Ze względu na ilość i zróżnicowanie technologiczne dostępnych na rynku rozwiązań, warto poznać podstawowe parametry i zasady czytania kart technicznych urządzeń.
Fot. FAAC Najważniejsze parametry, jakie decydują o doborze danego rozwiązania, to m.in. sposób i częstotliwość otwierania, waga, długość oraz materiał, z jakiego wykonane są skrzydła. Współczesne napędy do bram wjazdowych podzielić można wedle różnorakich kategorii – np. ze względu na przeznaczenie (bramy skrzydłowe lub przesuwne), sposób pracy siłownika (konstrukcja śrubowa, tubowa, ramię łamane) czy technologię (napędy elektromechaniczne i hydrauliczne). O ile kategorie te są relatywnie znane, a ich znaczenie dla właściciela konkretnego typu bramy – oczywiste, o tyle kwestią budzącą pytania pozostaje często typ doprowadzanego napięcia. Pod tym względem rozróżnić można dwa podstawowe rodzaje napędów automatycznych – zasilane napięciem 230 V lub 24 V. Przez urządzenia te płynie prąd o różnym potencjale, a to oznacza odmienne właściwości użytkowe.
Fot. FAAC
Fot. FAAC
Kiedy rynek automatyki wjazdowej oferuje multum możliwości, wybór odpowiedniego urządzenia może nie być taki prosty. Dokonując inwestycji w poprawę komfortu i bezpieczeństwa domowego podjazdu, warto z jednej strony poznać podstawowe parametry i przeznaczenie urządzeń, a z drugiej – wspomóc się poradą profesjonalisty. To gwarancja zadowolenia na długie lata.
Napięcie, które można dozować
Napędy 230 V cechuje bardzo duża siła ciągu, dzięki czemu dobrze radzą sobie z bramami ciężkimi. Markowe modele charakteryzują się wysoką odpornością na przeciążenia, co dla właścicieli ciężkich bram ozdobnych, wypełnionych deskami drewnianymi lub posiadającymi metalowe okucia, jest niezwykle istotne, zwłaszcza podczas wietrznych dni. Automaty zasilane napięciem stałym (24 V) najlepiej sprawdzają się w przypadku bram użytkowanych ze średnią częstotliwością. Z reguły cechuje je wysoka funkcjonalność i bezpieczeństwo. Rodzice małych dzieci docenić mogą fakt, że 24 V to tzw. „napięcie bezpieczne” – kontakt obwodu elektrycznego z ciałem nie stanowi zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka. W momencie przerwy w dostawie prądu wiele modeli tego typu można zasilić rezerwowym zestawem baterii. Ponadto, w standardowym wyposażeniu tego typu napędów znaleźć można moduły przeciwzgnieceniowe. – W momencie, kiedy zamykające się skrzydło dotknie przeszkody – np. w postaci przejeżdżającego samochodu – czuły mechanizm natychmiast odwraca ruch bramy. Nawet najmniejszy opór może zostać odczytany jako mechaniczna przeszkoda, dlatego też napędy 24 V muszą pracować z maksymalną płynnością. To sprowadza nas do innej fundamentalnej kwestii, jaką jest właściwy dobór napędu do ciężaru skrzydła – wyjaśnia Sławomir Baran z firmy FAAC, producenta automatyki do bram wjazdowych, garażowych i rolet.REKLAMA:
Fot. FAAC
Ciężar decyzji
Masa i konstrukcja skrzydła bramy to czynniki, które decydują o sile, jakiej potrzebować będzie nasz napęd. W kartach technicznych produktów parametr ten określa się w Newtonach (N) i osobie niezorientowanej w temacie może mówić niewiele. Co zatem robią producenci, aby ułatwić wybór odpowiedniego urządzenia? Podają maksymalny ciężar bramy, jaką może obsłużyć dany napęd. To informacja przydatna, lecz powinniśmy do niej podchodzić ostrożnie. Choć parametr ten jest zgodny z prawdą, warto wybierać urządzenia zdolne do obsługi nieco cięższego skrzydła – zwłaszcza, jeśli posiadamy bramę podwieszaną lub wypełnianą. Siłownik, który przez cały czas eksploatacji pracuje „na pełnych obrotach”, ulega szybszemu zużyciu, co zamiast bezawaryjnej pracy, zapewni nam co najwyżej bezustanne telefony do serwisantów. Rezerwa w postaci dodatkowych 20-30% mocy silnika pozwala przygotować napęd na takie czynniki losowe, jak niekorzystne warunki pogodowe – np. silny wiatr lub zalegający zimą śnieg. Dobór napędu o odpowiedniej sile odgrywa dużą rolę także dlatego, gdyż nie każda brama jest zainstalowana w sposób chirurgicznie poprawny. – Minimalne odchylenia bramy od pionu, nieosiowość zawiasów czy pojawiające się na nich z czasem opory to aspekty, które warto mieć na uwadze, a które da się zniwelować za pomocą odpowiednio dobranego automatu – dodaje ekspert FAAC.Fot. FAAC
Gwarancja na otwieranie
Kwestią bezpośrednio powiązana z odpowiednim doborem automatyki wjazdowej są warunki zachowania jej gwarancji. Praktycznie zawsze, a więc również w przypadku urządzeń markowych, nakłada ona na użytkownika pewne zobowiązania. Jednym z nich jest wykorzystanie urządzenia zgodnie z jego przeznaczeniem – to, czy w przypadku wystąpienia awarii producent uzna reklamację, zależy zatem m.in. właśnie od przystosowania wybranego napędu do ciężaru skrzydła czy intensywności eksploatacji. Częściej możemy się jednak spotkać z uszkodzeniami wynikającymi z nieprawidłowego montażu lub zaniechań użytkownika. Producenci często zachęcają klientów do regularnej konserwacji urządzeń, jednak ich zakres warto poznać już na samym początku. Zazwyczaj dozwolone jest zdjęcie obudowy centrali sterującej i siłownika w celu delikatnego wyczyszczenia mechanizmów – zdarza się bowiem, że do środka dostaną się np. spadające liście lub gryzonie, które mogą powodować zwarcie obwodu elektrycznego. Poważniejsze przypadki, takie jak wyraźne i długotrwałe opory w ruchu skrzydła, to sygnał, by odłożyć skrzynkę narzędziową i skontaktować się z autoryzowanym serwisem. Samodzielna misja ratunkowa może bowiem przynieść więcej szkody, niż pożytku. – Uszkodzenia powstałe na skutek nieprawidłowego montażu, przeprowadzonego samemu lub poprzez niesprawdzonego instalatora, to najczęstsza przyczyna odmowy uznania reklamacji. Dlatego też wybór i instalację urządzenia warto skonsultować ze specjalistą. Autoryzowani dealerzy FAAC są regularnie szkoleni w zakresie montażu i konserwacji, dzięki czemu mamy pewność zarówno wyboru optymalnego rozwiązania, jak też zachowania warunków gwarancji. Zakupy w sieci są wygodne, jednak rzadko kiedy oferują tego typu wsparcie konsumenckie i posprzedażowe – podsumowuje Sławomir Baran.Kiedy rynek automatyki wjazdowej oferuje multum możliwości, wybór odpowiedniego urządzenia może nie być taki prosty. Dokonując inwestycji w poprawę komfortu i bezpieczeństwa domowego podjazdu, warto z jednej strony poznać podstawowe parametry i przeznaczenie urządzeń, a z drugiej – wspomóc się poradą profesjonalisty. To gwarancja zadowolenia na długie lata.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Faac