Po trudnym 2024 r. widać ożywienie na rynku pomp ciepła w Polsce. W I połowie 2025 r. sprzedaż pomp ciepła do centralnego ogrzewania budynków zwiększyła się o 27% rok do roku.1 − Wracamy na ścieżkę wzrostu, ale warunkiem wykorzystania tego potencjału jest zagwarantowanie rynkowi korzystnych i stabilnych reguł gry. Wciąż daleko nam do realizacji założeń nakreślonych w polskich dokumentach strategicznych– zauważa Paweł Lachman, prezes zarządu PORT PC.
Z danych PORT PC wynika, że ożywieniu na polskim rynku pomp ciepła w I półroczu 2025 r. dodatkowo towarzyszą zmiany w strukturze sprzedaży. Preferencje osób kupujących pompy ciepła powietrze-woda wyraźnie przesuwają się w kierunku rozwiązań typu split − z osobną jednostką wewnętrzną i zewnętrzną, które wymagają wyższych kwalifikacji przy montażu niż tzw. monobloki. To właśnie istotny wzrost zainteresowania konsumentów pompami ciepła typu split zasadniczo zdecydował o wyraźnej poprawie sytuacji na rynku. Z kolei w przypadku gruntowych pomp ciepła nieznacznie rośnie udział instalacji o większej mocy, obsługujących budynki wielorodzinne i komercyjne.
Podsumowanie rynku – I półrocze 2025 r.
Dane z polskiego rynku pomp ciepła za I półrocze 2025 r. pokazują 30% wzrost sprzedaży urządzeń typu powietrze-woda w porównaniu do I połowy 2024 r., przy czym w grupie tzw. splitów wzrost sięgnął aż 48%. Na popularności straciły natomiast monobloki – ich sprzedaż spadła o 13%. Taka zmiana preferencji konsumentów może być efektem kilkumiesięcznego wstrzymania programu „Czyste Powietrze” (od 28 listopada 2024 r. do 31 marca 2025 r.) oraz wprowadzenia sporych ograniczeń w pozyskaniu dotacji na poziomie 100%. Monobloki to pompy ciepła, których montaż jest zdecydowanie łatwiejszy niż splitów, nie wymaga też dodatkowych uprawnień f-gazowych i to właśnie one jeszcze do niedawna były najczęściej oferowane właścicielom domów korzystającym ze 100% dotacji. Powód jest prosty – wiele firm zachęcających do takich inwestycji nie miało odpowiednich kwalifikacji, by zająć się profesjonalnym montażem splitów.
W I półroczu 2025 r. odnotowano również niewielkie spadki sprzedaży (na poziomie 4%) dla ogółu gruntowych pomp ciepła (typu solanka-woda i woda-woda) oraz pomp ciepła powietrze-woda tylko do przygotowania ciepłej wody użytkowej. Jednak w segmencie pomp ciepła gruntowych średnich i dużych mocy nastąpił przy tym nieznaczny wzrost. Na rynku można więc dostrzec kolejne zmiany preferencji − przesuwanie się zainteresowania w stronę większych instalacji GPC, dedykowanych szczególnie do budynków wielorodzinnych i komercyjnych, co dodatkowo potwierdza wzrost sprzedaży gruntowych wymienników ciepła (o ok. 1%).
II kwartał jeszcze lepszy
Jeśli wziąć pod uwagę wyniki dla samego II kwartału 2025 r., widać jeszcze wyraźniejsze odbicie polskiego rynku pomp ciepła niż w całym półroczu tego roku. Sprzedaż urządzeń typu powietrze-woda zwiększyła się o 42% w porównaniu z tym samym okresem 2024 r. Szczególnie dynamicznie rozwijał się segment pomp ciepła typu split, gdzie wzrost sięgnął aż 52%, ale także monobloki – po wcześniejszych spadkach – odnotowały wzrost o 18%. Sprzedaż wszystkich pomp ciepła przeznaczonych do ogrzewania budynków zwiększyła się w II kwartale 2025 r. o 37%. Spadki dotyczyły natomiast segmentu gruntowych pomp ciepła, gdzie sprzedaż obniżyła się o 3%, oraz pomp ciepła powietrze-woda do przygotowania ciepłej wody użytkowej, które zanotowały spadek o 14%.
Zwiększenie tempa wzrostu w II kwartale 2025 to sygnał, że polski rynek pomp ciepła może zakończyć rok 2025 na wyraźnym plusie. Jak widać, w dużej mierze zaczął odbudowywać się organicznie, pomimo słabych wyników „Czystego Powietrza”. Polacy są bowiem bardzo zadowoleni z zastosowania pomp ciepła do ogrzewania swoich domów – najnowsze badanie opinii publicznej pokazuje, że aż 80% użytkowników ocenia je pozytywnie, przy czym wysoki poziom zadowolenia odnotowano zarówno wśród właścicieli nowych, jak i starszych budynków, jak i niezależnie od typu pomp ciepła2. To najlepsza rekomendacja dla osób, które dopiero dokonują wyboru urządzenia grzewczego.
Rys. 1. Sprzedaż (sell-in) pomp ciepła w Polsce w latach 2012-2024 oraz prognoza sprzedaży na 2025 r. w wariancie optymistycznym
Warto zaznaczyć, że PORT PC analizuje głównie sprzedaż typu sell-in (od producentów do hurtowni i instalatorów), opierając się na danych firm mających ok. 80% udziału w rynku. Pozwala to dość dokładnie ocenić trendy i popyt. Sprzedaż sell-out (do użytkowników końcowych) również wskazuje na odbicie rynku, ale ona jest jedynie szacowana. W Polsce wciąż nie ma instytucji systematycznie badającej takie dane, np. poprzez agregowanie informacji z hurtowni instalacyjnych.
Tymczasem dla realizacji celów polskich dokumentów strategicznych (jak KPEiK) istotna byłaby kompleksowa ocena rynku i bieżące monitorowanie przyrostu liczby instalacji pomp ciepła.
Perspektywa KPEiK i wyzwania systemowe
Choć ożywienie na rynku pomp ciepła jest faktem, to w branży widać raczej ostrożne podejście do prognoz sprzedaży i co najwyżej umiarkowany optymizm.
Paweł Lachman, prezes zarządu PORT PC, zauważa − Pompy ciepła wracają na ścieżkę wzrostu, ale warunkiem wykorzystania tego potencjału jest zagwarantowanie rynkowi korzystnych i stabilnych reguł gry. Wciąż daleko nam do realizacji założeń nakreślonych w polskich dokumentach strategicznych. W najnowszym projekcie Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu (KPEiK), opublikowanym w sierpniu 2025 r., Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakłada w tzw. scenariuszu ambitnym (WAM), że do 2040 r. w Polsce będzie zainstalowanych 4,0 mln pomp ciepła do ogrzewania budynków, a udział tej technologii w budynkach ma wynieść ponad 60%. To gigantyczne wyzwanie, bo w ciągu 15 lat musielibyśmy dodatkowo zainstalować aż 3,3 mln pomp ciepła. Trzeba jasno powiedzieć, że bez kompleksowego i systematycznego podejścia rządu do kwestii upowszechnienia pomp ciepła ten cel jest nieosiągalny.
Priorytetem jest tu niewątpliwie zawarcie porozumienia sektorowego, dzięki któremu przedstawiciele rynku pomp ciepła, rządu i stowarzyszeń branżowych połączą siły, by wypracować i wdrożyć w życie optymalny plan działań. Takie porozumienia zawarto już z polskimi branżami fotowoltaiki, biogazową, wodorową oraz morskiej energetyki wiatrowej.
Niezbędne jest też realizowanie przez rząd odpowiedniej polityki informacyjnej, która będzie wzmacniać zaufanie konsumentów do technologii pomp ciepła, skutecznie odpowiadając na wszechobecną dezinformację. Szczególną uwagę trzeba w niej poświęcić kwestiom cen energii i taryfom elektrycznym. Branża liczy przy tym na jak najszybsze przyjęcie regulacji, które pozwolą na objęcie energii elektrycznej zużywanej przez pompy ciepła preferencyjną taryfą elektryczną, np. z obniżoną stawką VAT do 5%. To istotna zachęta do tego typu ogrzewania.
