Dzięki różnorodności dostępnych na rynku wariantów, systemy przesuwne cieszą się popularnością zarówno w aranżacji wnętrz biurowych, jak i prywatnych.
Z powodzeniem mogą zostać wykorzystane także w urzędach czy galeriach handlowych. Odpowiednio dopasowane do wymagań projektowych, zastąpią standardowe drzwi i pomogą stworzyć mobilne ściany działowe. O czym warto pamiętać podczas wyboru systemu przesuwnego?
Fot. CDA PolskaFot. CDA Polska
Podstawowe różnice pomiędzy dostępnymi wariantami systemów przesuwnych wynikają z parametrów szkła, które będą one utrzymywać. W zależności od wymiarów (w tym przede wszystkim grubości oraz ciężaru) oraz liczby tafli, które mają zostać zamocowane przy użyciu systemu, inna będzie konstrukcja jego prowadnicy czy wózków jezdnych. Ważnym aspektem jest również estetyka danego modelu. By doprasować ją do charakteru wnętrza można postawić na systemy rurowe, w których dźwigary pełnią funkcję wózków jezdnych, lub takie, w których prowadnica ukryta jest za różnie wykończoną maskownicą.
Fot. CDA PolskaFot. CDA Polska
Z kolei do produkcji uszczelek czy wózków jezdnych stosowanych w systemach, wykorzystuje się elastyczne materiały, ulegające pewnym odkształceniom, takie jak nylon, silikon oraz ABS. – Systemy przesuwne umożliwiają montaż zazwyczaj kilku tafli szkła, których ciężar oscyluje w granicach 80 kg – komentuje Marcin Jabłoński, kierownik Działu Technicznego CDA Polska. – Oznacza to, że ich elementy będą systematycznie poddawane dużym obciążeniom. Z tego powodu surowce stosowane w produkcji systemów muszą być wysokiej jakości tak, by zapewniały ich wieloletnią, bezawaryjną eksploatację – podsumowuje.
Fot. CDA PolskaFot. CDA Polska
Alternatywą dla standardowego skrzydła drzwiowego będzie także wspomniany już system rurowy jak np. Ragusa od CDA Polska. Wyróżnia go charakterystyczna budowa – szkło przytwierdzane jest do pionowych dźwigarów, które umożliwiają poruszanie się panelu po okrągłej prowadnicy. Dzięki temu jest to produkt, który sam w sobie może stanowić interesujący element aranżacji.
Jeżeli jednak system ma pełnić rolę mobilnej ścianki oddzielającej od siebie dwa pomieszczenia lub pełnić funkcję wejścia np. do sali konferencyjnej, konieczne będzie zastosowanie rozwiązania, które pozwoli na montaż kilku ruchomych tafli szkła i połączenie ze sobą prowadnic. Rekomendowanym rozwiązaniem w takim przypadku są systemy kaskadowe, w których szkło zsuwa się do przeciwległych końców szyny. Zazwyczaj są one dostosowane do montażu paneli o grubości do 10 mm, których szerokość wynosi około 80 cm, a ciężar pojedynczej formatki nie przekracza 80 kg. Tafle są w takim systemie połączone i nie jest wymagane przesuwnie każdej z nich osobno. W takiej sytuacji równie istotne jest, aby wybrać system z odpowiednim rodzajem amortyzacji – pneumatyczną, hydrauliczną lub kompilacją tych dwóch rodzajów. – Zadaniem amortyzacji jest spowolnienie ruchu tafli podczas rozsuwania lub zsuwania tak, aby komfort korzystania
z systemu był jak największy – wyjaśnia Marcin Jabłoński.
Fot. CDA PolskaFot. CDA Polska
Podstawowe różnice pomiędzy dostępnymi wariantami systemów przesuwnych wynikają z parametrów szkła, które będą one utrzymywać. W zależności od wymiarów (w tym przede wszystkim grubości oraz ciężaru) oraz liczby tafli, które mają zostać zamocowane przy użyciu systemu, inna będzie konstrukcja jego prowadnicy czy wózków jezdnych. Ważnym aspektem jest również estetyka danego modelu. By doprasować ją do charakteru wnętrza można postawić na systemy rurowe, w których dźwigary pełnią funkcję wózków jezdnych, lub takie, w których prowadnica ukryta jest za różnie wykończoną maskownicą.
Fot. CDA PolskaFot. CDA Polska
Materiały stosowane w produkcji systemów przesuwnych
Prowadnice i maskownice systemów przesuwnych wytwarzane są przede wszystkim ze stopów aluminium lub (w mniejszym stopniu) stali nierdzewnej, wyróżniających się wysoką odpornością na obciążenia i uszkodzenia mechaniczne. Wybór odpowiedniego materiału jest istotny m.in. ze względu na to, że wpływa on na bezawaryjność konstrukcji czy płynność poruszania się tafli.Z kolei do produkcji uszczelek czy wózków jezdnych stosowanych w systemach, wykorzystuje się elastyczne materiały, ulegające pewnym odkształceniom, takie jak nylon, silikon oraz ABS. – Systemy przesuwne umożliwiają montaż zazwyczaj kilku tafli szkła, których ciężar oscyluje w granicach 80 kg – komentuje Marcin Jabłoński, kierownik Działu Technicznego CDA Polska. – Oznacza to, że ich elementy będą systematycznie poddawane dużym obciążeniom. Z tego powodu surowce stosowane w produkcji systemów muszą być wysokiej jakości tak, by zapewniały ich wieloletnią, bezawaryjną eksploatację – podsumowuje.
Fot. CDA PolskaFot. CDA Polska
Dostępne rozwiązania
Wybierając system przesuwny, należy wziąć pod uwagę to, jaką funkcję będzie on pełnił. Jeżeli ma zastąpić drzwi prowadzące do pomieszczenia, można wybrać model umożliwiający montaż tylko pojedynczej tafli szkła. – Przykładem takich produktów są nasze modele Terno Micro 80 oraz Terno Diva, w których instaluje się najczęściej pojedynczy ruchomy panel – podpowiada Jabłoński. – W pierwszym przypadku prowadnica oraz maskownica mierzą jedynie 5 cm wysokości, z kolei w Terno Diva wózki schowane są za dwoma, minimalistycznymi klamrami. Dzięki temu oba systemy prezentują się estetycznie, co ma szczególne znaczenie we wnętrzach prywatnych lub biurowych – dodaje. Warto zaznaczyć, że jeśli system ma zostać schowany we wnęce, należy go wraz ze szkłem zamontować jeszcze przed postawieniem ścianki, ewentualnie przygotować w niej zawczasu odpowiednią szczelinę. Z kolei w przypadku systemów chowanych w sufitach podwieszanych zalecane jest pozostawienie otworów montażowych wielkości kartki A4. Zapewnia to dostęp do wózków, które można wyregulować oraz dokręcić, a następnie zakryć zwykłą kratką wentylacyjną.Alternatywą dla standardowego skrzydła drzwiowego będzie także wspomniany już system rurowy jak np. Ragusa od CDA Polska. Wyróżnia go charakterystyczna budowa – szkło przytwierdzane jest do pionowych dźwigarów, które umożliwiają poruszanie się panelu po okrągłej prowadnicy. Dzięki temu jest to produkt, który sam w sobie może stanowić interesujący element aranżacji.
Jeżeli jednak system ma pełnić rolę mobilnej ścianki oddzielającej od siebie dwa pomieszczenia lub pełnić funkcję wejścia np. do sali konferencyjnej, konieczne będzie zastosowanie rozwiązania, które pozwoli na montaż kilku ruchomych tafli szkła i połączenie ze sobą prowadnic. Rekomendowanym rozwiązaniem w takim przypadku są systemy kaskadowe, w których szkło zsuwa się do przeciwległych końców szyny. Zazwyczaj są one dostosowane do montażu paneli o grubości do 10 mm, których szerokość wynosi około 80 cm, a ciężar pojedynczej formatki nie przekracza 80 kg. Tafle są w takim systemie połączone i nie jest wymagane przesuwnie każdej z nich osobno. W takiej sytuacji równie istotne jest, aby wybrać system z odpowiednim rodzajem amortyzacji – pneumatyczną, hydrauliczną lub kompilacją tych dwóch rodzajów. – Zadaniem amortyzacji jest spowolnienie ruchu tafli podczas rozsuwania lub zsuwania tak, aby komfort korzystania
z systemu był jak największy – wyjaśnia Marcin Jabłoński.
REKLAMA:
Montaż wysokiego i ciężkiego szkła
Systemy przesuwne, które stosowane są m.in. w galeriach handlowych lub budynkach użyteczności publicznej, powinny wyróżniać się solidną budową i pozwalać na zamocowanie wysokiego i ciężkiego szkła. Choć najczęściej w takich przypadkach stosuje się systemy SLF, czyli składano – przesuwne oraz składano – harmonijkowe, nie jest to jedyne rozwiązanie. Inną możliwością jest wybór systemu przesuwnego o zwiększonym udźwigu, z wyższą maskownicą oraz masywniejszymi wózkami jezdnymi. – Z myślą o takich sytuacjach wprowadziliśmy do oferty system Terno Vetro 160 – wyjaśnia ekspert CDA Polska. – Jego udźwig to aż 160 kg i można go montować na szkle o grubości 10, a nawet 12 mm. Jego prowadnicę przymocujemy do boku ściany, ale też sufitu, dzięki czemu bez przeszkód dopasujemy go do założeń projektu – dodaje.Właściwa konserwacja
O tym, czy system będzie działał bezawaryjnie, a szkło poruszało się płynnie, decyduje również jego właściwa konserwacja. Pod żadnym pozorem nie należy smarować prowadnicy ani wózków oleistymi substancjami. Podczas użytkowania wystarczy sporadycznie spryskać system sprężonym powietrzem tak, aby pozbyć się kurzu z prowadnicy. Dopuszczalne jest także przetarcie papierem wózków na wypadek, gdyby przykleiły się do nich drobne zabrudzenia. System należy dokładnie wyczyścić i odtłuścić tylko po wykonaniu otworów, jeszcze przed montażem szkła.REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: CDA Polska