Dobra brama garażowa powinna być funkcjonalna i niezawodna, mieć odpowiednie parametry techniczne oraz użytkowe, a także wizualnie pasować do architektury budynku i jego otoczenia.
Fot. HÖRMANN
Ze wszystkich elementów stolarki otworowej w domu skrzydło bramy garażowej to jedno z tych najczęściej używanych. I często najbardziej eksponowanych. Dlatego choć przy wyborze trzeba kierować się estetyką, to nie wolno pominąć funkcjonalności i parametrów technicznych.
Pod pojęciem funkcjonalności bramy kryje się szereg jej cech konstrukcyjnych i użytkowych. Po pierwsze musi pasować do kształtu oraz wymiarów garażu i podjazdu, a także do planowanego sposobu ich praktycznego wykorzystywania. Dlatego najpierw wybieramy rodzaj bramy, czyli sposób jej otwierania. Po drugie - powinna spełniać określone wymogi techniczne. Trzeba tu uwzględnić niezawodność obsługi, rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo użytkowania oraz ochronę przed włamaniem, a także enegooszczędność, jeśli garaż jest połączony z domem. Drugim kryterium wyboru są zatem parametry techniczne. Trzecim - dopiero trzecim! - kryterium jest kwestia upodobań estetycznych.
Gdy na podjeździe jest mało miejsca, najlepiej nie decydować się na bramę uchylną, tylko segmentową (bez znaczenia - górną czy boczną) lub rolowaną.
Jeśli planujemy przechowywać w garażu rowery, kosiarkę czy sprzęty ogrodnicze, dobrym rozwiązaniem są modele boczne, które mają funkcję drzwi przejściowych, umożliwiających tylko częściowe otwarcie. Sprawdzą się również bramy segmentowe górne z wbudowanymi drzwiami przejściowymi. Można też zdecydować się na tradycyjną bramę segmentową, a dodatkowo wstawić obok drzwi boczne, dopasowane do jej płaszcza.
Do przechowywania wielkoformatowych sprzętów, choćby deski surfingowej, przydaje się wolny sufit. Niewygodne jest wtedy montowanie jakichkolwiek bram wymagających prowadnic górnych. Dobrze sprawdzą się bramy rolowane albo segmentowe boczne, które kompletnie nie zajmują tej strefy. Małe, ciasne wnętrza właściwie z założenia wykluczają możliwość zastosowania bram segmentowych bocznych. Na ścianie raczej nie znajdzie się miejsce na ich prowadnice.
Do garażu z otworem o nietypowym, na przykład łukowym nadprożu, najlepiej pasują bramy segmentowe, bo zawsze montuje się je i tak wewnątrz garażu, za światłem otworu.
Kiedy garaż jest przeznaczony na dwa samochody, warto przemyśleć kwestię jednej dużej bramy zamiast dwóch małych. To wygodniejsze i korzystniejsze cenowo. Bardzo szerokie bramy (powyżej 5,5 m) najczęściej mają budowę segmentową albo rolowaną, bo w uchylnej ze względu na ciężar trudno zapewnić płynną pracę - mechanizmy szybko się zużywają.
W niskich wnętrzach, gdzie nadproże nad otworem nie jest wysokie, może się okazać, że pod stropem jest za mało miejsca, żeby zamontować górne prowadnice bramy segmentowej albo kasetę bramy rolowanej. Do pojedynczych bram segmentowych potrzeba około 12 cm (choć są systemy, które przy zamontowaniu napędu elektrycznego działają już przy 8 cm, na przykład Krispol), do bram podwójnych, szerokich potrzeba nadproża o wysokości powyżej 20 cm. W przypadku bram wrolowanych na kasetę wymagane jest 25-30 cm. Nieco korzystniej wypadają bramy uchylne, których stelaż zajmuje pod stropem mniej niż 10 cm. Najlepiej wybrać bramę segmentową boczną albo rolowaną z kasetą montowaną na zewnątrz.
W przypadku bardzo wąskiego otworu wjazdowego warto powalczyć o każdy centymetr szerokości. Nie sprawdzą się tu bramy uchylne, których prowadnice umieszcza się bezpośrednio w ościeżach - niepotrzebnie zmniejszą światło otworu.
W garażach wolnostojących albo wbudowanych w bryłę budynku, ale odseparowanych od reszty domu, najkorzystniej wypadają bramy uchylne.
Ze wszystkich elementów stolarki otworowej w domu skrzydło bramy garażowej to jedno z tych najczęściej używanych. I często najbardziej eksponowanych. Dlatego choć przy wyborze trzeba kierować się estetyką, to nie wolno pominąć funkcjonalności i parametrów technicznych.
