Firma badawcza IBP Research, specjalizująca się w analizach rynku chemicznego i materiałów budowlanych, opracowała kolejny raport na temat dystrybucji materiałów budowlanych w Polsce.
Na podstawie badania kilku tysięcy punktów sprzedaży, IBP Research diagnozuje, że rynek dystrybucji materiałów budowlanych w roku 2015 osiągnął sprzedaż ok. 40 mld zł. Na wartość tą składają się wszystkie materiały budowlane, które są sprzedawane przez system dystrybucji (pośredników handlowych), a jednocześnie część z nich, niezależnie, trafia bezpośrednio od producentów do wykonawców budowlanych (co tworzy dodatkowe 8 mld zł). Wartość rynku dystrybucji nie obejmuje wyrobów sprzedawanych wyłącznie linią bezpośrednią (nie ma tu więc rynku dystrybucji), w tym i ponad to, nie obejmuje sprzedaży wyrobów o charakterze surowca i półproduktu (ich sprzedaż ma charakter przemysłowy a nie budowlany).
Największe przyrosty sprzedaży dystrybutorzy materiałów budowlanych osiągali w latach 2006-2008, a największą wartość bezwzględną rynek osiągnął w roku 2011. Lata 2012-13 były wyraźnie spadkowe, 2014-ty przyniósł lekkie ożywienie, a zeszły rok to wzrost o prawie 7 punktów pocentowych.
Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper/supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2006-2015 udział hurtowni spadł z 67% do 50%, udział sklepów specjalistycznych oscyluje ok. 7-9%, tymczasem udział hiper/supermarketów wzrósł z 25% na 42%.
Wśród sieci hiper/supermarketów budowlanych liderem jest Castorama (36% udziału), następne miajsca zajmują Leroy Merlin i OBI (łącznie te 3 sieci reprezentują 3/4 rynku). Resztę dzielą: Bricomarche, Bricoman, Praktiker, sklepy Mrówka grupy PSB, sklepy Majster grupy PMB, Merkury Market i Jula.
Tymczasem w obszarze hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominuje Grupa PSB (udział blisko 20%, bez marketów Mrówka). Po kilka % rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, Sieć Budowlana.pl, Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana, SIG, Grupa PHMB, oraz sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych: Grupa ABG, BIMS Plus, Onninen, Grupa SBS.
Grupa 30-tu największych sieci hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych realizuje aż 75% sprzedaży w tym segmencie.
Fot. www.ibpresearch.pl
Największe przyrosty sprzedaży dystrybutorzy materiałów budowlanych osiągali w latach 2006-2008, a największą wartość bezwzględną rynek osiągnął w roku 2011. Lata 2012-13 były wyraźnie spadkowe, 2014-ty przyniósł lekkie ożywienie, a zeszły rok to wzrost o prawie 7 punktów pocentowych.
REKLAMA:
Rynek dystrybucji tworzą: hurtownie i składy ogólnobudowlane, hiper/supermarkety budowlane oraz sklepy specjalistyczne. W latach 2006-2015 udział hurtowni spadł z 67% do 50%, udział sklepów specjalistycznych oscyluje ok. 7-9%, tymczasem udział hiper/supermarketów wzrósł z 25% na 42%.
Wśród sieci hiper/supermarketów budowlanych liderem jest Castorama (36% udziału), następne miajsca zajmują Leroy Merlin i OBI (łącznie te 3 sieci reprezentują 3/4 rynku). Resztę dzielą: Bricomarche, Bricoman, Praktiker, sklepy Mrówka grupy PSB, sklepy Majster grupy PMB, Merkury Market i Jula.
Tymczasem w obszarze hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych, zdecydowanie dominuje Grupa PSB (udział blisko 20%, bez marketów Mrówka). Po kilka % rynku mają: Grupa Handlo-Budowa, Sieć Budowlana.pl, Saint-Gobain Dystrybucja Budowlana, SIG, Grupa PHMB, oraz sieci hurtowni instalacyjno-sanitarnych: Grupa ABG, BIMS Plus, Onninen, Grupa SBS.
Grupa 30-tu największych sieci hurtowni ogólnobudowlanych i sklepów specjalistycznych realizuje aż 75% sprzedaży w tym segmencie.
Fot. www.ibpresearch.pl
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: www.ibpresearch.pl