Minister Infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji dla 3 obwodnic w województwie łódzkim: Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12, Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72 oraz Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92. Inwestycje zostały ujęte w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W ramach planowanych inwestycji powstaną nowe odcinki dróg klasy GP (główne o ruchu przyspieszonym) o długości prawie 32 km.
- Kierujemy do realizacji kolejne zadania z Programu budowy 100 obwodnic. Mieszkańcy trzech miejscowości położonych w województwie łódzkim odetchną od uciążliwego ruchu tranzytowego, zmniejszy się też hałas i zanieczyszczenie powietrza. Kierowcy podróżujący drogami krajowymi w tym województwie zyskają wygodne i bezpieczne trasy, nie będą też tracić czasu w korkach, jak ma to miejsce obecnie – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Podstawowym celem budowy obwodnic Błaszek, Brzezin i Łowicza jest wyprowadzenie ruchu z tych miejscowości, który obecnie odbywa się po drogach krajowych numer 12, 14, 70, 72 i 92..
Dzięki budowie obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg krajowych stanowiących ważny element układu komunikacyjnego centralnej Polski. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego w relacji Łódź (A1) – Rawa Mazowiecka (S8), Warszawa – Łowicz – Kutno – Konin oraz Sieradz (S8) - Kalisz. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnice Błaszek oraz Brzezin ominą miejscowości po północnej lub południowej stronie. Obwodnica Błaszek będzie miała ok. 3,5 km długości i w zależności od wariantu powstaną skrzyżowania z drogami wojewódzkimi nr 449 lub 710 oraz z drogami powiatowymi. Obwodnica Brzezin o długości ok. 15 km krzyżować się będzie w zależności od wariantu z drogami wojewódzkimi nr 708, 704 oraz 715, a także licznymi drogami powiatowymi i gminnymi. Obwodnica Łowicza o długości ok. 13 km ominie miejscowość od północy, wschodu i południa.
Obwodnice Błaszek, Brzezin i Łowicza to nowe inwestycje, dla których podjęty zostanie niezwłocznie proces przygotowawczy, wynikiem którego będzie uzyskanie decyzji środowiskowych w I połowie 2024 r. Przetargi na wybór wykonawców są planowane do ogłoszenia w II połowie 2024 r., a realizacja nastąpi w latach 2026–2029.
W ramach Programu Budowy 100 Obwodnic w województwie łódzkim powstanie łącznie 5 obwodnic:
- Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72,
- Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45,
- Obwodnica Srocka w ciągu dróg krajowych nr 12 (91),
- Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92.
***
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Podstawowym celem budowy obwodnic Błaszek, Brzezin i Łowicza jest wyprowadzenie ruchu z tych miejscowości, który obecnie odbywa się po drogach krajowych numer 12, 14, 70, 72 i 92..
REKLAMA:
Dzięki budowie obwodnic nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg krajowych stanowiących ważny element układu komunikacyjnego centralnej Polski. Inwestycje poprawią również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego w relacji Łódź (A1) – Rawa Mazowiecka (S8), Warszawa – Łowicz – Kutno – Konin oraz Sieradz (S8) - Kalisz. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.
Obwodnice Błaszek oraz Brzezin ominą miejscowości po północnej lub południowej stronie. Obwodnica Błaszek będzie miała ok. 3,5 km długości i w zależności od wariantu powstaną skrzyżowania z drogami wojewódzkimi nr 449 lub 710 oraz z drogami powiatowymi. Obwodnica Brzezin o długości ok. 15 km krzyżować się będzie w zależności od wariantu z drogami wojewódzkimi nr 708, 704 oraz 715, a także licznymi drogami powiatowymi i gminnymi. Obwodnica Łowicza o długości ok. 13 km ominie miejscowość od północy, wschodu i południa.
Obwodnice Błaszek, Brzezin i Łowicza to nowe inwestycje, dla których podjęty zostanie niezwłocznie proces przygotowawczy, wynikiem którego będzie uzyskanie decyzji środowiskowych w I połowie 2024 r. Przetargi na wybór wykonawców są planowane do ogłoszenia w II połowie 2024 r., a realizacja nastąpi w latach 2026–2029.
W ramach Programu Budowy 100 Obwodnic w województwie łódzkim powstanie łącznie 5 obwodnic:
- Obwodnica Błaszek w ciągu drogi krajowej nr 12,
- Obwodnica Brzezin w ciągu drogi krajowej nr 72,
- Obwodnica Wielunia w ciągu drogi krajowej nr 45,
- Obwodnica Srocka w ciągu dróg krajowych nr 12 (91),
- Obwodnica Łowicza w ciągu dróg krajowych nr 14, 70 i 92.
***
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: mi.gov.pl