Dla połowy Polaków dostęp do balkonu w mieszkaniu to priorytet. Rosną oczekiwania kupujących wobec przestrzeni zewnętrznych

Podziel się:

Jak wynika z raportu Otodom „Szczęśliwy Dom: Emocje na kwadracie” z 2024 r., dla 46 proc. z nas dostęp do przestrzeni zewnętrznej, takiej jak np. balkon, loggia czy taras jest najważniejszym czynnikiem wpływającym na poczucie szczęścia w domu. Trend ten jest widoczny od czasu pandemii. Dodatkowo utrzymująca się popularność home office sprawia, że więcej przebywamy we własnym M i chcemy maksymalnie wykorzystać każdy metr kwadratowy jego powierzchni. Dlatego o przestrzeniach zewnętrznych coraz częściej myślimy w kategorii przedłużenia wnętrza.

Przestrzenie zewnętrzne wciąż bardzo istotne

O tym jak istotna jest dostępność w mieszkaniu balkonu lub tarasu wielu z nas zdało sobie sprawę w czasie pandemii. Widać to na przykładzie wyników raportu “Mieszkałbym. Czego od domu oczekują Polacy?” opracowanego przez ThinkCo w 2022 r. Ponad 50 proc. ankietowanych przyznało wtedy, że w związku z doświadczeniem lockdownu, wzrosło dla nich znaczenie posiadania prywatnej przestrzeni zewnętrznej – ogrodu, balkonu lub tarasu. Z kolei 41% z respondentów zaczęło zwracać większą uwagę na możliwość przebywania poza mieszkaniem. Dziś możemy powiedzieć, że wzrost znaczenia przestrzeni zewnętrznych okazał się nie tylko chwilowym trendem, ale czymś co zostało z nami na dłużej. Prawie połowa ankietowanych ubiegłorocznego badania Otodom wskazała dostęp do balkonu jako najważniejszy czynnik wpływający na ich dobrostan w mieszkaniu.

Nasze rozmowy z klientami potwierdzają, że prywatna przestrzeń zewnętrzna jest ważnym czynnikiem branym pod uwagę przy zakupie mieszkania. Najatrakcyjniejsze nieruchomości oferują balkony, loggie czy tarasy o większym niż przeciętny metrażu, co pozwala mieszkańcom łączyć różne funkcje w ramach tej samej przestrzeni. Kupujący doceniają też wszelkie rozwiązania wpływające na komfort korzystania z balkonów - mówi Jakub Kwiecień, Manager ds. Sprzedaży inwestycji Pierwsza Dzielnica, TDJ Estate.

Ciekawym przykładem takich rozwiązań jest elastyczny system przeszkleń zastosowanych w katowickiej Pierwszej Dzielnicy. Umożliwia on przekształcenie loggi w zimowy ogród, strefę pracy, relaksu czy miejsce spotkań. Po całkowitym zamknięciu paneli może być to komfortowy home office nawet w mniej sprzyjających warunkach pogodowych. W przeciwieństwie do tradycyjnej zabudowy, takie rozwiązanie pozwala na elastyczną zmianę charakteru przestrzeni w zależności od potrzeby czy warunków zewnętrznych.

Zmiany w naszym stylu życia sprawiają, że dziś dobrze zaprojektowane mieszkanie nie koncentruje się jedynie na wnętrzu i parametrach. Coraz częściej mieszkańcy szukają dobrze zaprojektowanych przestrzeni ogólnych, miejsca wypoczynku, rekreacji, miejsca zabaw dzieci. Naszym zamiarem było, aby wyciągać mieszkańców na zewnątrz mieszkań. Zaprojektowane loggie mają się stać naturalnym przedłużeniem funkcji dziennych mieszkania. Mają dawać szansę na poranną kawę, czy niedzielne śniadanie, na kontemplację widoków, na pracę zdalną z laptopem, czy na relaks w hamaku, w osłoniętej od wiatru przestrzeni zewnętrznej mieszkania. Doświadczyliśmy trudnych chwil w zamknięciu i izolacji, i dziś wszyscy zdajemy sobie sprawę jak pożyteczna jest dodatkowa i funkcjonalna przestrzeń z bezpośrednim kontaktem z otoczeniem – mówi Przemo Łukasik, z pracowni Medusa Group, odpowiedzialny za projekt architektoniczny Pierwszej Dzielnicy.

Liczy się (multi)funkcjonalność

Na nasze oczekiwania wobec własnego M wpływa też z pewnością utrzymujący się trend home office. Oznacza on, że ta sam przestrzeń musi dziś pomieścić więcej funkcji.

Z danych ThinkCo wynika, że aż 75% Polaków deklaruje, że pandemia wymusiła na nich reorganizację wnętrza, aby mogli pracować z domu. Pomimo, że dziś praca zdalna nie jest aż tak powszechna jak kilka lat temu, model hybrydowy wciąż ma się dobrze. 49% respondentów badania Pracuj.pl z 2024 r. przyznaje, że praca częściowo z domu jest dla nich preferowanym modelem. Według Cushman & Wakefield w modelu hybrydowym zatrudniona jest dziś nawet 1/3 Polaków.

Analizując wyniki badań, nie ulega wątpliwości, że funkcjonalność jest dla kupujących priorytetem. Według ThinkCo 87 proc. Polaków preferuje praktyczne i funkcjonalne mieszkania. Tendencja ta nie omija również przestrzeni zewnętrznych, wpływając na trendy w budowaniu i projektowaniu naszych mieszkań.

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: TDJ Estate
#czytelnia #architektura #wnetrza #ogrody #nieruchomości #raport #balkon

Więcej tematów: