Światła wielkiego miasta, czyli fasada medialna - to reprezentacyjna, efektowna elewacja budynku wyposażona w elementy oświetleniowe i multimedialne, zapewniająca wyróżnienie obiektu na mapie miasta. Zazwyczaj jest zbieżna z jego funkcją, dzięki czemu zapewnia uzyskanie określonej identyfikacji wizualnej po zapadnięciu zmroku, często umożliwia również wyświetlanie informacji.


Fasada medialna integruje nowoczesne rozwiązania techniczne: oświetlenie efektowe, ekrany LED, projekcję cyfrową poprzez zaawansowane sterowanie. Tego typu systemy najczęściej zbudowane są w oparciu o oprawy oświetleniowe liniowe oraz punktowe zlokalizowane na elewacji budynku w postaci pewnego rodzaju matrycy. Poprzez dynamiczne wysterowanie poszczególnych pikseli mamy możliwość stworzenia swoistego gigantycznego ekranu oferującego wyświetlanie rozmaitych materiałów video. Projektanci tego typu systemów muszą blisko współpracować z architektem i całym zespołem projektowym, ponieważ urządzenia te są nieodłącznym elementem elewacji. W ciągu dnia zwykle są niewidoczne, a po zmierzchu eksponują walory estetyczne budynku, niejednokrotnie tworząc nową jakość.

Jak przyciągnąć spojrzenia?
Fasady medialne, coraz częściej pojawiają się w miastach całego świata. Stosowane przez uznanych architektów, zapewniają znakomite wrażenia wizualne. Są szczególnie pomocne w kształtowaniu wizerunku obiektów handlowych, biurowych, stadionów, hal sportowych, lotnisk, urzędów i innych przestrzeni użyteczności publicznej. Rozwiązania tego typu mogły zaistnieć dzięki oświetleniu bazującym na diodach LED.REKLAMA:
Miniaturyzacja, łatwość sterowania, niskie zużycie prądu to cechy, które wpłynęły na ich szybkie upowszechnienie. Duży wpływ na realizacje fasad ma trend Human Centric Lighting – projektowanie oświetlenia zorientowane na człowieka. Dzięki niemu budynek może „komunikować” się z otoczeniem. Reagować na czynniki zewnętrzne np. temperaturę, wilgotność, ciśnienie, liczbę przechodzących w pobliżu osób, porę dnia, specjalne wydarzenia i zmieniać swój wygląd w zależności od sytuacji.

Okiem specjalisty
- Fasada medialna to niekonwencjonalny i innowacyjny sposób wyróżnienia budynku. To nie tylko rozwiązanie zapewniające wyjątkową identyfikację wizualną, ale również forma komunikacji z przechodniem, widzem, potencjalnym klientem. Prawidłowo zaprojektowana, technologicznie zaawansowana i dynamiczna z natury tworzy efekt, który na długo pozostaje w pamięci. Jest to doskonałe narzędzie zwiększające atrakcyjność obiektów handlowych, przyciągające klientów i podnoszące wyniki sprzedaży. Zintegrowane z wyjątkowym projektem architektonicznym daje znakomite wrażenia wizualne podkreślając kształt obiektu w porze wieczornej i nocnej - gwarantuje uzyskanie efektu „WOW”. Przy obserwacji z dużej odległości zapewnia doskonałą widoczność na tle miasta – wyjaśnia Radosław Zacheja, prezes zarządu firmy Bright Lights.REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Bright Lights