MAPEI W METRZE. Specjalistyczne produkty linii budowlanej zeszły pod ziemię, by aktywnie włączyć się w budowę drugiej linii metra w Warszawie.
Fot. MapeiOd wielu miesięcy trwają prace przy budowie centralnego odcinka II linii metra, który połączy Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim. Prace te przebiegają wieloetapowo i podzielone są na budowę poszczególnych stacji oraz drążenie tuneli. Na centralnym odcinku (o długości około 6 km) powstaje 7 stacji. MAPEI obecne jest zarówno przy pracach na stacjach, jak i przy drążeniu tuneli. Przy budowie stacji Rondo Daszyńskiego i Powiśle zastosowano między innymi antykorozyjną zaprawę cementową do zabezpieczenia prętów zbrojeniowych MAPEFER 1K, zaprawę do podlewek MAPEFIL, zaprawę naprawczą MAPEGROUT 430 i zaprawę MONOFINISCH do naprawy uszkodzeń elementów obudowy. Ponadto przy użyciu mat bentonitowych MAPEPROOF wykonano hydroizolację części podziemnych, a żywica RESFOAM 1KM posłużyła do uszczelnienia konstrukcji.
Spektakularnym (ale trudnym do podejrzenia) etapem prac przy nowej nitce metra jest drążenie tuneli. Od połowy maja 2012 roku na odcinku od Ronda Daszyńskiego w stronę Wisły pracuje pierwsza z tarcz drążących TBM (o imieniu Maria). Po miesiącu dołączyła do niej Anna – druga tarcza, a dwie kolejne oczekują na uruchomienie. Każda z nich to gigantyczna maszyna ważąca przeszło 600 ton, o długości 97m i średnicy tarczy skrawającej 6,3m. Technologia TBM pozwala na pracę w tempie średnio 10-12 m na dobę (a przy sprzyjających warunkach gruntowych nawet 25m w ciągu 24h). Tarcza TBM nie tylko drąży, ale także układa betonowe prefabrykaty tworzące ścianę tuneli. Podczas drążenia pomiędzy pancerzem maszyny, a elementami obudowy tunelu powstaje pusta przestrzeń, w którą wtłaczany jest zaczyn wypełniająco - stabilizujący na bazie cementu i bentonitu, którego właściwości są modyfikowane dwoma produktami dostarczanymi przez MAPEI. Podczas przygotowywania zaczynu dodawana jest domieszka opóźniająca MAPEQUICK CBS System 1 tak, aby przygotowany zaczyn mógł długo utrzymać niezmienione właściwości. Natomiast produkt aktywujący wiązanie MAPEQUICK CBS System 2 jest dozowany do iniektu bezpośrednio przed jego wpompowaniem w pustą przestrzeń za obudową tunelu. Płynny do tej pory zaczyn iniekcyjny w ciągu sekund przechodzi w fazę stałą.
Fot. MapeiPrace tunelowe w Polsce rozwijają się, a MAPEI dzięki swojemu międzynarodowemu doświadczeniu (Włochy, Austria, Argentyna) ma przy tym typie robót wiele do powiedzenia na temat sprawdzonych rozwiązań.
Produkty MAPEI zastosowane przy budowie II linii metra w Warszawie:
- MAPEFER 1K jednokomponentowy preparat mineralny do ochrony prętów zbrojeniowych;
- MAPEFIL bezskurczowa zaprawa o wysokiej ciekłości do wykonywania zakotwień;
- MAPEGROUT 430 tiksotropowa zaprawa naprawcza o wytrzymałości na ściskanie na poziomie 30 N/mm2 z dodatkiem włókien syntetycznych, drobnego wypełniacza i o regulowanym skurczu;
- MONOFINISCH cementowa, jednoskładnikowa zaprawa o normalnym czasie wiązana, przeznaczona do wyrównania powierzchni betonowych i tynków cementowych;
- MAPEPROOF mata bentonitowa do wykonywania hydroizolacji powierzchni pionowych i poziomych części podziemnych budynków i obiektów budowlanych;
- RESFOAM 1KM jednokomponentowa żywica poliuretanowa do iniekcji uszczelniających;
- MAPEQUICK CBS System 1 domieszka opóźniająca wiązanie do cementowych zaczynów iniekcyjnych;
- MAPEQUICK CBS System 2 domieszka aktywująca w postaci ciekłej do cementowych zaczynów iniekcyjnych i zapraw o wysokiej zawartości wody.
