiertka to opłata kilkuset złotych.
Należy też zlecić do geodety wykonanie pomiaru, geodeta zgłasza wyniki do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i to jest na wieki wieków. W momencie, gdy przyłącze jest wykonane, protokół jest spisany, następuje formalny, finalny akt zawarcia umowy. Pracownicy MWiK przyjeżdżają w umówionym wcześniej terminie na teren nieruchomości, montują wodomierz na koszt własny, gdyż jest własnością spółki i następuje podpisanie umowy. Podpisanie umowy jest bezpłatne. Dokument ten jest podstawą do uruchomienia przyłącza i zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę między zakładem wodociągowym a właścicielem nieruchomości, co jest ostatnim krokiem na drodze do doprowadzenia wody do instalacji.
Marta Sobiecka
Fot. oBud.pl
Krok 1. Wniosek o określenie warunków przyłączenia
W przypadku podłączenia nieruchomości do sieci wodociągów, pierwsze, co należy zrobić, to złożyć wniosek o określenie warunków przyłączenia (wniosek do pobrania na stronie lokalnego dostawcy wody lub w biurze obsługi placówki). We wniosku trzeba będzie podać informacje, między innymi o:- liczbie mieszkańców;
- planowanym zużyciu wody (w określeniu parametru można zwrócić się o pomoc pracowników);
- określić punkty poboru wody (WC, natryski, umywalki, zlewy, wanny, itp.).
Gdy wypełnimy wniosek należy udać się do lokalnego przedsiębiorstwa wodnokanalizacyjnego. W przypadku strefy pozamiejskiej będzie to urząd gminny. Do niedawna było tak, że przed złożeniem wniosku o określenie warunków przyłączenia, należało uzyskać informacje na temat możliwości podłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej działki. Obecnie nie ma tego wymogu, przepisy złagodzono.
REKLAMA:
Po złożeniu dokumentu w siedzibie lokalnego przedsiębiorstwa wodnokanalizacyjnego czekamy na rozpatrzenie wniosku, co może potrać nawet miesiąc. Po wyrażeniu aprobaty warunki są ważne dwa lata. Jeśli termin ten upłynie, a inwestor nie zrealizuje w tym czasie inwestycji, będzie musiał złożyć wniosek po raz kolejny. Warunki techniczne zawierają wykaz czynności niezbędnych do uzyskania pozwolenia na korzystanie z wodociągu. Inwestor powinien także otrzymać oświadczenie z zakładu zapewniające o dostawie wody na działkę oraz projekt umowy, która zostanie z nim zawarta po wykonaniu prac. Warunki techniczne wydane przez zakład wodociągowy to podstawa do sporządzenia projektu! Za złożenie wniosku jest opłata, około 80 zł (zależne od polityki miejscowego zakładu wodociągowego).
Dokumentacja, którą należy złożyć, by otrzymać warunki techniczne:
- wniosek;- aktualna mapa sytuacyjno-wysokościowa;
- wypis z rejestru gruntów;
- potwierdzenie prawa do dysponowania nieruchomością.
- jeśli przyłącze musi przebiegać przez sąsiednie działki, starający się o jego budowę inwestor musi uzyskać także pisemną, a nawet notarialną zgodę ich właścicieli!
Krok 2. Uzyskanie mapy geodezyjnej
Drugim krokiem jest uzyskanie mapy geodezyjnej, na której pokazane są wszystkie elementy uzbrojenia poziomego (nie widać ich na powierzchni gołym okiem). Mapę należy uzyskać od Państwowych Zasobów Geodezyjnych (starostwa). Mapka geodezyjna to koszt około 250 - 400 zł.Krok 3. Zlecenie projektu budowy przyłącza – wykonanie instalacji
Na podstawie warunków technicznych i mapy uprawniony projektant branży sanitarnej opracowuje projekt przyłączenia (koszt około 1000 zł) i uzyskuje wszystkie niezbędne opinie i uzgodnienia (warto podpisać umowę z projektantem, by było to w jego zakresie). Najpierw składa dokument do Zespołu Uzgodnienia Dokumentacji Projektowej. Zwykle cykl uzgodnienia to tydzień czasu, w momencie składania wniosku należy opłacić na miejscu usługę, jest to koszt rzędu 100 zł. Gdy protokół uzgodnienia jest pozytywny, wtedy należy skompletowaną dokumentację złożyć w MWiK do uzgodnienia. Tu sprawdzana jest zgodność rozwiązania projektowego z warunkami technicznymi. Projektant równolegle składa dokumenty w Zarządzie Dróg Miejskich, w celu otrzymania zgody na zajęcie pasa drogowego.Gdy projekt jest wykonany, należy:
1. Złożyć wniosek w Zespole Uzgodnienia Dokumentacji Projektowej.2. Złożyć dokumentację w MWiK (bądź gminnych).
3. Złożyć dokumenty w Zarządzie Dróg Miejskich.
4. Zlecić wykonanie budowy (wymienione niżej dokumenty należy zdać w siedzibie wodociągów miejskich lub gminnych!):
- złożenie druku zlecenia nawiercenia (wcinki) i wniosku o odbiór przyłącza wodociągowego;
- zlecenie wybudowanego przyłącza do zainwentaryzowania geodezyjnego przez uprawnionego geodetę oraz dostarczenie mapki inwentaryzacji geodezyjnej;
- złożenie wniosku o zawarcie umowy na dostarczanie wody i podpisanie umowy w siedzibie urzędu wodociągów;
- złożenie wniosku o zamontowanie wodomierza.
