Jaka lokalizacja dla biura jest najlepsza

Podziel się:
Warto zaznaczyć, że inne lokalizacje oraz innego rodzaju budynki są wybierane przez filie międzynarodowych firm oraz duże polskie przedsiębiorstwa, a inne przez przedstawicieli średniej wielkości rodzimego biznesu.

Należy podkreślić, że siedziba firmy w myśl zasady „jak cię widzą, tak cię piszą” oprócz umożliwienia prowadzenia podstawowej działalności oraz kontaktu z klientem, stanowi również jedną z podstaw budowania wizerunku przedsiębiorstwa. Na najbardziej prestiżowe lokalizacje w ścisłym centrum miast stawiają zazwyczaj krajowe oddziały dużych korporacji, wybierając najbardziej ekskluzywne biurowce klasy A.
Takie obiekty po pierwsze spełniają ujednolicone dla wszystkich zagranicznych filii przedsiębiorstwa standardy, a ponadto podkreślają jego aspiracje oraz pozycję rynkową. Trzeba również dodać, że w tym przypadku poza samym ogólnym poziomem warunków pracy oraz odpowiednim położeniem, duże znaczenie mają zastosowane rozwiązania typu Green Building. Zachodnie przedsiębiorstwa, również te reprezentujące sektor BPO coraz częściej wymagają, aby obiekt spełniał normy „zielonych” certyfikatów. Opisane podejście nie jest oczywiście podyktowane wyłącznie chęcią budowania pozytywnego wizerunku firmy, ale również prostym rachunkiem ekonomicznym - prowadzi, bowiem do obniżenia kosztów eksploatacji budynku.
Z drugiej strony tańsze obiekty są zazwyczaj zajmowane przez średniej wielkości rodzime przedsiębiorstwa. Takie firmy w zamian za niższy koszt najmu, akceptują również niższy standard obiektu oraz lokalizację poza centrum. Należy jednak zaznaczyć, że wybór biurowca klasy B, poza samymi mniejszymi kosztami, może mieć także inne zalety. Tego typu obiekty są zazwyczaj mniejsze niż te położone w centrum oraz rzadziej występują w nich rozwiązania typu „open space”. W takim wypadku firma poszukująca mniejszej powierzchni (np. do 300 mkw.) ma silniejszą pozycję negocjacyjną, niż ma to miejsce w dużych biurowcach, gdzie aranżacja „open space” wymusza podziały na większe moduły. Ponadto obiekty w centrum charakteryzują się często niższymi stopami pustostanów. Inaczej może być w mniejszych biurowcach położonych poza głównymi dzielnicami, gdzie nagła potrzeba zwiększenia zajmowanej powierzchni może nie stanowić problemu. Decyzja o wyborze mniej prestiżowego budynku w nieco gorszej lokalizacji może, więc dawać większe możliwości zmiany zajmowanego metrażu. Duże znaczenie w tym wypadku mają również rozwiązania komunikacyjne i czas dotarcia do pracy. Pracownikom przedsiębiorstw, które mają swoją siedzibę w ścisłym centrum dojazd do pracy zajmuje nieraz znacznie dłużej, niż tych usytuowanych na uboczu. Dodatkowo centralne położenie oznacza często lokalizację w strefie płatnego parkowania podczas, gdy ulokowanie biura z dala od centrum znacznie ogranicza związane z tym trudności.
REKLAMA:

Poza przedstawionymi argumentami główny wpływ na wybór lokalizacji biura ma rodzaj prowadzonej działalności. W wypadku prowadzenia działalności, która nie wymaga bezpośredniego kontaktu z klientem, czyli tzw. back-office, czy call center na siedzibę najczęściej są wybierane business parki usytuowane w pobocznych dzielnicach lub nawet podmiejskich lokalizacjach. Z kolei, jeżeli praca polega na stałym kontakcie z klientem, to najlepszym rozwiązaniem są reprezentacyjne lokalizacje w centralnych rejonach miast. Taki wybór ma uzasadnienie w wypadku pośredników finansowych, czy banków, które często na swoje placówki wybierają nie biurowce, ale lokale usługowe na przykład w kamienicy usytuowanej przy ruchliwej ulicy. Zabytkowy dworek może za to stanowić dobre miejsce na prowadzenie, np. kancelarii prawnej.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: emmerson
#prawo #emmerson #nieruchomości #poradnik #Prawo - tematy pozostałe

Więcej tematów: