Most Hongkong-Zhuhai-Makau w Chinach to niezwykłe osiągnięcie współczesnych inżynierów. Najdłuższy most morski na świecie wywołał sensację nie tylko w Chinach, ale także na arenie międzynarodowej. Długość całej trasy wynosi 55 km, w tym 35 km nad wodą, 6,7 km w tunelu pod wodą i 13,3 km nad sztucznymi wyspami i lądem. Pan Yafeng Zhang jest dumny, że uczestniczył w tym wielkim projekcie. Jest technikiem serwisu terenowego w fischer w Chinach, który opracował rozwiązania mocujące dla spektakularnego mostu morskiego w delcie Rzeki Perłowej. „Zapamiętam ten projekt na zawsze” - mówi entuzjastycznie Zhang.
Yafeng Zhang - serwisant terenowy fischer w Chinach, towarzyszył przy budowie mostu Hongkong-Zhuhai-Makau.
Rozwiązania mocujące fischer zastosowano w kilku budynkach na sztucznej wyspie w porcie Zhuhai.
Konstrukcję stalową zabezpieczono za pomocą ampułki żywicznej RSB fischer.
Pomagamy na każdym etapie budowy.Kotwa podcinająca ZYKON FZA także została poddana testom na miejscu. Służyła do zamocowania podkonstrukcji kurtynowej, wentylowanej fasady budynku kontroli granicznej. Ampułki żywiczne RSB zostały użyte na zewnętrznych i wewnętrznych ścianach kilku budynków do mocowania ciężkich konstrukcji stalowych w betonie. „Zaprawę iniekcyjną, kotwy podcinające i ampułki żywiczne sprowadziliśmy z Niemiec.”- mówi Zhang.
„Wszystkie firmy i wykonawcy zaangażowani w budowę mostu Hongkong-Zhuhai-Makau należą do najlepszych w swojej branży. Jestem pewien, że wynikną z tego dalsze projekty” - powiedział Zhang. Gdy w 2018 roku Zhang po raz pierwszy przekraczał najdłuższy most morski na świecie, był pełen dumy, że on i fischer wnieśli swój wkład w ten niezwykły projekt.
Globalne centrum innowacji w Greater Bay Area
Zhang wraz z rodziną mieszka w mieście Kanton - metropolii liczącej ponad dziesięć milionów mieszkańców. Miasto jest częścią Greater Bay Area (obszar utworzony w południowych Chinach, tworzący zintegrowane centrum gospodarcze i biznesowe, którego celem jest przyspieszenie wzrostu gospodarczego Chin). Rząd chiński chce, aby delta Rzeki Perłowej wraz z dwoma regionami administracyjnymi Hongkong i Makau, a także dziewięcioma innymi miastami rozwijały się razem, tworząc ogromny obszar inwestycji - porównywalny z Doliną Krzemową. Obszar ten ma odgrywać główną rolę w dalszym rozwoju kraju. Celem Chin jest stworzenie na tym obszarze nowoczesnych i konkurencyjnych systemów przemysłowych. Częścią tego planu są ambitne projekty infrastrukturalne, takie jak między innymi most Hongkong-Zhuhai-Makau. Most morski został otwarty w październiku 2018 roku i skraca czas podróży z Hongkongu do Zhuhai z około 4 godzin do około 30 minut.Rozwiązania mocujące fischer zastosowano w kilku budynkach na sztucznej wyspie w porcie Zhuhai.
