W Rosji w pierwszej połowie 2011 roku produkcja płytek ceramicznych wzrosła o 21% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego i wyniosła 67 mln. m.kw. (wg danych Głównego Urzędu Statystycznego Federacji Rosyjskiej), co wartościowo ocenia się na 1-1,5 mld. USD. Wielkość produkcji ściennych szkliwionych płytek ceramicznych wzrosła o 13% podłogowych o 19,7 a elewacyjnych o 47%.
Tekst autorstwa Roberta Stawskiego, Doradcy IT Consult Group ukazał się na łamach kwartalnika ,,Wokół płytek ceramicznych” 4/2011.
Tekst stanowi syntetyczne ujęcie najważniejszych informacji o rynku płytek ceramicznych i gresu w Rosji. Na tamtejszym rynku funkcjonuje ok 25 renomowanych producentów omawianych materiałów. Wśród najważniejszych, powołując się na analizy analityków, autor wymienia między innymi: grupę ,, Yunitail”, (do której należy OAO ,,Stroyfarfor” - marka ,,Szahtinskaja plitka”) oraz włoska płytka Karama Marazzi. Udział liderów w rynku szacuje się na ok 30 – 35%.
Autor zwraca uwagę, że do najbardziej kryzysowego roku 2009 produkcja tych materiałów wzrosła o ok 15 - 20% rocznie. Zapaść na rynku nieruchomości (2009) spowodowała spadek produkcji o ok 25 %. Rok 2010 przyniósł wzrost o 11% w porównaniu do roku poprzedniego. Największą część asortymentu płytek dostępnych w rosyjskich hurtowniach i sklepach stanowią oczywiście wyroby rodzime, ale Rosjanie chętnie kupują także ceramikę importowaną między innymi z Ukrainy, Hiszpanii czy Włoch. Import z Polski oceniany jest jako nieznaczny. Eksport stanowi zaledwie 20% całej tamtejszej produkcji płytek ceramicznych. Pozostałe 80% sprzedawane jest na rynku krajowym.
Tekst stanowi syntetyczne ujęcie najważniejszych informacji o rynku płytek ceramicznych i gresu w Rosji. Na tamtejszym rynku funkcjonuje ok 25 renomowanych producentów omawianych materiałów. Wśród najważniejszych, powołując się na analizy analityków, autor wymienia między innymi: grupę ,, Yunitail”, (do której należy OAO ,,Stroyfarfor” - marka ,,Szahtinskaja plitka”) oraz włoska płytka Karama Marazzi. Udział liderów w rynku szacuje się na ok 30 – 35%.
REKLAMA:
Autor zwraca uwagę, że do najbardziej kryzysowego roku 2009 produkcja tych materiałów wzrosła o ok 15 - 20% rocznie. Zapaść na rynku nieruchomości (2009) spowodowała spadek produkcji o ok 25 %. Rok 2010 przyniósł wzrost o 11% w porównaniu do roku poprzedniego. Największą część asortymentu płytek dostępnych w rosyjskich hurtowniach i sklepach stanowią oczywiście wyroby rodzime, ale Rosjanie chętnie kupują także ceramikę importowaną między innymi z Ukrainy, Hiszpanii czy Włoch. Import z Polski oceniany jest jako nieznaczny. Eksport stanowi zaledwie 20% całej tamtejszej produkcji płytek ceramicznych. Pozostałe 80% sprzedawane jest na rynku krajowym.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Kwartalnik ,,Wokół płytek ceramicznych” 4/2011