Budowa podjazdu. Jakie czynniki mają znaczenie?

Podziel się:

Jak szeroki i długi powinien być podjazd? Z których materiałów go wykonać i jakie powinny mieć parametry? Czy ważne są spadki i odwodnienie? Budowa podjazdu może rodzić wiele pytań. Przed jej rozpoczęciem warto poznać najważniejsze aspekty z punktu widzenia funkcjonalności, komfortu użytkowania oraz estetyki przyszłego podjazdu.

Wykonanie podjazdu to temat-rzeka, a jedną z najważniejszych kwestii jest wybór materiału, z jakiego ma być wykonany. Najczęściej do jego wykończenia używa się płyt i kostek betonowych. Są one stosowane powszechnie, nie tylko ze względu na ich trwałość, ale również interesujący design, który współgra z najnowszymi trendami architektonicznymi. Aby zbudować funkcjonalny podjazd, należy jednak wybrać odpowiednie kostki i płyty. 

Najważniejszy parametr

Kluczowa jest grubość elementów betonowych. Na podjeździe nie używa się kostek i płyt o grubości mniejszej niż 6 cm, gdyż są one zbyt cienkie. Specjaliści wskazują, że im grubsze elementy, tym są mniej podatne na uszkodzenia i tym szersze mają zastosowanie. Oczywiście przy założeniu, że cała podbudowa pod nawierzchnię została wykonana prawidłowo. Dlatego też jeśli przewidujemy, że po podjeździe będą poruszać się cięższe pojazdy, bezpieczniej jest wybrać elementy o grubości większej niż 8 cm. Natomiast kostki i płyty o grubości mieszczącej się w przedziale od 6 do 8 cm są zalecane w przypadku ruchu pojazdów osobowych. Aby mieć pewność, że wybrana kostka czy płyta nadaje się na podjazd należy sprawdzić rekomendację ich stosowania. Taka rekomendacja znajduje się w kartach deklaracji użytkowych produktu przygotowanych przez każdego producenta.

Wygodny podjazd, czyli jaki?

Każdy kierowca wie, że im większa przestrzeń manewrowa, tym lepiej. Niestety tak jak różne są umiejętności kierowców, tak różna może być ilość powierzchni, jaką dysponujemy na budowę podjazdu. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, jakie wymiary powinna mieć minimalna przestrzeń manewrowa. Powszechnie uznaje się, że musi być ona nieco większa od standardowego miejsca parkingowego, które mierzy 2,3 na 5 metrów. Jednak ze względów praktycznych zaleca się, aby jego szerokość była nie mniejsza niż 3 metry, a długość – 6 metrów. 

Dobra przyczepność przez cały rok

Wymiary to jednak nie wszystko. Należy zwrócić również uwagę na to, czy garaż, do którego prowadzi podjazd jest położony na tym samym poziomie czy na kondygnacji podziemnej budynku. Jeśli przed wjazdem do niego jest pochylnia, to warto rozważyć wykonanie podgrzewanej nawierzchni. Takie rozwiązanie sprawdzi się szczególnie zimą, gdyż pozwala uniknąć zamarzania opadów atmosferycznych i tworzenia się lodu. Do budowy podjazdów krótkich i o małym nachyleniu zwykle stosuje się maty lub kable grzejne układane na szerokość rozstawu kół samochodu. W przypadku tych długich i o dużym stopniu nachylenia oraz wysokim natężeniu ruchu, specjaliści zalecają układanie systemu grzewczego na całej powierzchni. Zastosowanie rozwiązań przeciwoblodzeniowych wpływa również pozytywnie na trwałość i wygląd nawierzchni betonowej, gdyż eliminują one konieczność używania agresywnych środków do rozpuszczania lodu i śniegu. 

Zadbaj o retencję wody

Przy budowie podjazdu należy również pamiętać o odpowiednim odprowadzeniu wód deszczowych. Można to zrobić z pomocą odpowiednich spadków i odpływów liniowych lub stosując płyty i kostki ażurowe. Ekologiczność rozwiązań to ważny aspekt, na który warto zwrócić uwagę przy budowie podjazdu z co najmniej dwóch powodów. Pierwszym powodem jest to, że często zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego ograniczają maksymalną powierzchnię zabudowy na działce. W przypadku budowy nawierzchni z ekologicznych kostek i płyt przestrzeń biologicznie czynna może wynosić od kilkunastu do nawet kilkudziesięciu procent, co pozwala uzyskać dodatkowe metry kwadratowe do zabudowy. Na podjeździe można położyć ekologiczne płyty ażurowe lub płyty ze specjalnymi wypustkami. Pozwalają one na odprowadzanie wód opadowych do gruntu. I to jest drugi powód – podjazd wykonany z takich płyt jest przyjazny dla środowiska, ponieważ woda akumuluje się w glebie, chroni to działkę przed zalaniem na skutek intensywnych opadów. Nowością w grupie ekologicznych nawierzchni są betonowe płyty – kratki. Przykładem jest płyta Polbruk Ekotech o wyglądzie kraty, w której elementy pionowe są umiejscowione nad poprzecznymi. Nawierzchnia wykonana z takich płyt przypomina drobne paseczki, które wypełnia się ziemią lub grysem. W ten sposób powstaje strefa biologicznie czynna, która w przypadku płyt Ekotech może stanowić aż do 50% powierzchni! Kostki i płyty ażurowe można łączyć z płytami pełnymi - taki mariaż to ciekawy zabieg aranżacyjny.

