Najlepsze obiekty z ceramiki ostatniej dekady

Podziel się:
W międzynarodowym konkursie Brick Award już od kilku lat wyróżniani są najbardziej utalentowani architekci wykorzystujący ceramikę w swoich projektach. To przedsięwzięcie udowodniło, że uniwersalne cegły ceramiczne, klinkierowe czy dachówki mogą nadać wyjątkowy charakter każdemu budynkowi. Wśród zgłoszonych na przestrzeni lat prac, znalazły się unikalne obiekty przemysłowe, domy jednorodzinne, muzea, galerie, a nawet stacje elektryczne, czy… remiza strażacka. Niezależnie od rodzaju projektu, wyróżnionym w konkursie architektom za każdym razem udało się pozytywnie odmienić estetykę krajobrazu.

Fot. WienerbergerFot. WienerbergerKonkurs Brick Award jest organizowany przez firmę Wienerberger od 2004 roku. Co dwa lata wybierane są obiekty z całego świata, wyróżniające się formą i sposobem zastosowania materiałów ceramicznych. Najlepsze z nich nagradzane są przez jury, w skład którego wchodzą czołowi światowi eksperci w dziedzinie architektury, i przedstawiane w międzynarodowym albumie Brick. Oto najciekawsze prace z dotychczasowych edycji Brick Award.

Fot. WienerbergerFot. Wienerberger

Futurystyczny tunel

W 2004 roku w konkursie zwyciężył znakomity architekt z Czech, Josef Pleskot. Zaprojektował on pasaż dla pieszych położony w Fosie Jelenia pod Praskimi Hradczanami, łączący dwie, niegdyś oddzielne części fosy. Dzięki jego pomysłowi turyści i mieszkańcy Pragi przechodzący przez tunel, mogą obserwować przez konstrukcję kratową płynący w podłodze strumyk Brusnice. Natomiast ściany oraz sklepienie zostały uformowane z cegieł, które tworzą wyjątkowy wzór, podkreślony odpowiednim oświetleniem.

Fot. WienerbergerFot. Wienerberger

Nowoczesny barbakan

W 2006 roku zwycięzcami Brick Award zostali Ferenc Csagoly oraz Ferenc Keller z Węgier, którzy zaprojektowali kompleks mieszkalno-biurowy, wkomponowany w historyczne zabudowania miasta Pecs. Obiekt sąsiadujący z miejskim barbakanem z XV wieku łączy w sobie nowoczesny charakter budynku z zabytkową estetyką elewacji oraz klasyczną formą. Czteropiętrowe prostokątne bloki posiadają wąskie otwory okienne wykończone drewnianą stolarką. Natomiast elewacja to połączenie bieli z surową, czerwoną cegłą, ułożoną w nieregularny wzór, przez co uzyskano efekt postarzenia obiektu.
REKLAMA:

Fot. WienerbergerFot. Wienerberger

Muzeum sztuki powstałe na ruinach sakralnych

Pierwszą nagrodę w 2008 roku zdobył projekt Petera Zumthora z Niemiec. Muzeum Kolumba powstało na ruinach budynków arcybiskupstwa kolońskiego, które zostały zniszczone w trakcie II wojny światowej. Pozostałości dawnej fasady zostały idealnie wkomponowane w elewację muzeum sztuki. Lekkości nadaje nie tylko jasnoszary kolor elewacji, ale także perforacja w murze, która doświetla fragmenty wnętrza muzeum utrzymane w prostym, surowym stylu. Budynek muzeum zaprojektowany przez Zumthora mieści zbiory Muzeum Sztuki Archidiecezji Kolońskiej, które dla nawiązania do przeszłości nosi imię patrona dawnego kościoła - świętego Kolumby.

Fot. WienerbergerFot. Wienerberger

Parlament u stóp góry zamkowej

W 2010 roku największe uznanie jury konkursu zdobył budynek Parlamentu Krajowego Księstwa Liechtenstein, usytuowany tuż pod zamkiem regenta oraz przy siedzibie rządu w Vaduz. Prestiżowa lokalizacja wymagała od autora projektu Hansjörga Göritza umiejętnego wkomponowania nowego budynku w zabytkową zabudowę tej części miasta. Dlatego oba skrzydła obecnego Parlamentu Krajowego – Dom Wysoki (das Hohe Haus) oraz Dom Długi (das Lange Haus) – wyróżniają się nadzwyczaj prostą, wręcz sakralną formą. Oryginalna elewacja ma kolor ochry, a ściany i sufity, od garażu po sale posiedzeń, pokrywa aż 680 000 jednakowych cegieł elewacyjnych.

Fot. WienerbergerFot. Wienerberger

Wyjątkowe muzeum dumą lokalnej społeczności

W zeszłorocznej edycji Brick Award najwyżej oceniona przez jury konkursowe została siedziba Muzeum Mapungubwe Interpretation Centre w RPA. To wspólny projekt Petera Richa, Michaela Ramange’a oraz Johna Ochsendorfa. Park Narodowy Mapungubwe od 2003 roku jest wpisany na listę światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO. Głównym celem muzeum jest eksponowanie lokalnych znalezisk archeologicznych, dlatego architektom zależało, aby swoją estetyką nawiązywało do tradycji tego obszaru. Peter Rich, zaangażowany w regionalną działalność antropologiczną, dobrze zna lokalną społeczność. Dlatego do budowy obiektu zamówił u miejscowych robotników cegły ręcznie wyrabiane z gliny, cementu i wody. Różnej wielkości kopuły o paskowej elewacji, połączone siatką ścieżek i mostków pięknie komponują się z krajobrazem parku narodowego.

Andel’s Hotel Łódź Fot. WienerbergerAndel’s Hotel Łódź Fot. Wienerberger

Nowy rok i nowa szansa

Brick Award odbywa się co 2 lata. W każdej edycji międzynarodowego konkursu brały udział polskie projekty, które choć nie zdobyły głównej nagrody, także nie przeszły bez echa. W najnowszym albumie Brick ’12 znalazły się: Andel’s Hotel Łódź (projekt: OP Architekten), Dom w Rybniku (projekt: jojko+nawrocki architekci) oraz Dogma House (projekt: Grzegorz Stiasny). Prace polskich architektów były wielokrotnie wyróżniane przez jury. W tym roku po raz pierwszy została zorganizowana polska edycja konkursu. Otwarta formuła umożliwiła szerszy przegląd najciekawszych obiektów zaprojektowanych przez polskich architektów, wybudowanych zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Zwycięzców tegorocznego Brick Award Polska poznamy 18 kwietnia podczas gali finałowej. Najlepsze prace, oprócz otrzymania wyróżnienia na szczeblu krajowym, będą reprezentować polską architekturę w międzynarodowym konkursie, a także popularyzować nowatorskie, często nieszablonowe i inspirujące rozwiązania z wykorzystaniem cegieł, dachówek i klinkieru.

Dom w Rybniku Fot. WienerbergerDom w Rybniku Fot. WienerbergerDogma House Fot. WienerbergerDogma House Fot. Wienerberger
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Wienerberger
#wiadomości #ściany #fasada #konkursy #wienerberger #ceramika

Więcej tematów: