Podróżując po miejscowościach wypoczynkowych Francji, nie sposób nie zwrócić uwagi na charakterystyczną dla jej różnych regionów architekturę budynków i ich otoczenie. Malowniczo położone przy krętych, stromych uliczkach, tonące w zieleni kolorowe domy zachwycają swym niepowtarzalnym, jakby bajkowym urokiem. Nawet na najmniejszej działce właściciele starają się stworzyć roślinny mini-raj, w wielu wypadkach zazdrośnie strzeżony przed okiem przechodniów.
Owo dążenie do maksymalnego odseparowania się od otoczenia jest widoczne przede wszystkim w centrach prowansalskich miejscowości. Tereny otoczone są pełnymi murami – głównie z kamienia lub tynkowanymi, a w przypadku ogrodzeń ażurowych prywatności strzegą znajdujące się tuż przy nich gęste, wysokie żywopłoty. Zamontowane w nich furtki i bramy są najczęściej wysokie i mają wypełnienia pełne - drewniane, z blachy stalowej, gładkie lub z przetłoczeniami – skutecznie chroniące przed wzrokiem ciekawskich. Zarówno brama, jak i furtka utrzymane są w tym samym stylu i kolorystyce.
Fot. Waldemar Mulhstein
Wraz z oddalaniem się od centrum miejscowości, zmianie ulega architektura ogrodzeń oraz wygląd bram. W peryferyjnych dzielnicach częściej można spotkać ogrodzenia ażurowe. Bywają one wykonane z siatki – perforowanej lub zgrzewanej, cienkiej, lub grubszej, pokrytej warstwą tworzywa sztucznego oraz ozdobnej, z grubego, karbowanego drutu, z ciekawym układem oczek. Dominują jednak ogrodzenia z różnych rodzajów kamienia, cegły bądź (rzadziej) elementów betonowych połączonych z wypełnieniem przęsłami metalowymi - kutymi lub stalowymi.
Tym, co zwraca uwagę przy wjazdach na posesje, są często występujące portale, wykończone dachówką ceramiczną w kolorze prowansalskim. Uatrakcyjniają one architekturę ogrodzenia, nadając jej specyficzny charakter. Portale budowane są bądź oboma otworami wejściowymi (furtką i bramą) bądź tylko nad furtką. Często spotykanym elementem dekoracyjno-użytkowym są np. zawieszone przy furtkach klasyczne dzwonki lub kołatki, a także nisze, w których ustawiane są donice z kwiatami lub dekory z metaloplastyki, nierzadko nawiązujące do profesji właściciela. Równie charakterystyczny dla Prowansji – a niespotykany w Polsce – jest zwyczaj nadawania posesjom nazw. Zawieszone są one na słupkach, do których zamontowane są furtki. Wykonane są najczęściej z metalu, w fantazyjnych kształtach nadanych im przez artystę-metaloplastyka.
Fot. Waldemar Mulhstein
Podobnie jak na całym świecie, także we Francji inwestorzy oczekują, by bramy były funkcjonalne i bezpieczne. Równie ważne jest jednak i to, by były estetyczne i zadbane, dopasowane do stylu budynku i jego otoczenia. Ale – jak wszędzie – także i w Prowansji obok pięknych konstrukcji nie brak starych, zniszczonych i mało estetycznych. Bywają interesującym rozwiązaniem architektonicznym, ozdobą obiektu, ale też czasami świadczą o braku gustu lub niezamożności właścicieli posesji.
Konstrukcje bram garażowych i wjazdowych, z jakimi możemy spotkać się w Prowansji, nie odbiegają od tych dostępnych w Polsce. Na francuskim rynku obecni są zarówno światowi potentaci w zakresie produkcji różnych typów bram (np. Hörmann, Novofarm ), jak i lokalni wytwórcy (m.in. Clôtures Saniez, Compagnie Normande de Clotures (CNC), Les Portails du Midi, Clotures Sécurité Automatisme (CSA)) RenoConseil (bramy wjazdowe z aluminium i PVC), Gedeferm, PLASTIBAIE, CECA-France i inne).
Fot. Waldemar Mulhstein
Fot. Waldemar Mulhstein
W bramach przesuwnych skrzydło przesuwa się wzdłuż ogrodzenia, dlatego też są one instalowane są przez właścicieli posesji szerokich, ale o krótkim podjeździe. We francuskich ogrodzeniach montowane są zarówno bramy przesuwne szynowe, jak i samonośne. W pierwszym przypadku ruch skrzydła odbywa się na specjalnie wyprofilowanych rolkach, które są zamocowane w dolnej części konstrukcji bramy. Przesuwają się one po szynie jezdnej, która musi być ułożona wzdłuż przejazdu oraz w stronę przesuwu bramy, a jej długość musi zagwarantować pełne przesunięcie się skrzydła. Liczba rolek prowadzących zależy od długości i ciężaru bramy.
Konstrukcja bramy przesuwnej jest stabilna i prosta. Jako wypełnienie stosuje się m.in. kształtowniki, płaskowniki, kątowniki, ceowniki stalowe, elementy kute, metaloplastykę, blachę trapezową, elementy drewniane, panele aluminiowe, pvc. Pewnym mankamentem bram szynowych jest fakt, iż w razie wystąpienia trudnych warunków atmosferycznych (śniegu, lodu, obfitych opadów) szyna jezdna może zostać zanieczyszczona, co utrudnia lub wręcz uniemożliwia przesuwanie się skrzydła bramy. Wówczas niezbędne jest oczyszczenie prowadnicy.
Fot. Waldemar Mulhstein
Ten problem nie istnieje w przypadku bramy przesuwnej samonośnej. W tym przypadku skrzydło przesuwa się kilka centymetrów nad powierzchnią przejazdu, bez zetknięcia się z podłożem. Eliminuje to ryzyko zacinania się bramy, a jednocześnie pozwala na dowolne wykończenie nawierzchni wjazdu (może to być np. żwir, kamienie, trawa itp.) Stabilny i pewny ruch bramy uzyskiwany jest poprzez zastosowanie specjalnego zespołu łożyskowanych rolek prowadzących oraz odpowiedniej szyny połączonej z konstrukcją bramy. Znajdujący się na słupku chwytak gwarantuje łagodny dojazd oraz ustala położenie skrzydła bramy w pozycji zamkniętej. Brama samonośna w świetle wjazdu na posesję nie styka się z podłożem, ale wymaga większej ilości miejsca na otwarcie, ze względu na konieczność zastosowania tzw. przeciwwagi.
Oba rodzaje bram przesuwnych są najczęściej wyposażone w automatykę, ułatwiającą komfortowe korzystanie z nich.
Fot. Waldemar Mulhstein
Jednak znacznie częściej na terenie Prowansji przy wjazdach na posesje montowane są bramy skrzydłowe – przede wszystkim dwu-, choć spotyka się także jednoskrzydłowe. Wynika to z jednej strony - z długiej tradycji stosowania tego typu konstrukcji oraz ich reprezentacyjności, z drugiej – z bogatszej oferty wzorów, kształtów i kolorów tych bram. Ponadto bardzo często posesje w centrum mają niewielką powierzchnię i krótki podjazd, uniemożliwiający zastosowanie bramy przesuwnej. W takim przypadku optymalnym rozwiązaniem staje się brama dwuskrzydłowa.
Bramy skrzydłowe występują w Prowansji w bardzo szerokiej gamie kolorów i kształtów. Nieprzemijającą elegancją i stylem wyróżniają się konstrukcje z ręcznie robionych, kutych elementów. Wzornictwo i kształty zależą od indywidualnych potrzeb klienta. Ich wypełnienie stanowią zarówno poziome lub pionowe sztachetki drewniane, jak i metalowe elementy ze stali szlachetnej, najczęściej w kolorze białym lub czarnym. Metalowe wypełnienie bram bywa bardzo zróżnicowane – od prostego (pionowe pręty umieszczone co kilka centymetrów) poprzez nieco bardziej urozmaicone (pionowe pręty łączone z poprzecznymi, proste lub łukowate), po bogate, w którym pomiędzy pręty wkomponowany jest wzór roślinny lub geometrycznym. Bardzo często dolna część tych konstrukcji jest pełna, górna zaś – ażurowa. Warto też wspomnieć i o tym, że w górnej części bramy bywają płaskie lub ozdobnie wykończone – wypukłe, wklęsłe, pofalowane, zakończone ozdobnymi grotami itp.
Fot. Waldemar Mulhstein
Dwuskrzydłowe bramy rozwierane, jakie spotyka się w Prowansji, mają różne szerokości oraz wysokości. Zastosowane w nich zawiasy śrubowe umożliwiają regulację w dwóch płaszczyznach, co pozwala na precyzyjne ustawienie bram. Stabilność pracy niezależnie od warunków atmosferycznych osiągają dzięki mocnej konstrukcji i stosowanemu układowi prowadzenia. Skrzydła bramy nie opierają się bowiem na podłożu, lecz – za pomocą zawiasów – są zawieszone nad nim w takiej odległości, która pozwala na bezproblemowe otwieranie się ich nawet w sytuacji, gdy spadnie śnieg albo gdy podjazd znajduje się na zboczu.
Fot. Waldemar Mulhstein
Większość właścicieli wyposaża je w automatykę sterującą, ale m ogą być też otwierane ręcznie, ponieważ posiadają zamek, a dwuskrzydłowe dodatkowo w pionowy rygiel. Ochronę użytkowania zapewni lampa ostrzegawcza, sygnalizująca ruch bramy, oraz system fotokomórek, który reaguje na ruch w świetle wjazdu. System automatyki może składa się z siłowników, centralki sterującej, fotokomórek, lampki sygnalizującej pracę bramy, anteny odbierającej sygnał z nadajnika i nadajnika.
Fot. Waldemar Mulhstein
Fot. Waldemar Mulhstein
Kolorystyka prowansalskich bram garażowych jest bardzo zróżnicowana, choć przeważają konstrukcje w kolorze białym i różnych odcieniach brązu. Często spotkać można bramy, które do złudzenia przypominają swą fakturą mur, kamień bądź drewno. Wśród wzorów popularne są także kasetony, przetłoczenia ryflowane, poziome, pionowe, wąskie, szerokie, segmenty pełne i przeszklone. Spotyka się też bramy wyposażone w okna o różnych kształtach.
Konstrukcjami, które cieszą się największą popularnością, są – poza klasycznymi wrotami, bramy uchylne oraz sekcyjne górne i boczne. Nieco rzadziej stosowane są bramy rolowane.
Fot. Waldemar Mulhstein
Wrota, czyli tradycyjny typ bramy garażowej, najczęściej dwuskrzydłowej, otwieranej na zewnątrz, spotykane są zarówno w garażach położonych na terenie posesji, jak i tych, do których wjazd jest bezpośrednio z ulicy. Może to budzić zdziwienie, ponieważ wymagają one dość dużo miejsca na podjeździe. W wielu przypadkach są to bramy stare, kilkunastoletnie, ale nie brakuje i nowych. Niestety, stanowią one utrudnienie dla przechodniów, ponieważ w momencie, gdy właściciel zamierza wjechać do garażu, skrzydła bramy blokują chodnik.
Fot. Waldemar Mulhstein
Bramy sekcyjne (segmentowe) – boczne i górne – należą do najbardziej popularnych rozwiązań zamknięcia otworów garażowych. Montowane są bezpośrednio za otworem wjazdowym, otwierane pionowo do góry i prowadzone pod kątem prostym. Zasada ich działania jest bardzo prosta: w przypadku bramy górnej prowadzona jest ona przy pomocy dwóch par rolek o „pływających” osiach po prowadnicach umieszczonych w ramie ościeżnicy i chowa się pod sufitem garażu. W przypadku bram bocznych prowadnice znajdują się w podłodze, nadprożach i ścianach. Istotnym elementem mechanizmu są sprężyny skrętne lub naciągowe, których zadaniem jest zapewnienie stabilności i dobrego wyważenia bramy. Dzięki nim możliwe jest uruchomienie bramy przy użyciu minimalnej energii, niezależnie od rodzaju napędu. Segmenty bramy przemieszczają się po szynach pod sufit garażu pozostawiając wolny do przejazdu otwór wjazdowy. Z kolei bezszczelinowy ruch względny segmentów w trakcie pracy bramy wyklucza możliwość zakleszczenia palców gwarantując bezpieczeństwo w każdym położeniu.
Fot. Waldemar Mulhstein
W Prowansji można spotkać bramy sekcyjne wykonane z różnych materiałów. Rama segmentu jest najczęściej aluminiowa lub stalowa, natomiast poszycie - z paneli stalowych (np. przypominających strukturą drewno, z przetłoczeniami poziomymi niskimi lub wysokimi, kasetonowymi), z paneli aluminiowych lub drewna
Zaletą bram segmentowych jest to, że płaszcz prowadzony jest pionowo, nie wymaga więc miejsca na podjeździe. Brama w pełni wykorzystuje otwór wjazdowy i głębokość pomieszczenia i z tego też względu szczególnie sprawdza się w miejscach, gdzie podjazd jest krótki lub wjazd do garażu następuje bezpośrednio z ulicy. Ponadto, dzięki takiemu sposobowi działania, ten typ bram z powodzeniem może być wykorzystywany m.in. w przypadku np. łukowego kształtu otworu garażowego, który bywa spotykany w prowansalskich rezydencjach
Fot. Waldemar Mulhstein
Tym, co wpływa na atrakcyjność tej konstrukcji, jest możliwość zastosowania jej w komplecie z drzwiami – wówczas i brama, i drzwi mają ten sam kolor oraz wzór, co tworzy harmonijną całość i poprawia zdecydowanie estetykę budynku. O tym, że bramy sekcyjne są w Prowansji coraz popularniejsze, decydują m.in. ich komfortowa obsługa, szczególnie po zamontowaniu automatyki ze zdalnym sterowaniem; możliwość sterowania przy pomocy nadajnika, przełącznika kluczykowego, łącznika klawiszowego, klawiatury kodowej itd.; bezpieczeństwo osiągane poprzez standardowe wyposażenie w zabezpieczenie segmentów płata przed zakleszczeniem palców, zabezpieczenie pęknięcia sprężyn (bramy ze sprężynami skrętnymi) lub dodatkowe wyposażenie w zabezpieczenie przed pęknięciem linki (bramy ze sprężynami naciągowymi), obudowany system prowadzenia bramy, wyłącznik przeciwobciążeniowy, listwę bezpieczeństwa z czujnikiem optycznym.
Fot. Waldemar Mulhstein
Obok bram sekcyjnych, równie popularne w Prowansji są bramy uchylne. nazywane też z racji swej konstrukcji płytowymi. Ościeżnice oraz szkielet bramy wykonane są najczęściej z blachy stalowej ocynkowanej, natomiast jej płaszcz – z płyt drewnianych, PVC, blachy stalowej lub aluminiowej. Przy jej otwieraniu skrzydło bramy podczas unoszenia się przesuwa się po zamocowanych do muru prowadnicach, wysuwając się do przodu, by następnie schować się pod sufitem. Brama, poza prowadnicami, może posiadać też prowadnice podsufitowe. Otwierać ją można ręcznie, pociągając za służący do tego celu uchwyt (komfort użytkowania osiągany jest dzięki zastosowaniu zespołu sprężyn naciągowych oraz samonastawnych rolek) lub przy pomocy opcjonalnej automatyki sterującej. Ten typ bramy wymaga zapewnienia odpowiedniej ilości miejsca na podjeździe, dlatego też nie nadają się one do stosowania w miejscach, gdzie jest on bardzo krótki.
Fot. Waldemar Mulhstein
Bramy uchylne, jakie zamontowane są w otworach garażowych prowansalskich posesji, charakteryzują się różnymi kolorami i wzorami. Często bywają wyposażone w świetliki oraz w drzwi przejściowe w skrzydle.
Fot. Waldemar Mulhstein
Nieco rzadziej niż pozostałe na terenie Prowansji można zauważyć bramy roletowe, których działanie zbliżone jest do działania rolety okiennej. Poziome panele, z których brama jest zbudowana, podczas otwierania nawijane są na wał znajdujący się w kasecie umieszczonej nad otworem garażowym – wewnątrz lub na zewnątrz. Pancerz nawija się na wał, w którym znajduje się napęd elektryczny, wyposażony w układ wyłączników krańcowych i hamulec elektromagnetyczny oraz standardowo w przekładnię ręczną z korbą. Brama uruchamiana może być za pomocą wyłączników klawiszowych góra-dół, kluczowych lub sterowań radiowych.
Fot. Waldemar Mulhstein
Zaletą tego typu bram jest to, że zajmują bardzo mało miejsca. Ponadto w standardowym wyposażeniu znajduje się siłownik elektryczny z wewnętrznym wyłącznikiem przewodowym oraz zewnętrznym na kluczyk, co podnosi funkcjonalność i komfort użytkowania bramy. Bramy roletowe spotkać można m.in. w garażach, do których wjazd jest bezpośrednio z ulicy. Czasami bywają one wyposażone w przeszklenia, które pozwalają na doświetlenie wnętrza garażu. W przeciwieństwie do klasycznych wrót, nie utrudniają one przechodniom korzystania z chodnika, a ponadto – dzięki standardowemu wyposażeniu w napęd elektryczny – ich otwieranie jest znacznie bardziej komfortowe. Często właściciele uzupełniają system o automatykę pozwalającą na otwieranie bramy pilotem.
Fot. Waldemar Mulhstein
Nie tylko bramy roletowe wyposażone są w automatykę. Większość znajdujących się w Prowansji konstrukcji – zarówno wjazdowych, jak i garażowych – ją posiada. Wśród dostawców systemów sterujących są m.in. firmy Somfy, Nice i wiele innych. Automatyka, składającą się m.in. z siłowników, centrali sterującej, nadajników (pilotów) zdalnego sterowania z kodem, lampy sygnalizacyjnej, nierzadko współpracująca z fotokomórkami, pozwala na komfortowe korzystanie z bram.
W nadmorskich miejscowościach Prowansji bardzo dużo jest domów o charakterze sezonowym. Urok tego zakątku Francji przyciąga do niego gości z całego świata. Dlatego właściciele posesji starają, by odpoczywającym w ich domach turystom zapewnić komfort i bezpieczeństwo, a także - jeśli tego potrzebują - maksymalne odizolowanie od otoczenia. Nowoczesne, bezpieczne i wygodne w użytkowaniu bramy garażowe i wjazdowe są tego nieodłącznym elementem.
Fot. Waldemar Mulhstein
Wraz z oddalaniem się od centrum miejscowości, zmianie ulega architektura ogrodzeń oraz wygląd bram. W peryferyjnych dzielnicach częściej można spotkać ogrodzenia ażurowe. Bywają one wykonane z siatki – perforowanej lub zgrzewanej, cienkiej, lub grubszej, pokrytej warstwą tworzywa sztucznego oraz ozdobnej, z grubego, karbowanego drutu, z ciekawym układem oczek. Dominują jednak ogrodzenia z różnych rodzajów kamienia, cegły bądź (rzadziej) elementów betonowych połączonych z wypełnieniem przęsłami metalowymi - kutymi lub stalowymi.
Tym, co zwraca uwagę przy wjazdach na posesje, są często występujące portale, wykończone dachówką ceramiczną w kolorze prowansalskim. Uatrakcyjniają one architekturę ogrodzenia, nadając jej specyficzny charakter. Portale budowane są bądź oboma otworami wejściowymi (furtką i bramą) bądź tylko nad furtką. Często spotykanym elementem dekoracyjno-użytkowym są np. zawieszone przy furtkach klasyczne dzwonki lub kołatki, a także nisze, w których ustawiane są donice z kwiatami lub dekory z metaloplastyki, nierzadko nawiązujące do profesji właściciela. Równie charakterystyczny dla Prowansji – a niespotykany w Polsce – jest zwyczaj nadawania posesjom nazw. Zawieszone są one na słupkach, do których zamontowane są furtki. Wykonane są najczęściej z metalu, w fantazyjnych kształtach nadanych im przez artystę-metaloplastyka.
Fot. Waldemar Mulhstein
Podobnie jak na całym świecie, także we Francji inwestorzy oczekują, by bramy były funkcjonalne i bezpieczne. Równie ważne jest jednak i to, by były estetyczne i zadbane, dopasowane do stylu budynku i jego otoczenia. Ale – jak wszędzie – także i w Prowansji obok pięknych konstrukcji nie brak starych, zniszczonych i mało estetycznych. Bywają interesującym rozwiązaniem architektonicznym, ozdobą obiektu, ale też czasami świadczą o braku gustu lub niezamożności właścicieli posesji.
Konstrukcje bram garażowych i wjazdowych, z jakimi możemy spotkać się w Prowansji, nie odbiegają od tych dostępnych w Polsce. Na francuskim rynku obecni są zarówno światowi potentaci w zakresie produkcji różnych typów bram (np. Hörmann, Novofarm ), jak i lokalni wytwórcy (m.in. Clôtures Saniez, Compagnie Normande de Clotures (CNC), Les Portails du Midi, Clotures Sécurité Automatisme (CSA)) RenoConseil (bramy wjazdowe z aluminium i PVC), Gedeferm, PLASTIBAIE, CECA-France i inne).
Fot. Waldemar Mulhstein
Bramy wjazdowe
Spotykane w Prowansji bramy wjazdowe mają zróżnicowane kształty, kolory i wymiary. Obok przesuwnych (pełnych, skutecznie zabezpieczających wjazd na teren posesji), zamontowanych jest wiele bram jedno- i dwuskrzydłowych. Wypełnienie bram wjazdowych wykonywane jest z metalu, aluminium, PVC lub drewna. Wypełnienia pełne mają różne wzory – np. faktury muru, kamienia czy drewna, nierzadko z wytłoczeniami przypominającymi kasetony. Często spotykane są bramy, w których dolna część jest pełna, natomiast górna – ażurowa (na którą składają się metalowe pręty, nierzadko wzbogacane detalami o motywach roślinnych lub geometrycznych).Fot. Waldemar Mulhstein
W bramach przesuwnych skrzydło przesuwa się wzdłuż ogrodzenia, dlatego też są one instalowane są przez właścicieli posesji szerokich, ale o krótkim podjeździe. We francuskich ogrodzeniach montowane są zarówno bramy przesuwne szynowe, jak i samonośne. W pierwszym przypadku ruch skrzydła odbywa się na specjalnie wyprofilowanych rolkach, które są zamocowane w dolnej części konstrukcji bramy. Przesuwają się one po szynie jezdnej, która musi być ułożona wzdłuż przejazdu oraz w stronę przesuwu bramy, a jej długość musi zagwarantować pełne przesunięcie się skrzydła. Liczba rolek prowadzących zależy od długości i ciężaru bramy.
Konstrukcja bramy przesuwnej jest stabilna i prosta. Jako wypełnienie stosuje się m.in. kształtowniki, płaskowniki, kątowniki, ceowniki stalowe, elementy kute, metaloplastykę, blachę trapezową, elementy drewniane, panele aluminiowe, pvc. Pewnym mankamentem bram szynowych jest fakt, iż w razie wystąpienia trudnych warunków atmosferycznych (śniegu, lodu, obfitych opadów) szyna jezdna może zostać zanieczyszczona, co utrudnia lub wręcz uniemożliwia przesuwanie się skrzydła bramy. Wówczas niezbędne jest oczyszczenie prowadnicy.
Fot. Waldemar Mulhstein
Ten problem nie istnieje w przypadku bramy przesuwnej samonośnej. W tym przypadku skrzydło przesuwa się kilka centymetrów nad powierzchnią przejazdu, bez zetknięcia się z podłożem. Eliminuje to ryzyko zacinania się bramy, a jednocześnie pozwala na dowolne wykończenie nawierzchni wjazdu (może to być np. żwir, kamienie, trawa itp.) Stabilny i pewny ruch bramy uzyskiwany jest poprzez zastosowanie specjalnego zespołu łożyskowanych rolek prowadzących oraz odpowiedniej szyny połączonej z konstrukcją bramy. Znajdujący się na słupku chwytak gwarantuje łagodny dojazd oraz ustala położenie skrzydła bramy w pozycji zamkniętej. Brama samonośna w świetle wjazdu na posesję nie styka się z podłożem, ale wymaga większej ilości miejsca na otwarcie, ze względu na konieczność zastosowania tzw. przeciwwagi.
REKLAMA:
Oba rodzaje bram przesuwnych są najczęściej wyposażone w automatykę, ułatwiającą komfortowe korzystanie z nich.
Fot. Waldemar Mulhstein
Jednak znacznie częściej na terenie Prowansji przy wjazdach na posesje montowane są bramy skrzydłowe – przede wszystkim dwu-, choć spotyka się także jednoskrzydłowe. Wynika to z jednej strony - z długiej tradycji stosowania tego typu konstrukcji oraz ich reprezentacyjności, z drugiej – z bogatszej oferty wzorów, kształtów i kolorów tych bram. Ponadto bardzo często posesje w centrum mają niewielką powierzchnię i krótki podjazd, uniemożliwiający zastosowanie bramy przesuwnej. W takim przypadku optymalnym rozwiązaniem staje się brama dwuskrzydłowa.
Bramy skrzydłowe występują w Prowansji w bardzo szerokiej gamie kolorów i kształtów. Nieprzemijającą elegancją i stylem wyróżniają się konstrukcje z ręcznie robionych, kutych elementów. Wzornictwo i kształty zależą od indywidualnych potrzeb klienta. Ich wypełnienie stanowią zarówno poziome lub pionowe sztachetki drewniane, jak i metalowe elementy ze stali szlachetnej, najczęściej w kolorze białym lub czarnym. Metalowe wypełnienie bram bywa bardzo zróżnicowane – od prostego (pionowe pręty umieszczone co kilka centymetrów) poprzez nieco bardziej urozmaicone (pionowe pręty łączone z poprzecznymi, proste lub łukowate), po bogate, w którym pomiędzy pręty wkomponowany jest wzór roślinny lub geometrycznym. Bardzo często dolna część tych konstrukcji jest pełna, górna zaś – ażurowa. Warto też wspomnieć i o tym, że w górnej części bramy bywają płaskie lub ozdobnie wykończone – wypukłe, wklęsłe, pofalowane, zakończone ozdobnymi grotami itp.
Fot. Waldemar Mulhstein
Dwuskrzydłowe bramy rozwierane, jakie spotyka się w Prowansji, mają różne szerokości oraz wysokości. Zastosowane w nich zawiasy śrubowe umożliwiają regulację w dwóch płaszczyznach, co pozwala na precyzyjne ustawienie bram. Stabilność pracy niezależnie od warunków atmosferycznych osiągają dzięki mocnej konstrukcji i stosowanemu układowi prowadzenia. Skrzydła bramy nie opierają się bowiem na podłożu, lecz – za pomocą zawiasów – są zawieszone nad nim w takiej odległości, która pozwala na bezproblemowe otwieranie się ich nawet w sytuacji, gdy spadnie śnieg albo gdy podjazd znajduje się na zboczu.
Fot. Waldemar Mulhstein
Większość właścicieli wyposaża je w automatykę sterującą, ale m ogą być też otwierane ręcznie, ponieważ posiadają zamek, a dwuskrzydłowe dodatkowo w pionowy rygiel. Ochronę użytkowania zapewni lampa ostrzegawcza, sygnalizująca ruch bramy, oraz system fotokomórek, który reaguje na ruch w świetle wjazdu. System automatyki może składa się z siłowników, centralki sterującej, fotokomórek, lampki sygnalizującej pracę bramy, anteny odbierającej sygnał z nadajnika i nadajnika.
Fot. Waldemar Mulhstein
Bramy garażowe
Garaże znajdują się na terenie posesji - jako wolnostojące lub połączone z budynkiem. Ale często - szczególnie w przypadku niewielkich działek - wjazd do garażu znajduje się bezpośrednio z ulicy. Dlatego właściciele prowansalskich domów przykładają duże znaczenie do tego, by brama nie tylko umożliwiała komfortowy wjazd do garażu, ale też stanowiła skuteczną zaporę dla potencjalnego złodzieja. Szeroka oferta francuskiego rynku pozwala na zakup konstrukcji nowoczesnych, estetycznych, wygodnych w użytkowaniu oraz – dzięki wyposażeniu w elektronikę – bezpiecznych. Wykonane są z różnych materiałów, w szerokiej gamie wzorów i kolorów, co umożliwia inwestorowi łatwe dopasowanie bramy garażowej zarówno do stylu budynku, jak i kolorystyki elewacji. Jako materiał do ich produkcji stosowane są PVC, aluminium, blacha stalowa lub drewno.Fot. Waldemar Mulhstein
Kolorystyka prowansalskich bram garażowych jest bardzo zróżnicowana, choć przeważają konstrukcje w kolorze białym i różnych odcieniach brązu. Często spotkać można bramy, które do złudzenia przypominają swą fakturą mur, kamień bądź drewno. Wśród wzorów popularne są także kasetony, przetłoczenia ryflowane, poziome, pionowe, wąskie, szerokie, segmenty pełne i przeszklone. Spotyka się też bramy wyposażone w okna o różnych kształtach.
Konstrukcjami, które cieszą się największą popularnością, są – poza klasycznymi wrotami, bramy uchylne oraz sekcyjne górne i boczne. Nieco rzadziej stosowane są bramy rolowane.
Fot. Waldemar Mulhstein
Wrota, czyli tradycyjny typ bramy garażowej, najczęściej dwuskrzydłowej, otwieranej na zewnątrz, spotykane są zarówno w garażach położonych na terenie posesji, jak i tych, do których wjazd jest bezpośrednio z ulicy. Może to budzić zdziwienie, ponieważ wymagają one dość dużo miejsca na podjeździe. W wielu przypadkach są to bramy stare, kilkunastoletnie, ale nie brakuje i nowych. Niestety, stanowią one utrudnienie dla przechodniów, ponieważ w momencie, gdy właściciel zamierza wjechać do garażu, skrzydła bramy blokują chodnik.
Fot. Waldemar Mulhstein
Bramy sekcyjne (segmentowe) – boczne i górne – należą do najbardziej popularnych rozwiązań zamknięcia otworów garażowych. Montowane są bezpośrednio za otworem wjazdowym, otwierane pionowo do góry i prowadzone pod kątem prostym. Zasada ich działania jest bardzo prosta: w przypadku bramy górnej prowadzona jest ona przy pomocy dwóch par rolek o „pływających” osiach po prowadnicach umieszczonych w ramie ościeżnicy i chowa się pod sufitem garażu. W przypadku bram bocznych prowadnice znajdują się w podłodze, nadprożach i ścianach. Istotnym elementem mechanizmu są sprężyny skrętne lub naciągowe, których zadaniem jest zapewnienie stabilności i dobrego wyważenia bramy. Dzięki nim możliwe jest uruchomienie bramy przy użyciu minimalnej energii, niezależnie od rodzaju napędu. Segmenty bramy przemieszczają się po szynach pod sufit garażu pozostawiając wolny do przejazdu otwór wjazdowy. Z kolei bezszczelinowy ruch względny segmentów w trakcie pracy bramy wyklucza możliwość zakleszczenia palców gwarantując bezpieczeństwo w każdym położeniu.
Fot. Waldemar Mulhstein
W Prowansji można spotkać bramy sekcyjne wykonane z różnych materiałów. Rama segmentu jest najczęściej aluminiowa lub stalowa, natomiast poszycie - z paneli stalowych (np. przypominających strukturą drewno, z przetłoczeniami poziomymi niskimi lub wysokimi, kasetonowymi), z paneli aluminiowych lub drewna
Zaletą bram segmentowych jest to, że płaszcz prowadzony jest pionowo, nie wymaga więc miejsca na podjeździe. Brama w pełni wykorzystuje otwór wjazdowy i głębokość pomieszczenia i z tego też względu szczególnie sprawdza się w miejscach, gdzie podjazd jest krótki lub wjazd do garażu następuje bezpośrednio z ulicy. Ponadto, dzięki takiemu sposobowi działania, ten typ bram z powodzeniem może być wykorzystywany m.in. w przypadku np. łukowego kształtu otworu garażowego, który bywa spotykany w prowansalskich rezydencjach
Fot. Waldemar Mulhstein
Tym, co wpływa na atrakcyjność tej konstrukcji, jest możliwość zastosowania jej w komplecie z drzwiami – wówczas i brama, i drzwi mają ten sam kolor oraz wzór, co tworzy harmonijną całość i poprawia zdecydowanie estetykę budynku. O tym, że bramy sekcyjne są w Prowansji coraz popularniejsze, decydują m.in. ich komfortowa obsługa, szczególnie po zamontowaniu automatyki ze zdalnym sterowaniem; możliwość sterowania przy pomocy nadajnika, przełącznika kluczykowego, łącznika klawiszowego, klawiatury kodowej itd.; bezpieczeństwo osiągane poprzez standardowe wyposażenie w zabezpieczenie segmentów płata przed zakleszczeniem palców, zabezpieczenie pęknięcia sprężyn (bramy ze sprężynami skrętnymi) lub dodatkowe wyposażenie w zabezpieczenie przed pęknięciem linki (bramy ze sprężynami naciągowymi), obudowany system prowadzenia bramy, wyłącznik przeciwobciążeniowy, listwę bezpieczeństwa z czujnikiem optycznym.