Pod pojęciem funkcjonalności bramy kryje się szereg jej cech konstrukcyjnych i użytkowych. Po pierwsze musi pasować do kształtu oraz wymiarów garażu i podjazdu, a także do planowanego sposobu ich praktycznego wykorzystywania. Dlatego najpierw wybieramy rodzaj bramy, czyli sposób jej otwierania. Po drugie - powinna spełniać określone wymogi techniczne. Trzeba tu uwzględnić niezawodność obsługi, rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo użytkowania oraz ochronę przed włamaniem, a także enegooszczędność, jeśli garaż jest połączony z domem. Drugim kryterium wyboru są zatem parametry techniczne. Trzecim - dopiero trzecim! - kryterium jest kwestia upodobań estetycznych.
Sposób otwierania
Do wyboru mamy bramy uchylne, segmentowe górne, segmentowe boczne i rolowane (na zamówienie można też wykonać stylizowane na starodworkowe, dwudrzwiowe bramy rozwierne). Skrzydła uchylne są płaskie i sztywne. Podczas otwierania potrzebują wolnej przestrzeni przed garażem, po otwarciu zajmują też część sufitu w środku. W bramach segmentowych panele chowają się pod stropem (górna) albo na ścianie (boczna), oszczędzając miejsce zarówno wewnątrz garażu, jak i przed nim. Bramy rolowane mają płaszcz zwijany na wał, umieszczony w zawieszonej nad otworem kasecie - na zewnątrz lub wewnątrz garażu. W maksymalnym stopniu oszczędzają miejsce przed garażem i w jego wnętrzu. Wybór konkretnego rodzaju zależy od wymiarów wnętrza i planowanego sposobu jego wykorzystania, wysokości nadproża nad otworem wjazdowym i szerokości ściany lub filarków po jego bokach, a także dostępnego miejsca przed bramą, na podjeździe.Gdy na podjeździe jest mało miejsca, najlepiej nie decydować się na bramę uchylną, tylko segmentową (bez znaczenia - górną czy boczną) lub rolowaną.
Jeśli planujemy przechowywać w garażu rowery, kosiarkę czy sprzęty ogrodnicze, dobrym rozwiązaniem są modele boczne, które mają funkcję drzwi przejściowych, umożliwiających tylko częściowe otwarcie. Sprawdzą się również bramy segmentowe górne z wbudowanymi drzwiami przejściowymi. Można też zdecydować się na tradycyjną bramę segmentową, a dodatkowo wstawić obok drzwi boczne, dopasowane do jej płaszcza.
Do przechowywania wielkoformatowych sprzętów, choćby deski surfingowej, przydaje się wolny sufit. Niewygodne jest wtedy montowanie jakichkolwiek bram wymagających prowadnic górnych. Dobrze sprawdzą się bramy rolowane albo segmentowe boczne, które kompletnie nie zajmują tej strefy. Małe, ciasne wnętrza właściwie z założenia wykluczają możliwość zastosowania bram segmentowych bocznych. Na ścianie raczej nie znajdzie się miejsce na ich prowadnice.
Do garażu z otworem o nietypowym, na przykład łukowym nadprożu, najlepiej pasują bramy segmentowe, bo zawsze montuje się je i tak wewnątrz garażu, za światłem otworu.
Kiedy garaż jest przeznaczony na dwa samochody, warto przemyśleć kwestię jednej dużej bramy zamiast dwóch małych. To wygodniejsze i korzystniejsze cenowo. Bardzo szerokie bramy (powyżej 5,5 m) najczęściej mają budowę segmentową albo rolowaną, bo w uchylnej ze względu na ciężar trudno zapewnić płynną pracę - mechanizmy szybko się zużywają.
W niskich wnętrzach, gdzie nadproże nad otworem nie jest wysokie, może się okazać, że pod stropem jest za mało miejsca, żeby zamontować górne prowadnice bramy segmentowej albo kasetę bramy rolowanej. Do pojedynczych bram segmentowych potrzeba około 12 cm (choć są systemy, które przy zamontowaniu napędu elektrycznego działają już przy 8 cm, na przykład Krispol), do bram podwójnych, szerokich potrzeba nadproża o wysokości powyżej 20 cm. W przypadku bram wrolowanych na kasetę wymagane jest 25-30 cm. Nieco korzystniej wypadają bramy uchylne, których stelaż zajmuje pod stropem mniej niż 10 cm. Najlepiej wybrać bramę segmentową boczną albo rolowaną z kasetą montowaną na zewnątrz.
W przypadku bardzo wąskiego otworu wjazdowego warto powalczyć o każdy centymetr szerokości. Nie sprawdzą się tu bramy uchylne, których prowadnice umieszcza się bezpośrednio w ościeżach - niepotrzebnie zmniejszą światło otworu.
W garażach wolnostojących albo wbudowanych w bryłę budynku, ale odseparowanych od reszty domu, najkorzystniej wypadają bramy uchylne.
REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Dom szyty na miarę