Tania, łatwa w utrzymaniu, równa i atrakcyjna estetycznie – taka powinna być idealna nawierzchnia chodnika. Na szczęście coraz więcej ciągów pieszych właśnie tak wygląda. Zachwycają nie tylko swoją funkcjonalnością, ale również stylem.
Kostką brukową można nadać otoczeniu zupełnie nowego wyrazu (kostka Piccola – Libet Decco Elegante – na Placu Zwycięstwa w Gryficach). Można też dopasować nawierzchnię do historycznego charakteru otoczenia (kostki Romano i Natulit – Libet Decco Antico – przy zabytkowej kamienicy Kerna w Łodzi). W ciągu ostatnich kilkunastu lat polskie chodniki wyraźnie zmieniły swoje oblicze. Nie są to już nierówne, szare nawierzchnie. Do swojej dyspozycji projektanci mają dziś szeroki zestaw materiałów o różnych kształtach, fakturze i bogatej kolorystyce. Są to zarówno bruki kamienne, klinkierowe i betonowe, jak i płyty wielkoformatowe.
Duże formaty kostek lub płyt zapewniają gładką nawierzchnię i większy komfort użytkowania. Płyty Venetia (Libet Impressio) na osiedlu Centauris we Wrocławiu. Obok nabrzeże Odry przy Moście Grunwaldzkim wyłożone kostką Via Castello (Libet Decco Colormix).W wypadku chodników przeznaczonych wyłącznie dla pieszych, kwestią najmniej istotną jest nośność użytego materiału – mówi Kamil Drewczyński z Libetu. – Nie trudno więc dobrać odpowiedni materiał do tego celu. Ważne jest natomiast, aby całkowita wysokość konstrukcji nie przekroczyła 13cm. Jednak wysokość ta znacząco wzrasta jeśli na chodniku przewidziany jest postój samochodów. Wówczas grubość całej konstrukcji może wynieść nawet 26 cm.
Elementy drobnowymiarowe pozwalają tworzyć na nawierzchni różne wzory. Ułatwiają też obudowanie wszystkich, znajdujących się na chodniku detali. Od lewej – kostki Via Castello i Piccola (Libet Decco) na ulicy Broniewskiego w Wałbrzychu. Obok Piccola i Modena (Libet Decco) na Pasażu Miejsckim w Szczytnej. Z całą pewnością mniej skomplikowane są nawierzchnie, do których budowy używa się asfaltu. Jednak większą trudność układania nawierzchni z elementów drobnowymiarowych rekompensuje ich estetyka , a także łatwość demontażu lub wymiany fragmentów pokrycia (np. w wypadku ich uszkodzenia). Remont infrastruktury pod nawierzchnią, również da się wtedy „zatrzeć bez śladu”.
Chodnikowe wymagania
To, jak powinien zostać wykonany chodnik, regulują przepisy Ministerstwa Transportu. Znajdziemy w nich nie tylko warunki techniczne, jakie powinna spełniać nawierzchnie, ale również zakładane okresy ich eksploatacji i zalecaną konstrukcję.REKLAMA:
Duże formaty kostek lub płyt zapewniają gładką nawierzchnię i większy komfort użytkowania. Płyty Venetia (Libet Impressio) na osiedlu Centauris we Wrocławiu. Obok nabrzeże Odry przy Moście Grunwaldzkim wyłożone kostką Via Castello (Libet Decco Colormix).W wypadku chodników przeznaczonych wyłącznie dla pieszych, kwestią najmniej istotną jest nośność użytego materiału – mówi Kamil Drewczyński z Libetu. – Nie trudno więc dobrać odpowiedni materiał do tego celu. Ważne jest natomiast, aby całkowita wysokość konstrukcji nie przekroczyła 13cm. Jednak wysokość ta znacząco wzrasta jeśli na chodniku przewidziany jest postój samochodów. Wówczas grubość całej konstrukcji może wynieść nawet 26 cm.
Elementy drobnowymiarowe pozwalają tworzyć na nawierzchni różne wzory. Ułatwiają też obudowanie wszystkich, znajdujących się na chodniku detali. Od lewej – kostki Via Castello i Piccola (Libet Decco) na ulicy Broniewskiego w Wałbrzychu. Obok Piccola i Modena (Libet Decco) na Pasażu Miejsckim w Szczytnej. Z całą pewnością mniej skomplikowane są nawierzchnie, do których budowy używa się asfaltu. Jednak większą trudność układania nawierzchni z elementów drobnowymiarowych rekompensuje ich estetyka , a także łatwość demontażu lub wymiany fragmentów pokrycia (np. w wypadku ich uszkodzenia). Remont infrastruktury pod nawierzchnią, również da się wtedy „zatrzeć bez śladu”.
Bezpiecznie dla wszystkich
Estetyka nawierzchni to ważne, ale nie jedyne kryterium. Trzeba pamiętać, że będą korzystać z niego także dzieci, osoby starsze i niepełnosprawni. Kluczowa jest tu przyczepność nawierzchni, która powinna zapewniać stabilne oparcie i mieć właściwości antypoślizgowe nie tylko wtedy, gdy jest sucho, ale także w czasie deszczu. Koniecznie trzeba też wrócić uwagę na wszystkie detale znajdujące się na nawierzchni, jak np. kratki ściekowe czy pokrywy włazów rewizyjnych. Aby nie stanowiły one przeszkód w bezpiecznym poruszaniu się po chodniku, powinny znajdować się dokładnie na poziomie nawierzchni. Wszystko po to, by chodnik był nie tylko ładny, ale również bezpieczny – i to w każdych warunkach pogodowych.REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Libet