Koszty wykonania instalacji wodno - kanalizacyjnej:
- opłata za wydanie warunków około 80 złotych;
- mapa geodezyjna – 0d 250 do 400 zł. w zależności m.in. od wielkości mapy, czasu jej przygotowania itd;
- projekt około 1000 zł;
- uzgodnienie w ZUD 90 zł;
- uzgodnienie w wodociągach 80 zł;
- odbiór przyłącza przez inspektora z wodociągów 100 zł;
- wykonanie przyłącza – do 10 m i na głębokości 2,5 m – około 3 tys. zł;
- inwentaryzacja geodezyjna około 300/400 zł.
Główne czynniki mające wpływ na cenę przyłącza wodociągowego to wielkość działki, odległość od sieci wodociągowej, liczba punktów poboru wody, firma wykonująca schemat i projekt przyłącza wodociągowego oraz kanalizacyjnego. Koszty wydania warunków technicznych są ustalane indywidualnie przez gminy.
Powyższa ścieżka sugeruje sporo bieganiny po urzędach. W zależności od polityki zakładu wodociągów, różne są możliwości na zlecenie projektu i budowy przyłącza. Inwestor może sam znaleźć projektanta oraz firmę zajmującą się budową instalacji, ale może być również tak, że zakład wodociągowy, do którego przynależymy, wykonuje usługę kompleksowo. Teoretycznie to rozwiązanie, które zdejmuje z głowy obowiązek, bo w praktyce sprowadza się do tego, że podpisujemy tylko dwa dokumenty, w momencie, gdy składamy wniosek o wydanie warunków technicznych przyłącza i na samym końcu, gdy podpisujemy umowę z przedsiębiorstwem wodociągowym o dostarczenie wody do instalacji. Reszta odbywa się jakby za plecami inwestora. Decyzja na kompleksową usługę skraca również czas wykonania instalacji do mniej więcej trzech miesięcy.
Fot. oBud.pl
Jeśli jednak zdecydujemy się na samodzielne wykonanie przyłącza, najważniejsze, by wybrać wykonawcę, który ma uprawnienia, co jest niezbędne, by otrzymać zgodę na wykonanie instalacji i ostatecznie doprowadzić do niej wodę! Osoba z uprawnieniami nie powinna przysporzyć trudności w urzędniczych procedurach.
Krok 4. Wykonanie przyłącza
Gdy znaleźliśmy wykonawcę, przekazujemy mu uzgodniony projekt, ustalamy cenę, (koniecznie podpisać umowę!) i należy wyciągnąć z Zarządu Dróg Miejskich decyzję na zajęcie pasa drogowego. Bez zgody, działania w pasie drogi będą obłożone karą. Zarząd Dróg Miejskich wydaje decyzję, od kiedy do kiedy można realizować prace, jaki jest szeroki pas, jaka jest opłata oraz jakie są warunki przywrócenia nawierzchni. Wykonawca w określonym terminie wchodzi na ten teren budowy, jednocześnie informując MWiK, osobiście lub mailem (byle by był dowód na piśmie), że przystępuje do budowy przyłącza wodociągowego.Po wykonaniu budowy, a więc wykopaniu i montażu przewodów, należy wezwać przedsiębiorstwo wodociągowe do połączenia przewodu przyłącza z wodociągiem miejskim. To wynika z przepisów i jest związane z bezpieczeństwem sanitarnym. Inwestor (lub wykonawca, kwestia do uzgodnienia) zleca wykonanie połączenia czy nawiercenia tzw. nawiertki do przewodu wodociągowego. Pracownicy MWiK łączą wykonane przyłącze z przewodem ulicznym. W końcowych czynnościach wykonawca musi przyłącze przepłukać i zgłosić do wodociągów, do odbioru technicznego. Nawiertka to opłata kilkuset złotych.
Krok 5. Podpisanie umowy o przyłączenie do sieci wodociągowej
Kolejny krok to wezwanie inspektora technicznego z zakładu wodociągowego, aby dokonał odbioru przyłącza. Inspektor techniczny z zakładu wodociągowego sprawdza, czy wszystko zostało zrobione zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi i sztuką budowlaną. Protokół podpisują trzy strony: wykonawca, inwestor oraz inspektor. Jeżeli przyłącze zostanie zasypane i nie będzie mogło zostać odebrane przez przedstawiciela wodociągów, nadal jest możliwe przyłączenie do sieci, ale jest to tzw. przyłączenie warunkowe. Sporządzany jest protokół, w którym zawarta jest informacja, że zakład wodociągowy nie odebrał przyłącza, co „osłabia” gwarancję udzielaną przez wykonawcę.Należy też zlecić do geodety wykonanie pomiaru, geodeta zgłasza wyniki do Państwowego Zasobu Geodezyjnego i to jest na wieki wieków. W momencie, gdy przyłącze jest wykonane, protokół jest spisany, następuje formalny, finalny akt zawarcia umowy. Pracownicy MWiK przyjeżdżają w umówionym wcześniej terminie na teren nieruchomości, montują wodomierz na koszt własny, gdyż jest własnością spółki i następuje podpisanie umowy. Podpisanie umowy jest bezpłatne. Dokument ten jest podstawą do uruchomienia przyłącza i zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę między zakładem wodociągowym a właścicielem nieruchomości, co jest ostatnim krokiem na drodze do doprowadzenia wody do instalacji.
Marta Sobiecka
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: oBud.pl