Fundamentalne znaczenie mają również programy wsparcia. Powinny one jednoznacznie zachęcać do stosowania rozwiązań preferowanych w krajowych dokumentach strategicznych, a jednocześnie dawać gwarancję stabilności reguł zarówno branży, jak i konsumentom. Problem w tym, że przez ostatnie półtora roku wiele działań, jakie podejmowano w priorytetowym programie „Czyste Powietrze”, wyraźnie nie sprzyjało rozwojowi rynku pomp ciepła. Efektem jest m.in. istotne zawężenie oferty tych urządzeń na liście ZUM, a także spadek udziału pomp ciepła w programie: z blisko 60% w 2023 r. do 23-25% w 2025 r. Na tym tle obecnie zdecydowanie lepiej wypada program „Moje Ciepło”, który w I połowie 2025 r. odnotował wzrost liczby wniosków o dofinansowanie do pomp ciepła o około 20%.
Wnioski i apel
Polska ma potencjał, by stać się jednym z kluczowych rynków pomp ciepła w UE, nie tylko w zakresie sprzedaży krajowej, ale też eksportu. Do tego potrzebne jest jednak bardziej przyjazne i stabilne otoczenie regulacyjne, które m.in. znów będzie zachęcać do lokowania w Polsce znaczących inwestycji w produkcję pomp ciepła i do rozwoju najnowszej myśli technologicznej.
− Pompy ciepła to fundament dekarbonizacji wszystkich budynków, a obecne ożywienie pokazuje, że rynek jest gotowy do dalszego wzrostu – podkreśla Paweł Lachman, prezes zarządu PORT PC. – Jeśli teraz doczekamy się porozumienia sektorowego, odpowiednio dopasujemy mechanizmy dotacyjne oraz taryfy elektryczne, będzie to motorem napędowym zarówno dla rynku pomp ciepła, jak i naszej gospodarki.
O sprawność mechanizmów dotacyjnych warto zadbać zwłaszcza w programie „Czyste Powietrze”, tak aby ten realnie wspierał najwyższą efektywność przy wymianie źródeł ciepła oraz szeroki dostęp do technologii pomp ciepła, nie ograniczając dostępu do najefektywniejszych technologii. Poprawa wyników w programie „Moje Ciepło” to zdecydowanie zbyt mało, by w przyszłości sprostać ambitnym założeniom Krajowego Planu w dziedzinie Energii i Klimatu.
Z perspektywy celów dekarbonizacji szczególnie ważny jest rozwój segmentu gruntowych pomp ciepła o większej mocy, które coraz częściej trafiają do budynków wielorodzinnych i komercyjnych. Wzrost zainteresowania takimi inwestycjami to sygnał jakościowej zmiany polskiego rynku, nie tylko ilościowej. Warto, by politycy mocniej zainteresowali się również tym obszarem.
[Źródło: PORT PC]
Informacja dostępna jest także w rozszerzonej wersji na stronie PORT PC: https://portpc.pl/polski-rynek-pomp-ciepla-wraca-do-wzrostow-pozytywne-sygnaly-w-i-polroczu-2025/
O PORT PC
Polska Organizacja Rozwoju Pomp Ciepła (PORT PC) to stowarzyszenie branżowe, którego celem jest wzmocnienie wizerunku technologii pomp ciepła poprzez stworzenie systemu zarządzania jakością, opracowywanie i wdrażanie standardów technicznych oraz certyfikowanie i przeprowadzanie profesjonalnych porad technicznych na europejskim rynku na poziomie uznanym w skali europejskiej. PORT PC od 2012 r. jest członkiem Europejskiego Stowarzyszenia Pomp Ciepła (EHPA). Ponadto współpracuje z europejskimi organizacjami branżowymi, w tym z niemieckim BWP, stowarzyszeniem inżynierów VDI oraz European Geothermal Energy Council (EGEC). PORT PC jest też sygnatariuszem Porozumienia Branżowego na rzecz Efektywności Energetycznej POBE (od 2018 r.), skupiającego 10 stowarzyszeń branżowych skupionych wokół efektywności energetycznej budynków. Od 2025 r. PORT PC jest członkiem Krajowej Izby Gospodarczej.
1. Dane uwzględniają tzw. sprzedaż sell-in, czyli do hurtowni i instalatorów. Nie jest to sprzedaż do użytkowników końcowych (sell-out).
2. Badanie zrealizowane przez SW Research w sierpniu 2025 r. na reprezentatywnej próbie 1000 użytkowników pomp ciepła w Polsce. Informacja i raport z badań: https://www.pompujcieplozglowa.pl/polacy-zadowoleni-z-pomp-ciepla.html
Więcej informacji: www.portpc.pl