Zgodnie z unijną dyrektywą od 10 marca 2020 r. nowe i remontowane budynki mieszkalne oraz biurowce mają być wyposażane w stacje ładowania samochodów elektrycznych. Polscy inżynierowie z Wodzisławia Śląskiego mają rozwiązanie, które można skutecznie wdrożyć na osiedlowych i biurowych parkingach.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów pod koniec ubiegłego roku po polskich drogach jeździło 10 232 elektryków, z czego aż 4322 samochody zostały zarejestrowane w 2019 r. Zdaniem ekspertów w tym roku możemy się spodziewać kolejnego wzrostu sprzedaży w tym segmencie ze względu na rządowe dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych. Dzięki nim najtańszy elektryk może kosztować nawet o kilkanaście tysięcy złotych mniej niż takiej samej klasy hybryda.

Na takim parkingu musi się znajdować co najmniej jeden punkt ładowania, ale każde miejsce parkingowe powinno być wyposażone w kable umożliwiające instalację stacji ładowania. Te przepisy nie zostały jeszcze w Polsce wprowadzone.
Smartpole Charger łączy punkt ładowania z oświetleniem
Na polskim rynku pojawiło się innowacyjne rozwiązanie dla kierowców niskoemisyjnych aut. Polscy naukowcy opracowali specjalne stacje ładowania tych samochodów montowane w słupach oświetleniowych – Smartpole Charger. Takie rozwiązanie idealnie sprawdza się na parkingach osiedlowych i zdobywa coraz większą popularność w Europie.
– Wykorzystanie obecnej infrastruktury oświetleniowej to najefektywniejsze, najtańsze i najkorzystniejsze dla środowiska rozwiązanie problemu ładowania samochodów – podkreśla Jarosław Schabowski, dyrektor BRD i rozwoju kompozytów Alumast SA.
Jak dodaje specjalista, słupy kompozytowe są odporne na działanie czynników atmosferycznych i wandali oraz bezpieczne dla kierowców w razie zderzenia.
REKLAMA:
Ładowanie nocą
Takie rozwiązanie wydaje się idealne dla osiedlowych i biurowych parkingów. Ładowanie auta w nocy jest korzystne zarówno dla samochodu, środowiska, jak i kierowcy. Elektryk można naładować mniejszą mocą prądu, co wydłuża życie baterii i chroni środowisko. Kierowca idzie spać, a w tym czasie jego samochód jest doładowywany na parkingu. Mniejszym kosztem, bo odbywa się to w godzinach, w których taryfy są obniżone.– Nasze innowacyjne rozwiązanie wpisuje się w zrównoważony rozwój środowiska i bezpieczeństwo użytkowników poprzez wykorzystanie istniejącej infrastruktury energetycznej – podkreśla Zbigniew Szkopek, prezes Alumast SA.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Alumast SA.