Design w dużym wydaniu

Skoro już wiemy, na jakie parametry zwrócić uwagę, kolejnym krokiem jest wybór konkretnego produktu. Wachlarz dostępnych możliwości jest nadzwyczaj szeroki. W większości przypadków do wykonania nawierzchni wystarczą płyty o grubości do 8 cm. Tych na rynku jest najwięcej. Wśród nich dostępne są duże formaty przeznaczone do nowoczesnych aranżacji, takie jak Polbruk Plano o rozmiarze 80 x 80 cm. Płyta ta występuje w dwóch fakturach: gładkiej i drobnopłukanej. W pierwszym wariancie dostępna jest w kolorach nerino (jasnoszary), ivory (beż), stalowym i grafitowym, a w drugiej w dwóch odcieniach szarości – inez (jaśniejszy) i ardo (ciemniejszy). Uzupełnieniem bądź alternatywą w „dużym formacie” jest Plano Mix. Płyta jest dostępna w trzech rozmiarach 50x80, 40x80 i 30x80 cm, dzięki czemu można z niej ułożyć mozaikę kształtów.

„Mozaiki” popularne na podjeździe

Mozaiki zróżnicowane pod względem kolorów i kształtów stworzymy przy pomocy kostek Polbruk Commix, Trento czy Toledo. Pierwsza z nich ma cztery rozmiary, z czego najmniejszy to 10x10 cm, a największy - 20x30 cm.  Commix występuje w aż dziesięciu kolorach. Obejmują one przewidziane dla nowoczesnych aranżacji szarości, czyli szary, grafitowy, taupe, nerino, boho czy cosmo, ale również barwy, które zastosujemy w aranżacjach w stylu śródziemnomorskim czy rustykalnym – ivory, latte, cortado i hawaii. Duże zróżnicowanie kolorów i wielkości płyt pozwala na tworzenie efektownej nawierzchni lub po prostu na wyróżnienie poszczególnych stref tarasu. Podobne zastosowanie ma Trento. Kostka występuje w siedmiu rozmiarach (najmniejsza ma wymiar 13,9x10,4 cm, a największa 13,9x20,9 cm) oraz w dwóch fakturach i pięciu kolorach. W fakturze gładkiej jest dostępna w trzech szarościach (nerino, szarym i grafitowym), jednym beżu (latte) oraz ognistym brązie (hawaii). Kolekcję uzupełniają kostki płukane w kolorze szarym i grafitowym. Ciekawym rozwiązaniem jest też kostka Toledo, która jest dedykowana do ruchu pieszego, ale można ją także wykorzystać na podjeździe przeznaczonym do lekkiego ruchu samochodowego, pod warunkiem odpowiedniego przygotowania podbudowy z kruszywa łamanego oraz układania kostek bezpośrednio na podsypce cementowo-piaskowej, zapewniającej stabilne podparcie kostek, uniemożliwiające przemieszczanie poszczególnych elementów podczas eksploatacji. Tworzy efektowną mozaikę, ponieważ występuje w komplecie czterech rozmiarów (najmniejsza ma wymiar 15x15 cm, a największa 30x45 cm). Do wyboru jest dziewięć kolorów - siedem z nich to melanże, a dwa pozostałe to monokolory. W palecie dominują szarości, czyli szary, taupe, nerino, boho, onyx i grafitowy. Obecne są jednak także beże, takie jak ivory i latte oraz brązy w postaci cortado.

Nieszablonowe rozwiązania

Jeśli nie jesteśmy zainteresowani mozaiką na podjeździe, warto zwrócić uwagę na propozycje, które wyróżniają się np. oryginalnym kształtem. Jednym z nich może być Polbruk Petra. To płyta inspirowana słynnym skalnym miastem w Jordanii, która swoim wyglądem przypomina spękaną ziemię lub skałę. Dobrze sprawdzi się na podjazdach na posesjach zaaranżowanych w stylu śródziemnomorskim bądź rustykalnym. Jest ona dostępna w trzech melanżowych kolorach – sahara, onyx i alpen. Warto jednak zaznaczyć, że o inspirującym wyglądzie nawierzchni nie zawsze musi przesądzać kształt czy wzór stworzony z kostek i płyt. Czasem unikatowy podjazd zbudujemy, układając elementy w nietypowy sposób. Taką koncepcję zrealizujemy przy wykorzystaniu płyty Polbruk Metrik (występuje ona w czterech kolorach – stalowym, nerino, bazaltowym i korten). Wąskie (7 cm) i długie (28 cm) elementy możemy ułożyć w niesztampowy sposób. Na przykład w jodełkę, która wygląda spektakularnie, a poza tym jest szalenie modna. 

Budowa komfortowego i estetycznego podjazdu wcale nie musi stanowić wyzwania. Wystarczy znać podstawy, żeby odpowiednio go zaplanować. Później pozostaje już tylko dobrać odpowiednie kostki lub płyty betonowe i …zbudować swój idealny podjazd.

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Materiał partnera
#czytelnia #ogrod #ogrody #w ogrod #polbruk #Nawierzchnie, chodniki, podjazdy #materiał partnera

Więcej tematów: