26 stycznia, po trwającym od maja 2010 remoncie, uroczyście otwarto dworzec PKP w Przemyślu. Neobarokowy gmach przemyskiego dworca został wybudowany 1859 – 1860. Po przebudowie w latach 1895 - 1896 zyskał wygląd, który odtworzono właśnie w trakcie zakończonych prac remontowych.

Wygląd budynku pieczołowicie odtwarzano na podstawie odnalezionych źródeł archiwalnych, odnowiono wszystkie detale architektoniczne. Wewnętrzne ściany głównego holu, w którym są kasy biletowe, ozdobione są dwunastoma plafonami autorstwa Feliksa Wygrzywalskiego, Jana Talagi i Mariana Strońskiego. Po odrestaurowaniu wyglądają jak nowe. W dawnej sali restauracyjnej znajduje się panorama Przemyśla, wykonana przez przemyskiego malarza Mariana Strońskiego.
REKLAMA:
Prace remontowe przy budynku rozpoczęto od odsłonięcia fundamentów, ich naprawy i zabezpieczenia przed wodą. Zastosowano system produktów Remmers służący uszczelnieniu budowli, od preparatu krzemionkującego Kiesol o działaniu hydrofobizującym i wzmacniającym mur przez zaprawy chroniące przed zawilgoceniem od strony podłoża po masę polimerowo- bitumiczną Profi Baudicht. Jest to opatentowana, powłoka dwuskładnikowa grubowarstwowa hydroizolacja budowlana, modyfikowana tworzywami sztucznymi powłoka grubowarstwowa. W trakcie prac renowacyjnych na elewacjach usunięto wszystkie nieoryginalne tynki naprawcze oraz te, które wykazywały wysokie zasolenie lub brak stabilności. Podłoże wymagało wzmocnienia preparatem krzemianowym Silicatfestiger na który nałożono białe tynki renowacyjne Sanierputz stara biel a ich powierzchnie wygładzono mineralną gładzią Feinputz. Wyjątkowo dużo wysiłku zajęło wykonawcom prac odtworzenie brakujących sztukaterii. W tym przypadku stosowano technologie tzw. tynków ciągnionych Grobzugmörtel i Feinzugmörtel lub odlewano brakujące elementy w formach silikonowych wykonanych z żywicy Silicon AFM i stosując zaprawy do wykonywania kopii sztukaterii Stuckmörtel.
Poważnym zagadnieniem decydującym o odbiorze estetycznym całości było opracowanie kolorystyczne elewacji. Kolorystyka elewacji pierwotnie była utrzymana w kolorystyce jasnego beżu, będącego wynikiem zastosowania cementu romańskiego jako materiału do wykonania dekoracji sztukatorskich, obecnie została lekko rozjaśniona. W tym celu zastosowano technologię łączona stosując farby krzemianowe Silicatfarbe D jako barwny podkład kryjący a kolejną warstwę stanowiła farba krzemoorganiczna pozbawiona bieli tytanowej - Historic Lasur. Poprzez odpowiedni sposób nakładania oraz laserunkowy charakter powłoki uzyskano „lekki” efekt kolorystyczny.
Przebudowę wykonała firma BUDIMEX S.A. pod nadzorem Wojewódzkiego Podkarpackiego Konserwatora Zabytków. Wiele prac renowacyjnych i wykonały specjalistyczne firmy budowlane i konserwatorskie stosując materiały Remmers do uszczelniania fundamentów, ochrony i renowacji elewacji. Najwyższej jakości produkty, rzetelne wykonawstwo oraz konsultacje przedstawiciela firmy Remmers na Podkarpaciu - Leszka Sudoła zapewniły wspaniały efekt prac renowacyjnych. Budynek z 1860 r. jest dziś jednym z najpiękniejszych dworców w Polsce.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: remmers