Zabytkowe pałace adaptowane na hotele, kamienice, czy muzea mają wymagania szczególne. Z jednej strony konieczne jest zachowanie wyglądu i charakteru zgodnego z epoką, z drugiej uwzględnienie nowego przeznaczenia budynku i znalezienia między tymi dwoma czynnikami odpowiedniego kompromisu.
Pałac w Borku Strzelińskim, fot. 1 D+H Polska
Przykładem odrestaurowanego budynku, który przeznaczono na obiekt hotelowy jest Pałac w Borku Strzelińskim w woj. dolnośląskim. Pałac został zbudowany w stylu neoklasycystycznym, z elementami neogotyckimi. Wzniesiony w połowie XIX wieku dla rodziny von Schönermarkt. Budynek zbudowano na planie prostokąta z kwadratową wieżą od strony wschodniej. We wnętrzu zachowała się część dekoracji stiukowych. Obok budynku, przy murze kościelnym stoi renesansowy dwór. Po II wojnie światowej pałac był siedzibą lokalnego PGR-u. W 2011 r. wraz z parkiem został sprzedany osobie prywatnej. Dawny blask odzyskał po remoncie, zakończonym w 2013 r. Elewacje rezydencji zachowały szereg detali architektonicznych: gzyms kordonowy i wieńczący, lizeny, nadokienniki, okna w opaskach, płyciny podokienne.
Centrala Protec 6100, fot. D+H Polska
System Protec 6100 przeznaczony jest dla małych i średniej wielkości budynków, taki jak obiekty zabytkowe. Charakteryzuje się dużą odpornością na fałszywe alarmy, zwiększoną czujnością sensorów wykrywania zagrożenia pożarowego oraz łatwością w eksploatacji. Dzięki temu, jest to jedno z najbardziej niezawodnych rozwiązań na rynku.System Protec umożliwia transmisję dużej ilości informacji i równocześnie bardziej szczegółowych niż w przeszłości, przy zastosowaniu systemów analogowych. Centralę można zaprogramować według różnych trybów pracy, uwzględniających funkcję obiektu oraz panujące w nim specyficzne warunki środowiskowe. Ważnym aspektem w przypadku obiektów zabytkowych jest możliwość wystąpienia fałszywych alarmów na skutek dużej ilości kurzu na strychach lub wilgoci w pomieszczeniach podziemnych. Zastosowanie czujek z detektorem CO oznacza mniejszą ilość takich alarmów. Czujki Protec potrafią bowiem rozpoznać czynniki kwalifikujące się jako zdarzeni pożarowe i odróżnić je od czynników powodujących fałszywe alarmy.
Ważna estetyka
Odrestaurowany budynek powinien nie tylko zaspokajać zmysł estetyczny, ale również być użyteczny i spełniać jednocześnie wszystkie wymogi prawne, dotyczące między innymi bezpieczeństwa pożarowego budynku. Adoptowanie zabytkowego budynku na hotel lub obiekt użyteczności publicznej wymaga zastosowania odpowiednich systemów, które będą nie tylko efektywnie informować o pożarze, ale też swoim wyglądem nie zaburzą istniejącej architektury i wnętrza budynku.Przykładem odrestaurowanego budynku, który przeznaczono na obiekt hotelowy jest Pałac w Borku Strzelińskim w woj. dolnośląskim. Pałac został zbudowany w stylu neoklasycystycznym, z elementami neogotyckimi. Wzniesiony w połowie XIX wieku dla rodziny von Schönermarkt. Budynek zbudowano na planie prostokąta z kwadratową wieżą od strony wschodniej. We wnętrzu zachowała się część dekoracji stiukowych. Obok budynku, przy murze kościelnym stoi renesansowy dwór. Po II wojnie światowej pałac był siedzibą lokalnego PGR-u. W 2011 r. wraz z parkiem został sprzedany osobie prywatnej. Dawny blask odzyskał po remoncie, zakończonym w 2013 r. Elewacje rezydencji zachowały szereg detali architektonicznych: gzyms kordonowy i wieńczący, lizeny, nadokienniki, okna w opaskach, płyciny podokienne.
REKLAMA:
Centrala Protec 6100, fot. D+H Polska
Odporność na fałszywe alarmy
W celu ochrony pożarowej osób przebywających w pałacu firma D+H Polska zainstalowała system sygnalizacji pożarowej Protec 6100. Oprócz centrali, wykorzystano m.in: czujki optyczne 6000 PLUS/OP, a także sygnalizatory akustyczne 6000/SSR2 oraz adresowalne ręczne ostrzegacze pożarowe (ROP 6000/MCP). Do systemu sygnalizacji pożarowej Protec podpięta jest dodatkowo centrala RZN firmy D+H Polska, sterująca systemem oddymiania budynku.System Protec 6100 przeznaczony jest dla małych i średniej wielkości budynków, taki jak obiekty zabytkowe. Charakteryzuje się dużą odpornością na fałszywe alarmy, zwiększoną czujnością sensorów wykrywania zagrożenia pożarowego oraz łatwością w eksploatacji. Dzięki temu, jest to jedno z najbardziej niezawodnych rozwiązań na rynku.System Protec umożliwia transmisję dużej ilości informacji i równocześnie bardziej szczegółowych niż w przeszłości, przy zastosowaniu systemów analogowych. Centralę można zaprogramować według różnych trybów pracy, uwzględniających funkcję obiektu oraz panujące w nim specyficzne warunki środowiskowe. Ważnym aspektem w przypadku obiektów zabytkowych jest możliwość wystąpienia fałszywych alarmów na skutek dużej ilości kurzu na strychach lub wilgoci w pomieszczeniach podziemnych. Zastosowanie czujek z detektorem CO oznacza mniejszą ilość takich alarmów. Czujki Protec potrafią bowiem rozpoznać czynniki kwalifikujące się jako zdarzeni pożarowe i odróżnić je od czynników powodujących fałszywe alarmy.
Mała centrala, duża efektywność
Oprócz wysokiego stopnia skuteczności w wykrywaniu czynników powodujących pożar, centrala Protec 6100 charakteryzuje się niewielkim rozmiarem. Może być montowana zarówno natynkowo, jak i podtynkowo. Dzięki temu w dyskretny sposób wtapia się w otoczenie, nie zaburzając wyglądu i charakteru zabytkowego wnętrza. Cechą charakterystyczną systemu Protec jest ponadto minimalna ilości przewodów – wszystkie elementy takie jak czujki, sygnalizatory są podpięte do centrali za pomocą jednego przewodu pętlowego. Dzięki temu, wykorzystanie tego systemu w obiekcie zabytkowym oznacza nie tylko większy walor estetyczny, ale również ekonomiczny związany z mniejszą ilością potrzebnego okablowania. Systemu Protec pozwala poza tym ograniczyć ilość czerwonych sygnalizatorów dźwiękowych do minimum, przy zachowaniu tych samym parametrów akustycznych. Efekt ten osiągniemy np. montując czujki 6000 PLUS/OPSD z wmontowanym sygnalizatorem, zamiast dwóch osobnych urządzeń. Zyskuje to szczególne znaczenie w przypadku obiektów zabytkowych, w których dbałość o estetykę wnętrza jest szczególnie istotna.REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: D+H Polska