Współczesne hotele to nie tylko miejsca noclegu. Coraz częściej oferują wielozmysłowe doświadczenie, które nadaje im tożsamość, a gościom pozostawia trwałe wspomnienia i chęć powrotu. Dla wielu osób to właśnie obecność sztuki decyduje dziś o charakterze obiektu.
Sztuka jako element tożsamości hotelu
Czy hotel może być galerią? Dla inwestorów i architektów wnętrz specjalizujących się w projektach hotelowych odpowiedź jest oczywista - nie tylko może, ale wręcz powinien. To właśnie sztuka coraz częściej definiuje tożsamość współczesnych przestrzeni hospitality. Nie chodzi o przypadkowo dobrane obrazy na ścianach, lecz o całościowy koncept, w którym sztuka przenika architekturę, design, a nawet strategię operacyjną hotelu. – Sztuka nie jest jedynie elementem dekoracyjnym. Powinna zostać wpleciona w samą strukturę miejsca, niczym materiał, z którego szyje się doświadczenie gościa. Warto również pamiętać, że ma ona wartość inwestycyjną, w przeciwieństwie do pozostałych elementów wyposażenia, które podlegają amortyzacji – podkreśla Agata Łapuchowska, współwłaścicielka pracowni AKA Studio.
Hotel jako przestrzeń aktywności artystycznych
Niektóre obiekty idą o krok dalej, organizując własne Art Fair, czego przykładem jest cykliczne wydarzenie w stołecznym Hotelu Warszawa. W hotelowych lobby coraz częściej pojawiają się wystawy czasowe, które zmieniają przestrzeń w aktywną platformę np. dla młodych artystów. Bywa też, że hotel staje się manifestem prywatnej kolekcji sztuki współczesnej należącej do jego właściciela. - Motywy artystyczne bywają obecne już w samej nazwie i stają się magnesem dla gości. Przykładem może być sieć 21c Museum Hotels. Koncept łączy funkcję luksusowego hotelu z ideą publicznie dostępnego muzeum sztuki współczesnej, czyniąc sztukę integralnym elementem doświadczenia gości –zauważa Karolina Kowalik, współwłaścicielka pracowni AKA Studio. Jednym z najciekawszych modeli pozyskiwania sztuki do wnętrz hotelowych są programy rezydencji artystycznych. Zaproszeni twórcy prowadzą swoje pracownie na miejscu i tworzą prace inspirowane hotelem, jego architekturą, lokalizacją czy gośćmi. To wyjątkowa forma współpracy, która wnosi do przestrzeni autentyczność i unikalną narrację.
Jak dobierać sztukę do obiektu?
- Coraz więcej marek hotelowych opracowuje własne wytyczne dotyczące doboru dzieł sztuki zgodne z DNA marki. Czasem sztuka ma harmonizować z aranżacją, stapiać się z wnętrzem. Innym razem to właśnie dzieło sztuki pełni rolę kontrapunktu w przestrzeni, przyciąga wzrok, budzi emocje i zapada w pamięć. Dziś trudno wyobrazić sobie cztero- czy pięciogwiazdkowy hotel bez własnej kolekcji sztuki. Inwestycja w sztukę to inwestycja w markę - komentuje Joanna Polus, art advisor i właścicielka galerii Your Art Maison Gallery.
Wyższej klasy hotele coraz częściej rezygnują z masowo produkowanych reprodukcji na rzecz sztuki na poziomie muzealnym i kolekcjonerskim. To nie tylko sposób na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku, ale przede wszystkim dowód na to, że gościnność może być formą narracji, a sztuka jej językiem. www.studioaka.pl
Zdjęcia: Konrad Zaustowicz / Yego Studio
Widoczne na zdjęciach prace pochodzą z Your Art Maison Gallery