Fot. Waldemar Mulhstein
Obok bram sekcyjnych, równie popularne w Prowansji są bramy uchylne. nazywane też z racji swej konstrukcji płytowymi. Ościeżnice oraz szkielet bramy wykonane są najczęściej z blachy stalowej ocynkowanej, natomiast jej płaszcz – z płyt drewnianych, PVC, blachy stalowej lub aluminiowej. Przy jej otwieraniu skrzydło bramy podczas unoszenia się przesuwa się po zamocowanych do muru prowadnicach, wysuwając się do przodu, by następnie schować się pod sufitem. Brama, poza prowadnicami, może posiadać też prowadnice podsufitowe. Otwierać ją można ręcznie, pociągając za służący do tego celu uchwyt (komfort użytkowania osiągany jest dzięki zastosowaniu zespołu sprężyn naciągowych oraz samonastawnych rolek) lub przy pomocy opcjonalnej automatyki sterującej. Ten typ bramy wymaga zapewnienia odpowiedniej ilości miejsca na podjeździe, dlatego też nie nadają się one do stosowania w miejscach, gdzie jest on bardzo krótki.
Fot. Waldemar Mulhstein
Bramy uchylne, jakie zamontowane są w otworach garażowych prowansalskich posesji, charakteryzują się różnymi kolorami i wzorami. Często bywają wyposażone w świetliki oraz w drzwi przejściowe w skrzydle.
Fot. Waldemar Mulhstein
Nieco rzadziej niż pozostałe na terenie Prowansji można zauważyć bramy roletowe, których działanie zbliżone jest do działania rolety okiennej. Poziome panele, z których brama jest zbudowana, podczas otwierania nawijane są na wał znajdujący się w kasecie umieszczonej nad otworem garażowym – wewnątrz lub na zewnątrz. Pancerz nawija się na wał, w którym znajduje się napęd elektryczny, wyposażony w układ wyłączników krańcowych i hamulec elektromagnetyczny oraz standardowo w przekładnię ręczną z korbą. Brama uruchamiana może być za pomocą wyłączników klawiszowych góra-dół, kluczowych lub sterowań radiowych.
Fot. Waldemar Mulhstein
Zaletą tego typu bram jest to, że zajmują bardzo mało miejsca. Ponadto w standardowym wyposażeniu znajduje się siłownik elektryczny z wewnętrznym wyłącznikiem przewodowym oraz zewnętrznym na kluczyk, co podnosi funkcjonalność i komfort użytkowania bramy. Bramy roletowe spotkać można m.in. w garażach, do których wjazd jest bezpośrednio z ulicy. Czasami bywają one wyposażone w przeszklenia, które pozwalają na doświetlenie wnętrza garażu. W przeciwieństwie do klasycznych wrót, nie utrudniają one przechodniom korzystania z chodnika, a ponadto – dzięki standardowemu wyposażeniu w napęd elektryczny – ich otwieranie jest znacznie bardziej komfortowe. Często właściciele uzupełniają system o automatykę pozwalającą na otwieranie bramy pilotem.
Fot. Waldemar Mulhstein
Nie tylko bramy roletowe wyposażone są w automatykę. Większość znajdujących się w Prowansji konstrukcji – zarówno wjazdowych, jak i garażowych – ją posiada. Wśród dostawców systemów sterujących są m.in. firmy Somfy, Nice i wiele innych. Automatyka, składającą się m.in. z siłowników, centrali sterującej, nadajników (pilotów) zdalnego sterowania z kodem, lampy sygnalizacyjnej, nierzadko współpracująca z fotokomórkami, pozwala na komfortowe korzystanie z bram.
W nadmorskich miejscowościach Prowansji bardzo dużo jest domów o charakterze sezonowym. Urok tego zakątku Francji przyciąga do niego gości z całego świata. Dlatego właściciele posesji starają, by odpoczywającym w ich domach turystom zapewnić komfort i bezpieczeństwo, a także - jeśli tego potrzebują - maksymalne odizolowanie od otoczenia. Nowoczesne, bezpieczne i wygodne w użytkowaniu bramy garażowe i wjazdowe są tego nieodłącznym elementem.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: obud