Przeprawa stanęła w Nowej Wsi, w zaledwie kilka miesięcy od otwarcia mostu z kompozytów FRP w Błażowej. Oficjalne uroczystości z udziałem przedstawicieli starostwa rzeszowskiego i Mostostalu Warszawa w osobie Grzegorza Krzystańskiego, Dyrektora Departamentu Infrastruktury i pracowników Działu Badań i Rozwoju: Juliusza Żacha, Przemysława Cabaja i Lecha Własaka odbyły się 15 grudnia br. na Podkarpaciu.
Fot. Mostostal WarszawaMost w Nowej Wsi znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska Rzeszów-Jasionka, na terenie Gminy Trzebownisko. To drugi most kompozytowy w Polsce, który powstał dzięki Mostostalowi Warszawa. Dla niewprawnego oka przeprawa niczym się nie wyróżnia. Wygląda jak kolejny mały mostek nad małą rzeczką. Jednak ekspert zauważy, że zarówno dźwigary jak i płyta pomostowa są wykonane z kompozytu FRP – kompozytu włóknistego o osnowie polimerowej. Wykonanie wszystkich elementów konstrukcyjnych z tego lekkiego i wytrzymałego materiału pozwoliło na maksymalną prefabrykację, a co za tym idzie na montaż całego ustroju nośnego w rekordowym czasie – zaledwie 1 dnia.
Mostostal Warszawa konsekwentnie prowadzi działalność naukowo-badawczą od wielu lat. Jako jedyny generalny wykonawca w Polsce angażuje się w opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w budownictwie, co czyni z Mostostalu lidera innowacji w branży. Technologia budowy mostów kompozytowych ma szansę zrewolucjonizować polską infrastrukturę drogową. O jej potencjale świadczy nie tylko uznanie środowiska, ale wpływające do firmy zapytania ofertowe, jak i nowo powstałe obiekty.
Wszystkie elementy mostu zostały wykonane w Warszawie w firmowym warsztacie kompozytowym. Do ich budowy wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary o wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową o grubości 13 cm. Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu o rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych. Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.
Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”.
Parametry techniczno-geometryczne mostu:
• Konstrukcja płytowo-belkowa
• Schemat statyczny: belka swobodnie podparta
• Rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m
• Długość całkowita pomostu: 10,70 m
• Całkowita szerokość mostu: 7,66 m
• Szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m)
• Chodnik: 0,75÷1,10 m
• Klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030.
Mostostal Warszawa konsekwentnie prowadzi działalność naukowo-badawczą od wielu lat. Jako jedyny generalny wykonawca w Polsce angażuje się w opracowywanie innowacyjnych rozwiązań w budownictwie, co czyni z Mostostalu lidera innowacji w branży. Technologia budowy mostów kompozytowych ma szansę zrewolucjonizować polską infrastrukturę drogową. O jej potencjale świadczy nie tylko uznanie środowiska, ale wpływające do firmy zapytania ofertowe, jak i nowo powstałe obiekty.
REKLAMA:
Wszystkie elementy mostu zostały wykonane w Warszawie w firmowym warsztacie kompozytowym. Do ich budowy wykorzystano włókna szklane, żywicę epoksydową oraz materiały rdzeniowe ze spienionych tworzyw sztucznych. Cztery cienkościenne dźwigary o wysokości 72 cm sklejono z płytą pomostową o grubości 13 cm. Przeprawa w Nowej Wsi została zaprojektowana na ruch pojazdów o masie do 30 ton. Przęsło mostu o rozpiętości 10 m i szerokości prawie 8 m zostało dostarczone na plac budowy w postaci dwóch głównych elementów montażowych. Zastosowanie do budowy mostu kompozytów FRP powinno zapewnić minimum 50-letni czas eksploatacji, przy minimalnych nakładach na utrzymanie konstrukcji.
Przeprawa w Nowej Wsi została opracowana w ramach realizacji projektu „Com-bridge - Innowacyjny most drogowy z kompozytów FRP”, współfinansowanego przez NCBR w ramach przedsięwzięcia pilotażowego: „Wsparcie badań naukowych i prac rozwojowych w skali demonstracyjnej DEMONSTRATOR+”.
Parametry techniczno-geometryczne mostu:
• Konstrukcja płytowo-belkowa
• Schemat statyczny: belka swobodnie podparta
• Rozpiętość teoretyczna przęsła: 10,00 m
• Długość całkowita pomostu: 10,70 m
• Całkowita szerokość mostu: 7,66 m
• Szerokość jezdni: 5,00 m (2×2,50 m)
• Chodnik: 0,75÷1,10 m
• Klasa obciążenia: klasa C wg PN-85/S-10030.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Mostostal Warszawa