Gdy zakupione przez nas materiały budowlane okażą się wadliwe, może wiązać się to z koniecznością przeprowadzenia ponownie kosztownych prac remontowych. Dlatego tak istotne jest, aby wcześniej zapoznać się z obowiązującą na produkt gwarancją.
Fot. RockfonWbrew powszechnym przekonaniom, udzielanie gwarancji nie jest obowiązkiem, a dobrowolnym gestem ze strony producenta. W praktyce jednak silna konkurencja oraz wysokie oczekiwania klientów sprawiają, że większość liczących się na rynku producentów materiałów budowlanych przyznaje na swoje produkty co najmniej kilkuletnie gwarancje. To nie tylko dowód rzetelności firmy, ale i potwierdzenie wysokiej jakości oferowanych wyrobów. Gwarancja jest bowiem zapewnieniem, że w razie stwierdzenia wady, to producent jest odpowiedzialny za dokonanie naprawy lub wymianę towaru na nowy.
Nie tylko długość, ale i zakres
Przed dokonaniem zakupu warto dokładnie przyjrzeć się książce gwarancji. Czas obowiązywania umowy jest jedną z najważniejszych informacji, jednak nie tylko nim warto się kierować. Należy przede wszystkim sprawdzić, czy gwarancja obowiązuje na cały produkt, czy jedynie na jego części składowe oraz jakie konkretnie cechy są nią objęte. Dodatkowo w otrzymanym od producenta dokumencie powinny być określone najważniejsze zasady dotyczące przechowywania, poprawnego montażu i transportu. To szczególnie istotne, bowiem jeśli do wady doszło w wyniku naszego błędu – producent nie ma obowiązku pokrycia szkody. Zapewnienie odpowiednich warunków składowania jest szczególnie istotne dla produktów wrażliwych na działanie wilgoci, nadmiernego nasłonecznienia czy uderzeń mechanicznych. Zwykle bardziej rygorystyczne normy dotyczą materiałów naturalnych takich jak drewno, jednak nie jest to regułą. Przykładowo, wełna mineralna, z której wykonywane są sufity podwieszane jest stabilna wymiarowo nawet do 100% wilgotności względnej powietrza i może być instalowana w temperaturze od 0°C do 40°C. – Dla tego typu produktów szczególnie istotne jest jednak, aby przechowywać je na płasko, w pozycji poziomej i izolować je od podłoża. Nie można również dopuścić, aby do opakowania dostała się woda, a sam produkt był narażony na działanie aktywnych substancji chemicznych, bakterii, grzybów czy pleśni – mówi Andrzej Skrzypczak, ekspert z firmy Rockfon. Także sposób montażu powinien być ściśle dostosowany do wskazań producenta. Dlatego warto powierzyć go sprawdzonej ekipie montażowej.REKLAMA:
Postępowanie w toku
Gdy pomimo przestrzegania wskazań co do montażu i składowania okaże się, że zakupiony towar ma wadę, możemy zgłosić problem w miejscu sprzedaży lub bezpośrednio u producenta. Niezbędne będzie przedstawienie dowodu zakupu oraz karty gwarancyjnej, dlatego należy je przechowywać przez cały okres obowiązywania gwarancji. Producent ma obowiązek zapoznać się z naszym roszczeniem w przeciągu 14 dni roboczych od zgłoszenia i ustosunkować się do niego. Jeśli nie zrobi tego w tym terminie, przyjmuje się, że żądanie zostało uznane. Co istotne, my również jesteśmy zobowiązani do zgłoszenia wady w określonym terminie – zwykle nie może być on dłuższy niż 30 dni od zauważenia usterki. Sam czas i sposób wywiązania się z warunków gwarancji uzależniony jest od profesjonalizmu firmy. W praktyce, najbardziej dbają o swój wizerunek firmy ściśle związane z polskim rynkiem, które nie mogą pozwolić sobie na negatywne opinie. Z kolei ostrożność należy zachować przy wyborze producenta, który pomimo krótkiej obecności w branży, przyznaje na swoje produkty bardzo długi okres gwarancji. Istnieje bowiem ryzyko, że w momencie, gdy zaistnieje problem, firmy już nie będzie na rynku, a naprawy nie będzie miał kto wykonać.REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Rockfon