Spektakularnym (ale trudnym do podejrzenia) etapem prac przy nowej nitce metra jest drążenie tuneli. Od połowy maja 2012 roku na odcinku od Ronda Daszyńskiego w stronę Wisły pracuje pierwsza z tarcz drążących TBM (o imieniu Maria). Po miesiącu dołączyła do niej Anna – druga tarcza, a dwie kolejne oczekują na uruchomienie. Każda z nich to gigantyczna maszyna ważąca przeszło 600 ton, o długości 97m i średnicy tarczy skrawającej 6,3m. Technologia TBM pozwala na pracę w tempie średnio 10-12 m na dobę (a przy sprzyjających warunkach gruntowych nawet 25m w ciągu 24h). Tarcza TBM nie tylko drąży, ale także układa betonowe prefabrykaty tworzące ścianę tuneli. Podczas drążenia pomiędzy pancerzem maszyny, a elementami obudowy tunelu powstaje pusta przestrzeń, w którą wtłaczany jest zaczyn wypełniająco - stabilizujący na bazie cementu i bentonitu, którego właściwości są modyfikowane dwoma produktami dostarczanymi przez MAPEI. Podczas przygotowywania zaczynu dodawana jest domieszka opóźniająca MAPEQUICK CBS System 1 tak, aby przygotowany zaczyn mógł długo utrzymać niezmienione właściwości. Natomiast produkt aktywujący wiązanie MAPEQUICK CBS System 2 jest dozowany do iniektu bezpośrednio przed jego wpompowaniem w pustą przestrzeń za obudową tunelu. Płynny do tej pory zaczyn iniekcyjny w ciągu sekund przechodzi w fazę stałą.
REKLAMA:
Fot. MapeiPrace tunelowe w Polsce rozwijają się, a MAPEI dzięki swojemu międzynarodowemu doświadczeniu (Włochy, Austria, Argentyna) ma przy tym typie robót wiele do powiedzenia na temat sprawdzonych rozwiązań.
Produkty MAPEI zastosowane przy budowie II linii metra w Warszawie:
- MAPEFER 1K jednokomponentowy preparat mineralny do ochrony prętów zbrojeniowych;
- MAPEFIL bezskurczowa zaprawa o wysokiej ciekłości do wykonywania zakotwień;
- MAPEGROUT 430 tiksotropowa zaprawa naprawcza o wytrzymałości na ściskanie na poziomie 30 N/mm2 z dodatkiem włókien syntetycznych, drobnego wypełniacza i o regulowanym skurczu;
- MONOFINISCH cementowa, jednoskładnikowa zaprawa o normalnym czasie wiązana, przeznaczona do wyrównania powierzchni betonowych i tynków cementowych;
- MAPEPROOF mata bentonitowa do wykonywania hydroizolacji powierzchni pionowych i poziomych części podziemnych budynków i obiektów budowlanych;
- RESFOAM 1KM jednokomponentowa żywica poliuretanowa do iniekcji uszczelniających;
- MAPEQUICK CBS System 1 domieszka opóźniająca wiązanie do cementowych zaczynów iniekcyjnych;
- MAPEQUICK CBS System 2 domieszka aktywująca w postaci ciekłej do cementowych zaczynów iniekcyjnych i zapraw o wysokiej zawartości wody.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Mapei