Wyzwania techniczne przy budowie mostu Hongkong-Zhuhai-Makau
Firma fischer specjalizująca się w mocowaniach od wielu lat jest zaangażowana w ważne projekty w Chinach. Należą do nich na przykład: gmach rządowy w centrum Pekinu oraz ukończona w lipcu 2019 roku budowa największego na świecie lotniska cywilnego - Beijing Daxing Airport. „W połowie 2016 r. fischer został zaangażowany w projekt mostu Hongkong-Zhuhai-Makau”- podaje Zhang. Chodziło o najlepsze mocowania w budynkach administracyjnych i w garażach w porcie Zhuhai – położonym na jednej z czterech sztucznych wysp. „Od samego początku mieliśmy dużo problemów z uciążliwym klimatem i trudnościami terenowymi, a przed sobą niezwykłe wyzwania techniczne.” W delcie Rzeki Perłowej panuje klimat subtropikalny z wilgotnością powyżej 90 %. Dodatkowym czynnikiem opóźniającym pracę było ryzyko tajfunów i trzęsień ziemi, często występujących na tym terenie. Ponadto słona mgła morska unosi się nad zatoką w godzinach porannych i wieczornych, co zwiększa ryzyko korozji i wymaga odpowiednich mocowań w moście.REKLAMA:
Konstrukcję stalową zabezpieczono za pomocą ampułki żywicznej RSB fischer.
Produkty fischer najlepsze w trudnych warunkach
„Poleciliśmy wykonawcy mostu naszą szczególnie wydajną zaprawę na bazie żywicy epoksydowej FIS EM Plus 390 S do połączeń zbrojeniowych w konstrukcji garażów w porcie Zhuhai” - mówi Zhang. „Zaprawa wykazała swoją szczególną odporność na wilgoć, wahania temperatury i starzenie. Długotrwałe testy obciążeniowe, a także testy korozyjne dowiodły najwyższej jakości zaprawy. Ponadto przeprowadziliśmy testy na miejscu, aby udowodnić wytrzymałość FIS EM Plus 390 S w ekstremalnych warunkach delty Rzeki Perłowej”. Testy przekonały klienta. W tym projekcie ważna była także łatwa aplikacja zaprawy iniekcyjnej, do której nie są potrzebne żadne narzędzia. „Produkty fischer sprawdziły się na wymagającym placu budowy”- wyjaśnia Yafeng Zhang.Pomagamy na każdym etapie budowy.Kotwa podcinająca ZYKON FZA także została poddana testom na miejscu. Służyła do zamocowania podkonstrukcji kurtynowej, wentylowanej fasady budynku kontroli granicznej. Ampułki żywiczne RSB zostały użyte na zewnętrznych i wewnętrznych ścianach kilku budynków do mocowania ciężkich konstrukcji stalowych w betonie. „Zaprawę iniekcyjną, kotwy podcinające i ampułki żywiczne sprowadziliśmy z Niemiec.”- mówi Zhang.
Kompleksowe wsparcie techniczne i szkolenia na budowie
„Współpraca fischer z wykonawcą mostu była ścisła” - relacjonuje technik terenowy Zhang. „Nie tylko pomogliśmy znaleźć odpowiednie rozwiązania kotwiące, ale również wspólnie przeprowadziliśmy liczne testy na placu budowy i zawsze byliśmy w kontakcie z klientem.” Zapewniono również profesjonalne szkolenie na miejscu budowy. „Nie tylko rozprowadzaliśmy dokumentację techniczną, ale także przechodziliśmy przez nią punkt po punkcie z pracownikami budowlanymi. Nasi inżynierowie wyjaśnili instalację i odpowiedzieli na wszystkie pytania ”- mówi Zhang. Po szkoleniu pracownicy mogli natychmiast przystąpić do montażu. „Prawidłowe użytkowanie produktów i bezpieczeństwo techniczne można zagwarantować tylko dzięki szkoleniom i pomocy technicznej na miejscu” - wyjaśnia Zhang.„Wszystkie firmy i wykonawcy zaangażowani w budowę mostu Hongkong-Zhuhai-Makau należą do najlepszych w swojej branży. Jestem pewien, że wynikną z tego dalsze projekty” - powiedział Zhang. Gdy w 2018 roku Zhang po raz pierwszy przekraczał najdłuższy most morski na świecie, był pełen dumy, że on i fischer wnieśli swój wkład w ten niezwykły projekt.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: fischer