Ogrodzenia zabezpieczające przystanki komunikacji miejskiej i chodniki, a także rozdzielające torowiska tramwajowe - to jeden z kluczowych elementów poprawiających bezpieczeństwo na ulicach. Powinny spełniać one kilka podstawowych parametrów
Fot. Legi
Ważna jest także długość ogrodzenia. Nie powinna ona ułatwiać pieszym jego obchodzenia i wkraczania na jezdnię w niedozwolonym miejscu. Tam, gdzie piesi będą mieć bezpośredni kontakt z ogrodzeniem (np. na przystankach) – płot nie może posiadać grzebienia, stwarzającego możliwość skaleczenia bądź innego urazu. Groźnie wyglądający grzebień wskazany będzie natomiast w ogrodzeniu rozdzielającym torowiska tramwajowe. Zniechęca on wizualnie do prób sforsowania płotu i chodzenia na niebezpieczne skróty. Zmniejsza tym samym częstotliwość wchodzenia pieszych na tory.
Dodatkową korzyścią z miejskich płotków jest częściowe zmniejszenie zasypania chodników i przystanków śniegiem zgarniętym z ulicy przez pług.
Po pierwsze - bezpieczeństwo pieszych
Odporność ogrodzenia na uderzenia mechaniczne to parametr mogący uratować życie wielu osób. Konstrukcja ogrodzenia powinna zatem posiadać jak najmniej słabych punktów, grożących przerwaniem ogrodzenia np. przez przejeżdżający samochód. I tak -w charakterze systemu mocowania kraty do słupka, lepiej od pojedynczych śrub sprawdzi się zaciskowa listwa. Kraty zamontowane powinny być na zakładkę a nie na styk, dzięki czemu na większą powierzchnię rozłożona zostanie energia ewentualnego uderzenia. Słupki ogrodzenia powinny być wkopane w ziemię na odpowiednią głębokość oraz solidnie zabetonowane.Ważna jest także długość ogrodzenia. Nie powinna ona ułatwiać pieszym jego obchodzenia i wkraczania na jezdnię w niedozwolonym miejscu. Tam, gdzie piesi będą mieć bezpośredni kontakt z ogrodzeniem (np. na przystankach) – płot nie może posiadać grzebienia, stwarzającego możliwość skaleczenia bądź innego urazu. Groźnie wyglądający grzebień wskazany będzie natomiast w ogrodzeniu rozdzielającym torowiska tramwajowe. Zniechęca on wizualnie do prób sforsowania płotu i chodzenia na niebezpieczne skróty. Zmniejsza tym samym częstotliwość wchodzenia pieszych na tory.
REKLAMA:
Dodatkową korzyścią z miejskich płotków jest częściowe zmniejszenie zasypania chodników i przystanków śniegiem zgarniętym z ulicy przez pług.
Po drugie – bezpieczeństwo kierowców i rowerzystów
Ustawione wzdłuż jedni ogrodzenie nie może ograniczać widoczności. Konieczne jest więc zachowanie umiaru pod względem jego wysokości, a także zachowanie odpowiedniej przezierności. Ogrodzenia powinny w taki sposób kierować ruchem pieszych, aby ci nie wtargnęli na jezdnię i nie spowodowali zagrożenia na drodze.Po trzecie - użyteczność eksploatacyjna i estetyka
Trwałość ogrodzeń oraz łatwość utrzymania ich w czystości obniżają w dłuższej perspektywie czasu koszt inwestycji. - Wysoką trwałość i odporność na szkodliwy wpływ warunków atmosferycznych czy spalin, pozwala osiągnąć m.in. cynkowanie ogniowe - mówi Tomasz Fidura, prezes Legi Polska. - Poddane mu mogą zostać ogrodzenia metalowe, np. popularne ze względu na swój minimalistyczny wygląd i dużą dostępność ogrodzenia panelowe. Ocynkowany ogniowo panel ogrodzeniowy mieć będzie neutralny, metalowy kolor. Inną możliwością jest zastosowanie ogrodzenia malowanego proszkowo, zazwyczaj w palecie barw RAL, stosowanej w przemyśle. Uliczne ogrodzenia – jak każdy element przestrzeni publicznej mają także pewne znaczenie estetyczne, wpływające na to, jak postrzegane jest miasto.REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Legi Polska