Dbanie o wellbeing pracowniczy jest już nie tylko trendem wśród świadomych pracodawców, ale wręcz podstawowym elementem strategii employer brandingowej. Doceniony i otoczony opieką pracownik jest bardziej zaangażowany i lojalny wobec firmy, z którą jest związany. Jakie są skuteczne sposoby na utrzymanie komfortu fizycznego i emocjonalnego pracowników? Jednym z nich jest wspólne wysiewanie i dbanie o rośliny w miejscu pracy, tworząc „zielone biuro”. Jak skutecznie zaangażować personel do tego działania?
Młode pokolenia, wchodzące dopiero na rynek pracy, mają inne oczekiwania względem pracodawców, niż poprzednie generacje, chociaż podejście do zatrudnienia zmienia się także wśród starszych pokoleń. Nie chodzi tylko o atrakcyjne wynagrodzenie, ale przede wszystkim atmosferę w miejscu pracy, dbanie o wellbeing pracowniczy, podejmowane przez firmę działania w zakresie ESG i finalnie utożsamianie się z marką.
– Dbanie o szeroko pojęty dobrostan pracowników, czyli tzw. wellbeing nigdy nie było tak ważne, jak obecnie. Według najnowszych badań aż 63 proc. pracowników odczuwa stres przynajmniej raz w tygodniu, a 65 proc. z nich twierdzi, że stres negatywnie wpływa na ich pracę. Zapewnienie odpowiednich warunków biurowych przyczynia się do polepszenia komfortu pracy, a w rezultacie – redukcji absencji pracowników i rotacji personelu – mówi Aneta Powązka, manager ds. marketingu w W.Legutko, firmie produkującej nasiona roślin.
„Zielone biura” odpowiedzią na potrzeby pracowników
Rośliny i kontakt z naturą mają korzystny wpływ na kondycję fizyczną i psychiczną człowieka. Poprawiają jakość i wilgotność powietrza, a także stanowią atrakcyjny element wizualny czy dekoracyjny. Dowiedziono już także, że przestrzeń biurowa, w której znajdują się rośliny, ma realny wpływ na zadowolenie z miejsca pracy, ale także koncentrację i produktywność. Zielone środowiska sprawiają, że człowiek korzysta z mniej skomplikowanych procesów myślowych. Właśnie dlatego interakcja z roślinami wpływa na poprawę koncentracji i ułatwia wykonywanie zadań. Co więcej, wzbogacanie przestrzeni biurowych roślinami wzbudza w pracownikach poczucie, że pracodawca troszczy się o nich i ich samopoczucie. To z kolei, przekłada się na wyższy poziom wellbeingu pracowników.
– Zielone biura to przestrzenie ekologiczne i komfortowe, sprzyjające zaangażowaniu i otwartości umysłu. Rośliny zmieniają surowe przestrzenie w miłe dla oka środowisko, co znacząco zwiększa poczucie komfortu. Regularny kontakt z naturą jest również postrzegany jako czynnik pozytywnie wpływający na zdrowie psychiczne, redukujący symptomy depresji i niepokoju. Dodatkowo, patrzenie na rośliny działa odprężająco na oczy, co jest szczególnie ważne w przypadku pracy przy komputerze – przekonuje Aneta Powązka z W.Legutko.
Ogród w biurze
Gorącym trendem jest obecnie wspólne pielęgnowanie zielonych przestrzeni biurowych. Uprawianie roślin działa uspokajająco i terapeutycznie. Ogrodnicy wskazują, że to wartościowy sposób na spędzanie wolnego czasu, który relaksuje i daje poczucie spełnienia. Ogrody dają im poczucie dumy i samozadowolenia.
– Zielone biuro to nie tylko rośliny ozdobne, ale też użytkowe, takie jak sałata, bazylia, szczypiorek, rzodkiewka czy pomidorki koktajlowe. Wspólne wysianie i pielęgnacja to namiastka ogrodu, zwiększająca poczucie przynależności do zespołu oraz odpowiedzialności. Warzywa i zioła ogólnodostępne są także zdrowym dodatkiem do posiłków pracowników – kanapki czy sałatki – to zatem doskonały przykład wpływu na wellbeing pracowników – podsumowuje Aneta Powązka.
Działania mające na celu szeroko pojęte samozadowolenie pracowników to ważny element strategii świadomych firm. Uprawianie roślin w biurze daje możliwość odpoczynku oraz socjalizacji z innymi pracownikami. Ma także korzystny wpływ na ich zdrowie i samopoczucie. Buduje w nich również mocne poczucie przynależności do danej organizacji.
W.LEGUTKO to polski, rodzinny producent nasion, który od 1992 roku jest zaufanym dostawcą na rynku ogrodniczym zarówno polskim, jak i zagranicznym. Źródłem sukcesu marki jest praca u podstaw, blisko ziemi i z miłością do roślin. W. Legutko posiada ponad 1300 hektarów pól produkcyjnych i 236 autorskich odmian nasion. Firma dysponuje największym laboratorium nasiennym w Polsce. W. Legutko jest inicjatorem i organizatorem kampanii edukacyjno-społecznej #ZDROWOROSNA, której celem jest krzewienie postaw proekologicznych i zdrowych nawyków żywieniowych u dzieci. Więcej informacji o akcji można znaleźć na stronie producenta: https://legutko.com.pl/pl/hobby/zdroworosna-2023/