Konsumenci w krajach UE chcą mieć lepszy dostęp do danych zawartych na etykietach energetycznych

Podziel się:

Badanie konsumenckie przeprowadzone w okresie listopad 2024 r. - styczeń 2025 r. wśród ponad 2 500 interesariuszy w 10 krajach UE wskazuje, że jest zapotrzebowanie na bardziej wiarygodne informacje na temat produktów zużywających energię oraz lepszy dostęp do takich informacji. Wkrótce pojawią się nowe rozwiązania cyfrowe.

Konsorcjum Projektu EPREL Services pracuje nad ulepszeniem dostępu do danych dotyczących charakterystyki energetycznej produktów sprzedawanych w Europie. Opierając się na Europejskiej Bazie Danych Produktów Etykietowanych Etykietą Energetyczną (EPREL), opracowuje narzędzia, aby poprawić dostęp do danych i zapewnić ich poprawność. EPREL to ogólnoeuropejskie źródło danych o produktach, gdzie można wyszukiwać, filtrować i porównywać etykietowane produkty.

Projekt EPREL Services, współfinansowany przez Unię Europejską w ramach programu LIFE, ma na celu zwiększenie roli bazy danych EPREL poprzez:

• Opracowanie aplikacji dla konsumentów, osób dokonujących zamówień publicznych, sprzedawców i decydentów politycznych.
• Weryfikowanie jakości danych za pomocą programów i procesów monitorowania.
• Podnoszenie świadomości na temat EPREL oraz narzędzi opracowanych w ramach projektu.
• Ulepszenie istniejących platform informujących o produktach poprzez dodanie tam danych z bazy danych EPREL i ułatwienie do nich dostępu.
• Promowanie rezultatów projektu.

Badanie wykazało, że chociaż ponad 90% konsumentów podejmując decyzję o zakupie urządzeń polega na informacjach dostępnych w Internecie, EPREL oraz kody QR na etykietach energetycznych są niedostatecznie wykorzystywane. Korzystając ze stron internetowych służących do wyszukiwania i porównywania produktów, konsumenci w UE zwracają uwagę na kompletność informacji o produktach i możliwość ich filtrowania, a następnie na możliwość porównywania produktów i sortowania ich według ceny, cech i marek.

Konsumenci wskazali, że najczęściej korzystają z platform zawierających recenzje i testy produktów oraz porównywarki cen. Rzadziej korzystają z platform przedstawiających opinie klientów, a najmniej popularne są kalkulatory liczące wpływ produktu na środowisko.

Koszty nadal mają dominujący wpływ na decyzje zakupowe, a konsumenci cenią sobie energooszczędność produktów. Zależnie od kategorii produktów:

• Dla urządzeń gospodarstwa domowego oraz systemów ogrzewania i klimatyzacji zużycie energii i efektywność energetyczna są najważniejszymi kryteriami wyboru urządzenia, obok ceny zakupu i kosztów eksploatacji. 
• Dla elektroniki użytkowej decydującym czynnikiem jest cena, natomiast zużycie energii i koszty eksploatacji odgrywają mniejszą rolę.

Gwarancja plasuje się w czołówce kryteriów wyboru we wszystkich kategoriach co wskazuje na zainteresowanie konsumentów trwałością kupowanych produktów. Inne ważne czynniki, to: jakość usług serwisowych, opinie konsumentów i ekspertów, dostępność części zamiennych, emisja zanieczyszczeń, marka, termin dostawy, jakość instrukcji obsługi i wymagania instalacyjne.

Priorytety dotyczące przyszłego rozwoju EPREL to:

• promowanie i poprawa zauważalności EPREL,
• poprawa przejrzystości i dostępności informacji technicznych,
• udoskonalenie funkcji wyszukiwania i filtrowania.
 
Wyniki badań zostaną uwzględnione przy opracowywaniu aplikacji, która połączy dane o produktach - w tym zużycie energii i efektywność energetyczną oraz parametry techniczne - na przyjaznej dla użytkownika platformie.

Poniższe wykresy przedstawiają średnie wartości przypisane do ważności w skali od 0 do 3, gdzie wyższe wartości oznaczają większą ważność.

Krajowa Agencja Poszanowania Energii (2)

Krajowa Agencja Poszanowania Energii (3)

www.kape.gov.pl

Więcej informacji na temat badań na stronie:  https://www.kape.gov.pl/blog/aktualnosci-kape-1/wyniki-badan-konsumenckich-nt-danych-dotyczacych-charakterystyki-energetycznej-produktow-i-urzadzen-z-bazy-eprel-740

Źródło informacji: Krajowa Agencja Poszanowania Energii

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: PAP MediaRoom
#czytelnia #agd #wnetrza #instalacje #prad #biznes #energia #PAP MediaRoom

Więcej tematów: