W 2025 r. wartość rynku materiałów termoizolacyjnych w Polsce przekroczy 11 mld zł

Podziel się:

Po głębokiej korekcie, wartość rynku materiałów termoizolacyjnych w Polsce stabilizuje się a jego przyszłość rysuje się w jasnych barwach. Od 2024 r. rynek termoizolacji stopniowo odbudowuje swoją wartość, głównie za sprawą ożywienia notowanego w budownictwie mieszkaniowym. W ujęciu długoterminowym, na znaczeniu zyska segment remontów i modernizacji.

2023 rokiem głębokiej korekty rynku termoizolacji

Jak wynika z raportu firmy badawczej Spectis zatytułowanego „Rynek materiałów termoizolacyjnych w Polsce 2025-2030”, całkowite przychody 100 badanych producentów wyniosły w 2023 r. blisko 32 mld zł, z czego 9,8 mld zł przypadło na materiały termoizolacyjne. Po doszacowaniu do pełnej zbiorowości, wartość rynku materiałów termoizolacyjnych wyniosła w 2023 r. 10,5 mld zł, z czego blisko 7 mld zł przypadło na sprzedaż krajową a 3,5 mld zł stanowił eksport. W 2023 r. rynek materiałów termoizolacyjnych w ujęciu nominalnym zmalał o 20%, jednak uwzględniając około 8% korektę cenową, dynamika rynku w ujęciu realnym wyniosła -12%.

Stabilizacja wartości rynku w 2024 roku

Po burzliwych latach 2021-2023, rok 2024 był okresem stabilizacji aktywności na rynku materiałów termoizolacyjnych - rynek odnotował jednocyfrowy wzrost zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym. Głównym czynnikiem wpływającym na uspokojenie sytuacji rynkowej była wyraźna poprawa w budownictwie mieszkaniowym. Jeżeli chodzi o liczbę mieszkań i domów, których budowę rozpoczęto, rynek w 2024 r. odnotował blisko 24% wzrost do poziomu 234 tys. lokali. Z kolei dynamika pozwoleń mieszkaniowych nieznacznie przekroczyła 20%. W ubiegłym roku ustabilizował się natomiast wolumen pozwoleń na budynki niemieszkaniowe, po 15% spadku w 2023 r.

Rozbudzone oczekiwania względem wyników 2025 roku

Korzystne dane z rynku budownictwa mieszkaniowego tylko częściowo zdążyły przełożyć się na rosnący wolumen rynku termoizolacji w minionym roku. Z uwagi na efekt przesunięcia czasowego, dalszych wzrostów spodziewać się można w roku bieżącym. W wyniku oczekiwanej kontynuacji wzrostów, w 2025 r. wartość rynku materiałów termoizolacyjnych w Polsce przekroczy 11 mld zł. W dalszym ciągu będzie to jednak wynik wyraźnie poniżej rekordowej wartości ponad 13 mld zł odnotowanej w 2022 r.

W najbliższych latach głównymi czynnikami wspierającymi proces odbudowy potencjału rynku materiałów termoizolacyjnych będą: solidne długoterminowe fundamenty makroekonomiczne Polski, utrzymujący się niedobór mieszkań w Polsce na tle średniej unijnej, konieczność ograniczenia emisyjności polskiej gospodarki zgodnie z celami polityki unijnej, walka ze smogiem i wspieranie programów termomodernizacji w segmencie budynków mieszkaniowych oraz publicznych, wysoki udział rynkowy segmentu remontów i modernizacji, planowany dalszy wzrost wymagań dotyczących energooszczędności budynków, stopniowo odbudowujący się popyt na rynku mieszkaniowym a także ograniczenia napływu do polski konkurencyjnych materiałów z kierunku wschodniego.

Istotnymi czynnikami oddziaływującymi negatywnie na rynek materiałów termoizolacyjnych będą natomiast: niekorzystne prognozy demograficzne dla polskiej gospodarki, wciąż stosunkowo wysoki poziom stóp procentowych, niski wolumen rynku budownictwa jednorodzinnego, generującego największą część popytu na materiały termoizolacyjne, spowolnienie w budownictwie niemieszkaniowym, wysokie ceny materiałów i wykonawstwa, niska świadomość społeczna w zakresie konieczności zapewnienia budynkowi odpowiedniego poziomu termoizolacji a także ryzyko utraty przez Polskę części środków unijnych, z których znaczna część przeznaczona ma zostać na podniesienie efektywności energetycznej budynków.

Informacje metodologiczne o raporcie:

Na potrzeby raportu jako rynek materiałów termoizolacyjnych zdefiniowano działalność produkcyjną (prowadzoną w Polsce lub za granicą) oraz sprzedaż (na terytorium Polski lub na eksport) w zakresie podstawowych materiałów chroniących pomieszczenia, obiekty i urządzenia przed utratą ciepła.

Analizując liczebność i wartość przychodów firm, które nie zakwalifikowały się do analizowanej w raporcie grupy 100 wiodących producentów (firmy zbyt małe bądź z niewielką ekspozycją na rynek termoizolacji), szacuje się że analizowana w raporcie grupa 100 firm odpowiada za około 94% rynku materiałów termoizolacyjnych w Polsce. W raporcie zaprezentowano również wielkość i wartość rynku po doszacowaniu do pełnej zbiorowości.

Analizowane w raporcie produkty podzielić można na jedenaście głównych kategorii: płyty EPS, płyty XPS, wełna skalna, wełna szklana, wełna drzewna, rdzenie PIR/PUR płyt warstwowych, płyty ze sztywnej pianki PIR/PUR, piany natryskowe PIR/PUR, otuliny PIR/PUR, termoizolacje kauczukowe oraz termoizolacje polietylenowe.

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Spectis
#wiadomości #raport #izolacja #Termoizolacje ścian, podłóg i sufitów #Izolacje - tematy pozostałe #Spectis

Więcej tematów: