Budynków wielkopowierzchniowych przybywa z roku na rok. Codziennie znajduje się w nich setki a nawet tysiące osób, które docierają do nich własnymi samochodami. Stąd też bez względu na to czy są to galerie handlowe, multipleksy czy biurowce, każde z nich potrzebuje prawidłowo zaprojektowanego i zrealizowanego parkingu. Aby taki parking gwarantował bezpieczeństwo użytkowników, musi być wyposażony w odpowiednią posadzkę.
Fot: MEGACHEMIE
Jako kryteria wyboru posadzki powinniśmy brać pod uwagę:
- łatwość aplikacja materiału;
- ochronę przed degradacją betonu;
- zapobiegania zanieczyszczeniu wody i gleby, czyli powłoki są szczelne dla wody i innych cieczy;
- komfort poruszania się;
- łatwość czyszczenia;
- wytrzymałość mechaniczną, termiczną i chemiczną;
- możliwość uzyskania faktury powierzchni gładkiej lub antypoślizgowej (szorstkiej);
- antystatyczność oraz właściwości izolacyjne.
Produkt kompletny i godny polecenia powinien spełniać większość z tych założeń.
W parkingach otwartych temperatura ma znaczenie, jednak nie jest ono już aż tak duże jak przy wcześniejszej konstrukcji. Stąd też oprócz poliuretanów można stosować bardziej elastyczne żywicie epoksydowo-poliuretanowe. Wymagane jest tutaj dodanie kruszywa kwarcowego, które nada posadzce właściwości antypoślizgowe.
Jeśli zaś chodzi o parkingi podziemne lub kryte możemy użyć żywicy epoksydowej. Związane jest to z mniejszymi zmianami temperatury niż w przypadku parkingów umiejscowionych na dachach.
Do żywicy można wtedy dodać specjalne kruszywo kwarcowe, co pozwoli zwiększyć jej odporność mechaniczną.
Fot: MEGACHEMIE
- wspomniana antypoślizgowość, która oznaczana jest symbolami od R9 do R13
- oraz zdolność do gromadzenia się zabrudzeń ciekłych i stałych, które mogą stanowić zagrożenie poślizgu. Cecha ta wyrażona jest za pomocą klas wypełniania – V4, 6, 8 i10.
Doskonałe efekty, jeśli chodzi o zabezpieczenie przed poślizgiem uzyskuje się poprzez przesypanie żywicy odpowiednio dobranym kruszywem kwarcowym. W określonych przypadkach stosuje się posadzki antyelektrostatyczne, które posiadają zdolność odprowadzenie ładunków elektrycznych.
Rodzaje posadzek
Posadzek przemysłowych, które stosuje się w budynkach wielkopowierzchniowych jest bardzo wiele. Spotyka się posadzki betonowe, winylowo-estrowe, ceramiczne, bitumiczne, anhydrytowe i magnezjowe. W parkingach wielopoziomowych stosuje się jednak te oparte na żywicach polimerowych. Posadzki te dzielą się pod względem zastosowanej żywicy na: poliuretanowe, epoksydowe, akrylowe i na bazie polimetakrylanu metylu. Na wspomnianych zaś parkingach używa się głównie posadzki: poliuretanowe, epoksydowo-poliuretanowo i epoksydowe.Jako kryteria wyboru posadzki powinniśmy brać pod uwagę:
- łatwość aplikacja materiału;
- ochronę przed degradacją betonu;
- zapobiegania zanieczyszczeniu wody i gleby, czyli powłoki są szczelne dla wody i innych cieczy;
- komfort poruszania się;
- łatwość czyszczenia;
- wytrzymałość mechaniczną, termiczną i chemiczną;
- możliwość uzyskania faktury powierzchni gładkiej lub antypoślizgowej (szorstkiej);
- antystatyczność oraz właściwości izolacyjne.
Produkt kompletny i godny polecenia powinien spełniać większość z tych założeń.
Gdzie stosować?
Posadzki żywiczne stosuje się w wielu miejscach wchodzących w skład parkingu. Można je spotkać na rampach, podjazdach, ciągach komunikacyjnych lub powierzchniach jezdnych i postojowych parkingów wielostanowiskowych. Wybór materiału uzależniony jest od charakterystyki miejsca, w którym ma on być użytkowany. Brane są pod uwagę wtedy uwarunkowania termiczne, wilgoć i nasłonecznienie. Z racji tego parkingi umiejscowione na dachach są zagrożone w największym stopniu oddziaływaniem czynników zewnętrznych, takich jak: zmiany temperatury, promieniowanie UV, warunki atmosferyczne, środki chemiczne, i produkty paliwowe. W tym konkretnym przypadku najlepiej użyć żywic poliuretanowych, gdyż cechują się one wysoką elastycznością i odpornością na szkodliwe działanie promieniowania UV.W parkingach otwartych temperatura ma znaczenie, jednak nie jest ono już aż tak duże jak przy wcześniejszej konstrukcji. Stąd też oprócz poliuretanów można stosować bardziej elastyczne żywicie epoksydowo-poliuretanowe. Wymagane jest tutaj dodanie kruszywa kwarcowego, które nada posadzce właściwości antypoślizgowe.
REKLAMA:
Jeśli zaś chodzi o parkingi podziemne lub kryte możemy użyć żywicy epoksydowej. Związane jest to z mniejszymi zmianami temperatury niż w przypadku parkingów umiejscowionych na dachach.
Do żywicy można wtedy dodać specjalne kruszywo kwarcowe, co pozwoli zwiększyć jej odporność mechaniczną.
Fot: MEGACHEMIE
W działaniu
W skład posadzki wchodzą najczęściej trzy warstwy: grunt, warstwa pośrednia (międzywarstwa) i warstwa zamykająca. Warstwa zamykająca jest warstwą opcjonalną. Zdarza się więc, że to międzywarstwa jest warstwą użytkową. W tym przypadku posadzka wygląda w następujący sposób: na przygotowane odpowiednio podłoże betonowe nakłada się warstwę gruntującą, a następnie międzywarstwę z materiału epoksydowego lub poliuretanowego na odpowiednią grubość (od 1,5 do 5 mm) w zależności od obciążenia i miejsca zastosowania. W przypadku konieczności uzyskania faktury antypoślizgowej (szorstkiej) nieutwardzoną żywicę przesypuje się kruszywem kwarcowym, a następnie po utwardzeniu materiału i usunięciu niezwiązanego kruszywa wykonuje się warstwę zamykającą.Uwaga: bezpieczeństwo!
Najważniejszą cechą, na którą należy zwrócić uwagę przy doborze posadzki parkingowej jest bezpieczeństwo użytkowania. Szczególnie dotyczy to antypoślizgowości oraz odporności na działanie czynników zewnętrznych. O poziomie bezpieczeństwa danej posadzki decydują dwa parametry:- wspomniana antypoślizgowość, która oznaczana jest symbolami od R9 do R13
- oraz zdolność do gromadzenia się zabrudzeń ciekłych i stałych, które mogą stanowić zagrożenie poślizgu. Cecha ta wyrażona jest za pomocą klas wypełniania – V4, 6, 8 i10.
Doskonałe efekty, jeśli chodzi o zabezpieczenie przed poślizgiem uzyskuje się poprzez przesypanie żywicy odpowiednio dobranym kruszywem kwarcowym. W określonych przypadkach stosuje się posadzki antyelektrostatyczne, które posiadają zdolność odprowadzenie ładunków elektrycznych.
Do dzieła
Planując budowę lub remont parkingu wielkopowierzchniowego dobrze skonsultować się z doświadczonym specjalistą. Tylko konstruktor mający odpowiednie przeszkolenie i wiedzę prawidłowo dobierze materiał do planowanej realizacji. Należy to zrobić, gdyż bez tego właściciele parkingu mogą narazić się na dodatkowe koszty związane z częstymi i kosztownymi naprawami. Warto więc zadbać o to dla własnego spokoju i oszczędności środków finansowych.REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Megachemie