Od kilku lat w Polsce rośnie liczba sprzedawanych mieszkań. Jak wynika z danych Eurostatu z 2014 roku, dotyczących mieszkalnictwa, zaledwie 2,5% Polaków decyduje się na wynajem. Niniejsze badanie zostało przeprowadzone przez firmę badawczą SW Research metodą internetowych zestandaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych (CAWI) na losowej próbie 1000 polskich internautów w wieku 18-70 lat.
Fot.
• Większość kupujących deklaruje, że nie konsultuje zakupu mieszkania z żadnym ekspertem.
• Pomimo niskiego poziomu zaufania do oferujących mieszkania na rynku pierwotnym kupujący bardzo rzadko sięgają po pomoc jakichkolwiek ekspertów.
• Większość osób, które zamierzają kupić dom/mieszkanie myśli o nieruchomości z rynku wtórnego.
• Ponad połowa badanych wskazała portale ogłoszeniowe jako główne źródło informacji na temat nieruchomości.
• Wbrew obiegowej opinii media społecznościowe są najrzadziej wymienianym źródłem, z którego Polacy korzystają szukając mieszkania czy domu. To kobiety rzadziej niż mężczyźni korzystają z social mediów (odpowiednio: 8,8 proc., 14,9 proc.).
• 80% planujących zakup mieszkania nie darzy zaufaniem żadnego ze znanych sobie deweloperów.
• Blisko 80% osób wymieniając firmy deweloperskie ma problem z odróżnieniem ich od firm pośredniczących w zakupie nieruchomości.
Wnioski
Powyższe zestawienie pokazuje, że blisko połowa Polaków planuje w najbliższym czasie zakup mieszkania lub domu. Wśród badanych, którzy deklarują zakup większym zainteresowaniem cieszą się nieruchomości mieszkalne z rynku wtórnego.
W obliczu przedstawianych danych ważnym wydaje się być sprawdzenie skąd najczęściej przyszli nabywcy czerpią informacje oraz diagnoza ich stanu wiedzy na temat rynku nieruchomości w Polsce.
Wnioski
Zdecydowanie najpopularniejszym źródłem informacji na temat nieruchomości mieszkalnych jest Internet. Najczęściej wskazywane przez respondentów są portale ogłoszeniowe, z blisko dziesięcioprocentową przewagą wśród kobiet (59,2 proc. mężczyźni 50 proc.). Zaraz za nimi strony pośredników, tymczasem strony deweloperów znalazły się dopiero dwa miejsca niżej. Na trzecim miejscu znaleźli się znajomi i rodzina. To kobiety częściej korzystają z pomocy najbliższych (blisko 40 proc.). Social media, wbrew obiegowej opinii, są najrzadziej wymienianym źródłem, z którego Polacy korzystają szukając mieszkania czy domu.
Wyniki ankiety mogą wskazywać na potrzebę poszukiwania kompleksowych informacji i ofert na temat rynku nieruchomości wśród potencjalnych nabywców.
Wnioski
Zdecydowana większość respondentów nie wymienia żadnej firmy deweloperskiej, która wzbudzałaby ich zaufanie. W zestawieniu odpowiedzi respondentów nie ma również przedsiębiorstwa, które wybijałoby się szczególnie wśród konkurencji. Warto zauważyć, że wśród wymienionych firm deweloperskich kilkukrotnie wymieniana jest spółka pośrednicząca w obrocie nieruchomościami. Świadczy to o niskim poziomie wiedzy na temat rynku, a to skutkuje brakiem zaufania do sektora deweloperskiego.
Powyższe wyniki pokazują potrzebę poprawy wizerunku firm deweloperskich w środowisku konsumenckim. Istotnym problemem jest również słaba rozpoznawalność marek deweloperskich i częste mylenie ich z firmami pośredniczącymi. Wskazuje to na potrzebę budowy wiedzy i zaufania poprzez m.in. kampanie informacyjne skierowane do przyszłych konsumentów.
Co więcej istotna różnica pojawia się jeśli chodzi o źródła wiedzy. Tylko 19,4 proc. Polaków korzysta z biur deweloperów, natomiast wzrost zainteresowania można zauważyć w przypadku stron deweloperów. Ze stron internetowych korzysta już 33,1 proc. respondentów. Jak wynika z powyższych danych Polacy kupujący nowe mieszkanie/dom częściej szukają pomocy w sieci, aniżeli przez kontakt osobisty z ekspertami.
Wnioski
Blisko 30 % respondentów wskazuje eksperta budowlanego/architekta jako osobę, z którą warto skonsultować swój wybór przed zakupem mieszkania lub domu. Kolejnym wymienianym ekspertem jest doradca finansowy, a dalej prawnik. Po pomoc do doradcy kredytowego udaje się zaledwie 26,7 proc. badanych Polaków. Z tego typu pomocy najczęściej korzystają najstarsi respondenci w wieku 45 lat i więcej. Udzielone odpowiedzi wskazują priorytety, którymi kierują się konsumenci przy zakupie nieruchomości. Najważniejszy jest dla nich stan techniczny lokalu, następnie zaplecze finansowe i kwestie prawne.
Warto jednak zwrócić uwagę, że prawie połowa badanych nie konsultuje decyzji zakupu nieruchomości z żadnym ekspertem. To mężczyźni częściej niż kobiety podejmują samodzielne decyzje w kwestii zakupu nowego mieszkania/domu (odpowiednio 43,4 proc. oraz 36,7 proc.). Te wyniki przedstawiają niewykorzystany potencjał, jaki tkwi w budowie pozytywnego wizerunku eksperta z sektora deweloperskiego w świadomości przyszłych konsumentów.
Wyniki badania – główne wnioski
• Blisko 50% respondentów planuje do końca przyszłego roku kupić mieszkanie lub dom.• Większość kupujących deklaruje, że nie konsultuje zakupu mieszkania z żadnym ekspertem.
• Pomimo niskiego poziomu zaufania do oferujących mieszkania na rynku pierwotnym kupujący bardzo rzadko sięgają po pomoc jakichkolwiek ekspertów.
• Większość osób, które zamierzają kupić dom/mieszkanie myśli o nieruchomości z rynku wtórnego.
• Ponad połowa badanych wskazała portale ogłoszeniowe jako główne źródło informacji na temat nieruchomości.
• Wbrew obiegowej opinii media społecznościowe są najrzadziej wymienianym źródłem, z którego Polacy korzystają szukając mieszkania czy domu. To kobiety rzadziej niż mężczyźni korzystają z social mediów (odpowiednio: 8,8 proc., 14,9 proc.).
• 80% planujących zakup mieszkania nie darzy zaufaniem żadnego ze znanych sobie deweloperów.
• Blisko 80% osób wymieniając firmy deweloperskie ma problem z odróżnieniem ich od firm pośredniczących w zakupie nieruchomości.
Intencje zakupu nieruchomości
Wnioski
Powyższe zestawienie pokazuje, że blisko połowa Polaków planuje w najbliższym czasie zakup mieszkania lub domu. Wśród badanych, którzy deklarują zakup większym zainteresowaniem cieszą się nieruchomości mieszkalne z rynku wtórnego.
W obliczu przedstawianych danych ważnym wydaje się być sprawdzenie skąd najczęściej przyszli nabywcy czerpią informacje oraz diagnoza ich stanu wiedzy na temat rynku nieruchomości w Polsce.
Skąd Polacy czerpią informacje podczas zakupu nieruchomości?
Wnioski
Zdecydowanie najpopularniejszym źródłem informacji na temat nieruchomości mieszkalnych jest Internet. Najczęściej wskazywane przez respondentów są portale ogłoszeniowe, z blisko dziesięcioprocentową przewagą wśród kobiet (59,2 proc. mężczyźni 50 proc.). Zaraz za nimi strony pośredników, tymczasem strony deweloperów znalazły się dopiero dwa miejsca niżej. Na trzecim miejscu znaleźli się znajomi i rodzina. To kobiety częściej korzystają z pomocy najbliższych (blisko 40 proc.). Social media, wbrew obiegowej opinii, są najrzadziej wymienianym źródłem, z którego Polacy korzystają szukając mieszkania czy domu.
Wyniki ankiety mogą wskazywać na potrzebę poszukiwania kompleksowych informacji i ofert na temat rynku nieruchomości wśród potencjalnych nabywców.
REKLAMA:
Czy Polacy ufają deweloperom?
Wnioski
Zdecydowana większość respondentów nie wymienia żadnej firmy deweloperskiej, która wzbudzałaby ich zaufanie. W zestawieniu odpowiedzi respondentów nie ma również przedsiębiorstwa, które wybijałoby się szczególnie wśród konkurencji. Warto zauważyć, że wśród wymienionych firm deweloperskich kilkukrotnie wymieniana jest spółka pośrednicząca w obrocie nieruchomościami. Świadczy to o niskim poziomie wiedzy na temat rynku, a to skutkuje brakiem zaufania do sektora deweloperskiego.
Powyższe wyniki pokazują potrzebę poprawy wizerunku firm deweloperskich w środowisku konsumenckim. Istotnym problemem jest również słaba rozpoznawalność marek deweloperskich i częste mylenie ich z firmami pośredniczącymi. Wskazuje to na potrzebę budowy wiedzy i zaufania poprzez m.in. kampanie informacyjne skierowane do przyszłych konsumentów.
Co więcej istotna różnica pojawia się jeśli chodzi o źródła wiedzy. Tylko 19,4 proc. Polaków korzysta z biur deweloperów, natomiast wzrost zainteresowania można zauważyć w przypadku stron deweloperów. Ze stron internetowych korzysta już 33,1 proc. respondentów. Jak wynika z powyższych danych Polacy kupujący nowe mieszkanie/dom częściej szukają pomocy w sieci, aniżeli przez kontakt osobisty z ekspertami.
Z kim Polacy konsultują zakup nieruchomości mieszkalnej?
Wnioski
Blisko 30 % respondentów wskazuje eksperta budowlanego/architekta jako osobę, z którą warto skonsultować swój wybór przed zakupem mieszkania lub domu. Kolejnym wymienianym ekspertem jest doradca finansowy, a dalej prawnik. Po pomoc do doradcy kredytowego udaje się zaledwie 26,7 proc. badanych Polaków. Z tego typu pomocy najczęściej korzystają najstarsi respondenci w wieku 45 lat i więcej. Udzielone odpowiedzi wskazują priorytety, którymi kierują się konsumenci przy zakupie nieruchomości. Najważniejszy jest dla nich stan techniczny lokalu, następnie zaplecze finansowe i kwestie prawne.
Warto jednak zwrócić uwagę, że prawie połowa badanych nie konsultuje decyzji zakupu nieruchomości z żadnym ekspertem. To mężczyźni częściej niż kobiety podejmują samodzielne decyzje w kwestii zakupu nowego mieszkania/domu (odpowiednio 43,4 proc. oraz 36,7 proc.). Te wyniki przedstawiają niewykorzystany potencjał, jaki tkwi w budowie pozytywnego wizerunku eksperta z sektora deweloperskiego w świadomości przyszłych konsumentów.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Procontent Communication