Od września 2014 r. nowy terminal Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Hejdara Alijewa w stolicy Azerbejdżanu jest otwarty dla podróżujących. Wystrój terminalu, zaprojektowany przez renomowaną pracownię Autoban ze Stambułu, został w tym roku wyróżniony nagrodą Red Dot Award. Głównym motywem wystroju są efektowne drewniane „kokony” pokryte fornirem z białego dębu amerykańskiego.
Fot. Kerem Sanliman Projektanci ze studio Autoban postanowili przełamać utarte schematy wyglądu terminali lotniskowych. Zaprojektowane przez nich elementy wyposażenia i oświetlenia wnętrz wykonano z miłych w dotyku materiałów, m.in. drewna, kamienia i tkanin, podświetlonych ciepłym światłem. Wystrój terminalu miał odzwierciedlać kulturę i wartości Azerbejdżanu oraz jego mieszkańców.
Sefer Çağlar, współzałożyciel studio Autoban tak opisuje źródło swoich inspiracji: Kluczowymi dla nas konceptami były ciepło i gościnność. Aby osiągnąć ten efekt wyszliśmy od architektonicznej interpretacji terminalu do zabawy małymi formami, które oswajają tę gigantyczną przestrzeń i wprowadzają do niej przyjazną atmosferę. Tak powstał pomysł, by stworzyć wewnątrz obiektu wrażenie bezpiecznego kokonu. Nowy terminal spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem – słyszymy, że pasażerowie nie czują się w nim jak na lotnisku, co uważamy za wielki komplement.
Fot. Kerem Sanliman MIASTECZKO KOKONÓW
Kokony w różnych rozmiarach to konstrukcje z pogranicza architektury i sztuki. Tworzą one przyjazną atmosferę, która zachęca do odkrywania świata, spotkań lub wyciszenia. Na terenie lotniska znajduje się ich łącznie szesnaście – jedenaście o litej konstrukcji wykończonej drewnianymi panelami i pięć otwartych. Formy te mają bardzo wszechstronne zastosowanie – znajdują się w nich kawiarnie, bar, sala zabaw dla dzieci, spa i salon urody, sklep muzyczny, księgarnia, a także przechowalnia bagażu. Wszystkie można wykorzystać w bardzo elastyczny sposób, a projektanci przewidują, że ich funkcje będą zmieniać się wraz z rozwojem terminalu.
Fot. Kerem Sanliman Wykończone okładziną z amerykańskiego dębu białego elementy kokonów zostały wykonane w Ankarze pod czujnym okiem wykładowców wydziału inżynierii politechniki METU, a następnie zmontowane na terenie lotniska. Z tarcicy i forniru z białego dębu amerykańskiego zabejcowanego na ciemny kolor wykonano także stoliki i krzesła ustawione w różnych częściach poczekalni nowego terminalu.
Podczas realizacji projektu wykorzystano 6 tys. m2 okładziny z białego dębu amerykańskiego do wykończenia konstrukcji kokonów i 4 tys. m2 do obłożenia rygli. Największy z kokonów został obłożony 2050 panelami w 40 rozmiarach. Pracując nad ich konstrukcją, projektanci ze studio Autoban nawiązali współpracę z rzemieślnikami, wykorzystali frezarki numeryczne i technologię cięcia laserem. Kokony zostały zaprojektowane przy pomocy Rhinoceros i AutoCAD, a następnie wklejone w ogólny plan wnętrza w programie 3DS. W pracowni Autoban wydrukowano trójwymiarowe modele otwartych konstrukcji kokonów, a ich pełnowymiarowe makiety zostały zbudowane przez firmę MAPA i poddane testom funkcjonalności w Ankarze.
Fot. Autoban NIEKONWENCJONALNY WYBÓR
Projektanci ze studio Autoban zdecydowali się na wykorzystanie białego dębu amerykańskiego ponieważ chcieli stworzyć przytulne i komfortowe otoczenie, który zapewni pasażerom nowe doświadczenia. W powszechnej opinii drewno jest rzadko wykorzystywane we wnętrzach portów lotniczych. Istnieje wiele stereotypów na temat lotnisk, co sprawia, że większość z nich wygląda podobnie. Chcieliśmy to zmienić i zerwać ze standardowym wyglądem lotniska, które przytłacza pasażerów swoją skalą, standardami i technologią– powiedział Sefer Çağlar.
Sefer Çağlar, współzałożyciel studio Autoban tak opisuje źródło swoich inspiracji: Kluczowymi dla nas konceptami były ciepło i gościnność. Aby osiągnąć ten efekt wyszliśmy od architektonicznej interpretacji terminalu do zabawy małymi formami, które oswajają tę gigantyczną przestrzeń i wprowadzają do niej przyjazną atmosferę. Tak powstał pomysł, by stworzyć wewnątrz obiektu wrażenie bezpiecznego kokonu. Nowy terminal spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem – słyszymy, że pasażerowie nie czują się w nim jak na lotnisku, co uważamy za wielki komplement.
Fot. Kerem Sanliman MIASTECZKO KOKONÓW
Kokony w różnych rozmiarach to konstrukcje z pogranicza architektury i sztuki. Tworzą one przyjazną atmosferę, która zachęca do odkrywania świata, spotkań lub wyciszenia. Na terenie lotniska znajduje się ich łącznie szesnaście – jedenaście o litej konstrukcji wykończonej drewnianymi panelami i pięć otwartych. Formy te mają bardzo wszechstronne zastosowanie – znajdują się w nich kawiarnie, bar, sala zabaw dla dzieci, spa i salon urody, sklep muzyczny, księgarnia, a także przechowalnia bagażu. Wszystkie można wykorzystać w bardzo elastyczny sposób, a projektanci przewidują, że ich funkcje będą zmieniać się wraz z rozwojem terminalu.
Fot. Kerem Sanliman Wykończone okładziną z amerykańskiego dębu białego elementy kokonów zostały wykonane w Ankarze pod czujnym okiem wykładowców wydziału inżynierii politechniki METU, a następnie zmontowane na terenie lotniska. Z tarcicy i forniru z białego dębu amerykańskiego zabejcowanego na ciemny kolor wykonano także stoliki i krzesła ustawione w różnych częściach poczekalni nowego terminalu.
Podczas realizacji projektu wykorzystano 6 tys. m2 okładziny z białego dębu amerykańskiego do wykończenia konstrukcji kokonów i 4 tys. m2 do obłożenia rygli. Największy z kokonów został obłożony 2050 panelami w 40 rozmiarach. Pracując nad ich konstrukcją, projektanci ze studio Autoban nawiązali współpracę z rzemieślnikami, wykorzystali frezarki numeryczne i technologię cięcia laserem. Kokony zostały zaprojektowane przy pomocy Rhinoceros i AutoCAD, a następnie wklejone w ogólny plan wnętrza w programie 3DS. W pracowni Autoban wydrukowano trójwymiarowe modele otwartych konstrukcji kokonów, a ich pełnowymiarowe makiety zostały zbudowane przez firmę MAPA i poddane testom funkcjonalności w Ankarze.
Fot. Autoban NIEKONWENCJONALNY WYBÓR
Projektanci ze studio Autoban zdecydowali się na wykorzystanie białego dębu amerykańskiego ponieważ chcieli stworzyć przytulne i komfortowe otoczenie, który zapewni pasażerom nowe doświadczenia. W powszechnej opinii drewno jest rzadko wykorzystywane we wnętrzach portów lotniczych. Istnieje wiele stereotypów na temat lotnisk, co sprawia, że większość z nich wygląda podobnie. Chcieliśmy to zmienić i zerwać ze standardowym wyglądem lotniska, które przytłacza pasażerów swoją skalą, standardami i technologią– powiedział Sefer Çağlar.
REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Autoban