Rynek dystrybucji materiałów budowlanych w 2025 roku

Podziel się:

Rynek dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce tworzy ponad 9 tys. placówek handlowych. Około 64% z nich to tradycyjny kanał składający się z hurtowni i składów budowlanych. Placówki wyspecjalizowane w określonym asortymencie (np. farby, podłogi, itp) stanowią z kolei blisko 25% rynku dystrybucji. Pozostała część to tzw. kanał nowoczesny czyli markety budowlane.

Zmiana rynku dystrybucji


Co warte odnotowania pod katem obrotów kanał nowoczesny na dzień dzisiejszy już praktycznie dorównuje kanałowi hurtowni/składów budowlanych i sądząc po tempie rozwoju zapewne w niedługim czasie odpowiadał będzie za największy odsetek dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce.

Wielkość rynku dystrybucji


 

W tym miejscu warto wspomnieć, że z kolei sam sektor dystrybucji to około 87% wartości sektora materiałów budowlanych.

Wielkość rynku dystrybucji


 

W przeciągu czterech lat w okresie 2018-2022 wartość rynku dystrybucji wzrosła o 48%. W kolejnym roku sektor dystrybucji po raz pierwszy odnotował spadek w wysokości -7% co przy średnim wzroście cen materiałów budowlanych na poziomie 4% świadczy o istotnej zapaści. Odbicie, które przyniósł ubiegły rok kształtuje się na poziomie +3% jest wynikiem wzrostu wolumenu sprzedaży, ponieważ wskaźnik spadku cen materiałów budowlanych wynosił w roku 2024 blisko -2%. Co ciekawe w analizowanym okresie dynamika rozwoju rynku sprzedaży materiałów budowlanych poza systemem dystrybucji kształtowała się na zauważalnie niższym poziomie (blisko -15% w roku 2023 i 2% w kolejnym 2024).

Kanały dystrybucji


 

Zaledwie trzy podmioty (Grupa PSB, Castorama oraz Leroy Merlin) kontrolują około 40% rynku dystrybucji materiałów budowlanych. Na kolejne 40% składa się już 10 podmiotów: Brico Marche, Bims Plus, GHB, Majster Budowlane ABC, Merkury Market, Onninen, Sieć Budowlana, SIG, 3W).

 

Materiał na podstawie raportu IBP Research: "Rynek dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce. EDYCJA 2025".

Spis treści raportu:

SPIS TREŚCI RAPORTU

1. WSTĘP

2. STAN I TENDENCJE ROZWOJOWE RYNKU DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

  2.1. WARTOŚĆ RYNKU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.2. DYNAMIKA RYNKU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.3. STRUKTURA WARTOŚCIOWA RYNKU MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.4. WARTOŚĆ RYNKU PRODUCENCKIEGO W LATACH 2018-2024

  2.5. DYNAMIKA RYNKU PRODUCENCKIEGO W LATACH 2018-2024

  2.6. WARTOŚĆ RYNKU DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.7. DYNAMIKA RYNKU DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.8. STRUKTURA WARTOŚCIOWA RYNKU DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.9. WARTOŚĆ RYNKU MARKETÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.10. DYNAMIKA RYNKU MARKETÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.11. WARTOŚĆ RYNKU HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.12. DYNAMIKA RYNKU HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH W LATACH 2018-2024

  2.13. WARTOŚĆ RYNKU SKLEPÓW SPECJALISTYCZNYCH W LATACH 2018-2024

  2.14. DYNAMIKA RYNKU SKLEPÓW SPECJALISTYCZNYCH W LATACH 2018-2024

3. KONKURENCJA NA RYNKU DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

  3.1. UDZIAŁY W RYNKU SIECIOWYCH MARKETÓW BUDOWLANYCH W 2024 R.

  3.2. SZACUNKOWA WARTOŚĆ SPRZEDAŻY SIECI MARKETÓW BUDOWLANYCH W 2024 R.

  3.3. UDZIAŁY W RYNKU HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH ORAZ SKLEPÓW SPECJALISTYCZNYCH W 2024 R.

  3.4. SZACUNKOWA WARTOŚĆ SPRZEDAŻY HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH ORAZ SKLEPÓW SPECJALISTYCZNYCH W 2024 R.

  3.5. UDZIAŁY W RYNKU DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH OGÓŁEM W 2024 R.

  3.6. SZACUNKOWA WARTOŚĆ SPRZEDAŻY DYSTRYBUTORÓW MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH OGÓŁEM W 2024 R.

4. WYBRANE DANE O DYSTRYBUTORACH MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

  4.1. ILOŚĆ PUNKTÓW SPRZEDAŻY MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W PODZIALE NA ICH TYPY W 2025 R.

  4.2. OGÓLNA ILOŚĆ MARKETÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2025

  4.3. ILOŚĆ POSZCZEGÓLNYCH SIECI MARKETÓW BUDOWLANYCH W LATACH 2018-2025

  4.4. ILOŚĆ NAJWAŻNIEJSZYCH SIECI HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH ORAZ SKLEPÓW SPECJALISTYCZNYCH W LATACH 2018-2025

  4.5. POWIERZCHNIA HANDLOWA POSZCZEGÓLNYCH SIECI MARKETÓW BUDOWLANYCH W 2025 R.

  4.6. OBROTY Z POWIERZCHNI HANDLOWEJ (PLN/M2) POSZCZEGÓLNYCH SIECI MARKETÓW BUDOWLANYCH W 2024 R.

  4.7. E-HANDEL W DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH - PROCENT W LATACH 2018-2024

  4.8. E-HANDEL W DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH - WARTOŚĆ [PLN] W LATACH 2018-2024

5. ROZMIESZCZENIE GEOGRAFICZNE PUNKTÓW SPRZEDAŻY MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

  5.1. ROZMIESZCZENIE WSZYSTKICH PUNKTÓW SPRZEDAŻY MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH WG WOJEWÓDZTW W 2025 R.

  5.2. ILOŚĆ WSZYSTKICH PUNKTÓW SPRZEDAŻY MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH W WOJEWÓDZTWACH W 2025 R.

  5.3. ROZKŁAD PUNKTÓW SPRZEDAŻY W WOJEWÓDZTWACH: ILOŚĆ KM2 PRZYPADAJĄCA NA 1 SKLEP W 2025 R.

  5.4. ROZKŁAD PUNKTÓW SPRZEDAŻY W WOJEWÓDZTWACH: ILOŚĆ SKLEPÓW PRZYPADAJĄCA NA 100 KM2 W 2025 R.

  5.5. ROZKŁAD PUNKTÓW SPRZEDAŻY W WOJEWÓDZTWACH: ILOŚĆ MIESZKAŃCÓW PRZYPADAJĄCA NA 1 SKLEP W 2025 R.

  5.6. ROZKŁAD PUNKTÓW SPRZEDAŻY W WOJEWÓDZTWACH: ILOŚĆ SKLEPÓW PRZYPADAJĄCA NA 10 TYS. MIESZKAŃCÓW W 2025 R.

  5.7. STRUKTURA LICZEBNOŚCI MARKETÓW BUDOWLANYCH WG WOJEWÓDZTW W 2025 R.

  5.8. LICZEBNOŚĆ MARKETÓW BUDOWLANYCH W WOJEWÓDZTWACH W 2025 R.

  5.9. STRUKTURA LICZEBNOŚCI HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH WG WOJEWÓDZTW W 2025 R

  5.10. LICZEBNOŚĆ HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH W WOJEWÓDZTWACH W 2025 R

  5.11. STRUKTURA LICZEBNOŚCI HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH WG WOJEWÓDZTW W 2025 R

  5.12. LICZEBNOŚĆ HURTOWNI/SKŁADÓW OGÓLNOBUDOWLANYCH W WOJEWÓDZTWACH W 2025 R

  5.13. STRUKTURA LICZEBNOŚCI SKLEPÓW SPECJALISTYCZNYCH WG WOJEWÓDZTW W 2025 R.

  5.14. LICZEBNOŚĆ SKLEPÓW SPECJALISTYCZNYCH W WOJEWÓDZTWACH W 2025 R.

6. OPIS NAJWAŻNIEJSZYCH SIECI DYSTRYBUCJI MATERIAŁÓW BUDOWLANYCH

  6.1. AB BECHCICKI

  6.2. BEL-POL

  6.3. BIMS PLUS

  6.4. BRICOMAN

  6.5. BRICOMARCHE

  6.6. CASTORAMA

  6.7. GRUDNIK / MONTER SHOP

  6.8. GRUPA 3W

  6.9. GRUPA ABG

  6.10. GRUPA HANDLO-BUDOWA

  6.11. GRUPA MAJSTER BUDOWLANE ABC - PUNKTY PARTNERSKIE

  6.12. GRUPA MAJSTER BUDOWLANE ABC - SIEĆ PSZCZÓŁKA

  6.13. GRUPA PHMB

  6.14. GRUPA PSB - SIEĆ HURTOWNI

  6.15. GRUPA PSB - SIEĆ MRÓWKA

  6.16. GRUPA SBS

  6.17. INSTAL - KONSORCJUM

  6.18. KOMFORT

  6.19. LEROY MERLIN

  6.20. MERKURY MARKET

  6.21. OBI

  6.22. ONNINEN

  6.23. SIEĆ BUDOWLANA

  6.24. SIG

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: IBP Research
#wiadomości #chemia #wiadomosci #biznes

Więcej tematów: