Rozmowa z Jackiem Jankowskim – szefem działu technicznego i rozwoju w firmie Inter-Grąd.
- Firma Inter-Grąd działa ponad 20 lat na rynku. Jakie były jej początki?
- Istotnie, firma powstała w roku 1989, w małej miejscowości Grądy k. Gryfic. Początkowo działała tylko lokalnie sprzedając jeden produkt - nakrapiany tynk szlachetny o nazwie „Terrazyt”. W roku 1992 pojawiły się kolejne pozycje w ofercie, między innymi: zaprawy murarska, tynkarska i cementowa oraz pierwszy wyrób gipsowy o nazwie gładź tynkowa. Od roku 1996 w ofercie było już 15 produktów, wśród których pojawiły się pierwsze kleje do płytek. W roku 1996 działalność została przeniesiona do Sowna k. Płotów, przy trasie Szczecin – Gdańsk. Rok 1997 to podniesienie i ustabilizowanie jakości oferowanych wyrobów, zwiększenie mocy produkcyjnych oraz wprowadzenie do produkcji kolejnych produktów.W roku 1999 - Pan Waldemar Cieciórski – obecny prezes zarządu - zachęcony sukcesami odniesionymi na rynkach lokalnych podjął decyzję o utworzeniu działu handlowego, zatrudnieniu handlowców i ekspansji produktów z zielonym logo Inter-Grąd na teren całej Polski. W roku 2002 uruchomiona została własna suszarnia piasku oraz nowoczesna linia technologiczna do produkcji wyrobów cementowych, co umożliwiło dalszy wzrost jakości i zwiększenie mocy produkcyjnych. W roku 2003 szczególny nacisk położono na rozwój laboratorium zakładowego, co skutkuje wzrostem jakości wyrobów marki Inter-Grąd. Ponadto nawiązaliśmy w tym czasie współpracę ze znanymi jednostkami badawczymi w kraju, która trwa do dzisiaj.
- Kolejne lata to rozwój, nie tylko związany z ekspansją produktów, ale i podnoszenie jakości i zdolności produkcyjnych. W jakim kierunku zdecydowano się pójść?
- Nasze działania w kierunku podniesienia konkurencyjności zaowocowały kolejnymi inwestycjami. W roku 2004 wprowadziliśmy System Zarządzania Jakością wg ISO 9001 oraz uzyskaliśmy Certyfikat Zakładowej Kontroli Produkcji Instytutu Techniki Budowlanej w Warszawie. Sukcesywne zwiększaliśmy wielkości sprzedaży. Sprzyjające warunki ekonomiczne oraz warunki lokalne pozwoliły na podjęcie w roku 2006 decyzji o budowie nowego zakładu w Łomży. W lipcu 2007 roku, po 16 miesiącach ciężkiej pracy otworzyliśmy nowy w pełni zautomatyzowany zakład produkcyjny nr 2. Obecnie firma działa jako Sp. z o. o. i jest ogólnopolską marką o stabilnej pozycji, dostępną na terenie całego kraju. Zatrudnia blisko 80 osób. Nasza oferta handlowa to ponad 100 pozycji w cenniku. Już niebawem planujemy uruchomienie kolejnego zakładu, gdzie produkowane będą wyroby wysoko przetworzone. Obecnie funkcjonują trzy zakłady produkcyjne: w Sownie, w Łomży i w Koszalinie. Zakład w Koszalinie jest naszą ostatnią inwestycją, produkowane są w nim hydroizolacje bitumiczne, docelowo planujemy przeniesienie tego zakładu do innej lokalizacji.- Żeby istnieć na trudnym i konkurencyjnym rynku chemii budowlanej producenci muszą dopieszczać odbiorców nowościami. Co wprowadziliście do swojej oferty na przestrzeni ostatniego roku?
- Oczywiście, sukcesywnie zaopatrujemy rynek w nowości. W ostatnim roku były to między innymi: DYSHYDBIT - dyspersyjna masa asfaltowo-kauczukowa Dn, głębokopenetrujący środek gruntujący Gruntop B głęboko penetrujący, obrzutka tynkarska, rozpuszczalnikowy impregnat do kostki brukowej i kamienia naturalnego, gładź polimerowo – gipsowa, cementowy podkład podłogowy klasy CT-C30-F6. To jednak nie jest koniec. Planujemy wprowadzenie kolejnych produktów.- W jakim kierunku zmierza firma, jakie są zadania, zamierzenia na najbliższą przyszłość?
- Jak już zasygnalizowałem powiększamy ofertę naszych wyrobów. Intensyfikujemy sprzedaży, produktów typu READY (gotowych do użycia). Trwa budowa nowego zakładu, który już wkrótce planujemy uruchomić. Budowa nowego zakładu pozwoli nam na poszerzenie oferty oraz zwiększenie produkcji wspomnianych już wcześniej wyrobów typu READY, takich jak: masy szpachlowe, tynki, środki gruntujące i impregnaty, hydroizolacje dyspersyjne i bitumiczne.REKLAMA:
- Współczesna firma musi prężnie współpracować z wykonawcami. Jakie podejmujecie działania by tę współpracę uściślić?
- Każdy wykonawca bazujący na naszych produktach nie jest pozostawiony samemu sobie. Nasi doradcy techniczno-handlowi wspierają ich wiedzą techniczną również na placu budowy. Stale podnosimy wiedzę i umiejętności naszych doradców poprzez szkolenia praktyczne i teoretyczne, które odbywają się przynajmniej cztery razy w roku. Wychodzimy naprzeciw potrzebom i wymaganiom klienta poprzez wsłuchiwanie się w ich sugestie, szczególnie dostosowując politykę handlu i promocji.- Jaki asortyment obecnie jest produkowany?
- Mamy świadomość, iż produkt, który dziś dobry, czy bardzo dobry na rynku, jutro już może nie spełniać tych warunków. Na badania i prace działu technicznego przeznaczamy spory procent dochodów firmy. Dzięki pracy między innymi tego wyspecjalizowanego działu oferujemy wysokiej jakości kleje i zaprawy do płytek, produkty gipsowe, system ociepleń „Ciepły DOM”. W ofercie mamy również zaprawy budowlane, preparaty budowlane, gruntujące i hydroizolacyjne oraz dodatki do zapraw i betonu. Postawiliśmy na podejście systemowe, dzięki czemu jesteśmy w stanie zaoferować klientowi produkt na każdym etapie budowy lub remontu.- Jak ocenia Pan rynek chemii dla budownictwa? Jak radzicie sobie z kryzysem w branży budowlanej?
Czas kryzysu oraz długa zima nie były łaskawe dla branży budowlanej. Mimo to dzięki pracy działu handlowego, szczegółowym analizom oraz dostosowaniu polityki sprzedaży do obecnego rynku obroniliśmy się przed zwężeniem kanałów dystrybucji, natomiast w czerwcu odnotowaliśmy wzrost sprzedaży.- Dystrybucja to swego rodzaju krwioobieg dla producenta. Czy jesteście dostępni ze swoimi produktami na terenie całego kraju?
- Jesteśmy dostępni ze swoją ofertą na terenie całego kraju, począwszy od najmniejszych składów budowlanych i hurtowni, na dużych sieciach handlowych kończąc. Od wielu lat współpracujemy z takimi grupami polskich składów budowlanych jak „PSB” czy „GHB”. Bierzemy czynny udział w corocznych targach budowlanych w celu zacieśnienia stosunków z bieżącymi klientami oraz pozyskania nowych. Marka Inter-Grąd dostępna jest również w sieciach handlowych „Mrówka PSB”, „Leroy Merlin”, „Brico-Marche” i „Bricoman”- Nagrody przyznawane przez różne instytucje to również wskaźnik i potwierdzenie dla firmy jej aktywności. Czy macie je w swoim dorobku?
- Corocznie bierzemy udział w rankingu „Gazele Biznesu” wydawnictwa „Puls Biznesu” zdobywając coraz wyższe noty. Otrzymaliśmy I miejsce w rankingu „Super Firma 2010” wydawnictwa „Gazeta Współczesna”. Co roku otrzymujemy wyróżnienia w kategorii „Gospodarka” na rynku lokalnym. Nasze przedsiębiorstwo jest również aktywne społecznie. Czynnie wspieramy takie instytucje jak dom dziecka, starostwo powiatowe, kluby sportowe czy straż pożarną. W 2009 roku mieliśmy wielką przyjemność wspomóc powodzian na południu Polski.- Co oznacza dla Was sukcesywne zdążanie do celu. Co jest tym celem?
- Oznacza to dążenie do zaspokajania potrzeb wszystkich tych, którzy pracują i wykorzystują nasze materiały. Zadowolony wykonawca i klient, który zastosuje nasz produkt na swojej budowie czy przy remoncie to gwarancja zastosowania ich na kolejnych budowach. Marka Inter-Grąd kojarzy się z solidnością nas jako producenta. Jakością, dostępnością i szeroką gamą zastosowań zdobywamy kolejnych klientów. Oferta rynku chemii dla budownictwa jest szeroka i wieloraka, dlatego bycie na szczycie w wielu aspektach działalności jest naszym celem.- Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Waldemar Mulhstein
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Inter Grąd