Na potrzeby raportu na temat rynku paneli elewacyjnych w Polsce, analitycy PMR przeanalizowali wyniki finansowe i sprzedażowe 44 wiodących przedsiębiorstw działających w tym sektorze. Jak pokazują wyniki analizy, największymi graczami na rynku paneli elewacyjnych są producenci materiałów szklanych, blaszanych i kompozytowych. Produkcja paneli elewacyjnych czołowych 10 firm szacowana jest na ok. 1,25 mld zł, co stanowi blisko 45% produkcji całego sektora oraz odpowiada za nieco ponad połowę produkcji 44 badanych firm.
Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR zatytułowanego „Rynek paneli elewacyjnych w Polsce 2015 – Prognozy rozwoju na lata 2015-2020”, w 2014 r. wartość sprzedaży materiałów na fasady wentylowane, niewentylowane oraz kurtynowe zbliżyła się do 2,8 mld zł. Dodatkowo, dzięki prognozowanym dalszym wzrostom rynek w 2016 r. przekroczy wartość 3 mld zł. Po 2017 r. możliwa jest natomiast niewielka korekta wynikająca ze słabszej kondycji w budownictwie mieszkaniowym i niemieszkaniowym.
Analiza wiodących producentów i dystrybutorów pokazuje, że sektor paneli elewacyjnych jest rynkiem mocno skoncentrowanym. Sprzedaż dwóch największych firm w sektorze stanowi 16% rynku, pięciu największych firm 32% a dziesięciu wiodących firm – aż 52% wartości rynku. Nieco inaczej wygląda koncentracja rynku w podziale na typy fasad. Zarówno w fasadach wentylowanych, jak i niewentylowanych dziesięć największych firm produkujących lub dystrybuujących panele elewacyjne nie posiada więcej niż 46% rynku, co wskazuje na większe rozdrobnienie sprzedaży w tych segmentach. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku fasad kurtynowych. W tym segmencie pięć czołowych firm odpowiada za ok. 80% rynku, co wskazuje na dużą koncentrację i dotyczy przede wszystkim producentów materiałów szklanych.
Główni udziałowcy wśród analizowanych firm sektora materiałów elewacyjnych pochodzą z Polski – taka sytuacja występuje w przypadku 48% badanych firm. Także pod względem wielkości przychodów ze sprzedaży ogółem oraz ze sprzedaży paneli elewacyjnych, największy udział w rynku posiadają firmy krajowe (odpowiednio 41% oraz 39%). Kolejnymi krajami pod względem tego kryterium są Niemcy i Holandia.
Fot. PMR
Większość zakładów produkujących panele elewacyjne znajduje się na terenie Polski. Jedynie 16% badanych firm importuje gotowe rozwiązania z zakładów stowarzyszonych grupy lub od zagranicznych producentów. Także eksport w sektorze paneli elewacyjnych jest dobrze rozwinięty – wśród analizowanych firm aż 86% sprzedaje swoje produkty za granicą.
Jak pokazuje analiza oferty badanych firm, pod względem materiałów, z jakich wykonane są panele, w ofercie badanych firm dominują panele kompozytowe oraz blaszane. Jest to wynikiem obecnego trendu w budownictwie, skłaniającego się ku lekkim i niedrogim materiałom, które są nieskomplikowane i tanie w instalacji. Na rynku dostrzega się także postępującą specjalizację producentów. Skupienie się wyłącznie na jednym materiale, z którego wykonywane są panele, dotyczy blisko dwóch-trzecich badanych podmiotów.
Wśród analizowanych firm w sektorze paneli elewacyjnych wyróżnia się zarówno firmy posiadające profil działalności wyłącznie związany z tym sektorem, jak i firmy posiadające zdywersyfikowany profil działalności, często powiązany z branżą budowlaną (np. stolarka otworowa, generalne wykonawstwo, termoizolacje, konstrukcje stalowe, itp.). Firmy oferujące panele elewacyjne łącznie z innymi produktami bądź usługami stanowią 95% badanych podmiotów.
Fot. PMR
Analiza wiodących producentów i dystrybutorów pokazuje, że sektor paneli elewacyjnych jest rynkiem mocno skoncentrowanym. Sprzedaż dwóch największych firm w sektorze stanowi 16% rynku, pięciu największych firm 32% a dziesięciu wiodących firm – aż 52% wartości rynku. Nieco inaczej wygląda koncentracja rynku w podziale na typy fasad. Zarówno w fasadach wentylowanych, jak i niewentylowanych dziesięć największych firm produkujących lub dystrybuujących panele elewacyjne nie posiada więcej niż 46% rynku, co wskazuje na większe rozdrobnienie sprzedaży w tych segmentach. Inna sytuacja ma miejsce w przypadku fasad kurtynowych. W tym segmencie pięć czołowych firm odpowiada za ok. 80% rynku, co wskazuje na dużą koncentrację i dotyczy przede wszystkim producentów materiałów szklanych.
REKLAMA:
Główni udziałowcy wśród analizowanych firm sektora materiałów elewacyjnych pochodzą z Polski – taka sytuacja występuje w przypadku 48% badanych firm. Także pod względem wielkości przychodów ze sprzedaży ogółem oraz ze sprzedaży paneli elewacyjnych, największy udział w rynku posiadają firmy krajowe (odpowiednio 41% oraz 39%). Kolejnymi krajami pod względem tego kryterium są Niemcy i Holandia.
Fot. PMR
Większość zakładów produkujących panele elewacyjne znajduje się na terenie Polski. Jedynie 16% badanych firm importuje gotowe rozwiązania z zakładów stowarzyszonych grupy lub od zagranicznych producentów. Także eksport w sektorze paneli elewacyjnych jest dobrze rozwinięty – wśród analizowanych firm aż 86% sprzedaje swoje produkty za granicą.
Jak pokazuje analiza oferty badanych firm, pod względem materiałów, z jakich wykonane są panele, w ofercie badanych firm dominują panele kompozytowe oraz blaszane. Jest to wynikiem obecnego trendu w budownictwie, skłaniającego się ku lekkim i niedrogim materiałom, które są nieskomplikowane i tanie w instalacji. Na rynku dostrzega się także postępującą specjalizację producentów. Skupienie się wyłącznie na jednym materiale, z którego wykonywane są panele, dotyczy blisko dwóch-trzecich badanych podmiotów.
Wśród analizowanych firm w sektorze paneli elewacyjnych wyróżnia się zarówno firmy posiadające profil działalności wyłącznie związany z tym sektorem, jak i firmy posiadające zdywersyfikowany profil działalności, często powiązany z branżą budowlaną (np. stolarka otworowa, generalne wykonawstwo, termoizolacje, konstrukcje stalowe, itp.). Firmy oferujące panele elewacyjne łącznie z innymi produktami bądź usługami stanowią 95% badanych podmiotów.
Fot. PMR
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: PMR