Dobiegła końca 20. edycja konkursu KOŁO na projekt toalety publicznej – w tym roku organizowana pod auspicjami władz miasta Słupska. Nagrodę główną, wartą 20 000 zł oraz staż w pracowni Kuryłowicz & Associates otrzymała Aleksandra Kozłowska z Łodzi, której koncepcja oddaje wyjątkowe uszanowanie dla historii miejscowych bulwarów. Co ważne nie tylko dla uczestników konkursu, ale przede wszystkim dla mieszkańców Słupska, władze są gotowe by zrealizować zwycięski projekt.

W tegorocznej edycji Konkursu KOŁO, studenci i młodzi architekci mieli zaprojektować coś więcej niż ogólnodostępną, miejską toaletę. Mieszkańcy Słupska mogli więc zyskać budynek, w którym zjedzą niewielki posiłek, zostawią bezpiecznie rower czy zajrzą do informatora Urzędu Miasta. Jednogłośnie zwyciężył projekt Aleksandry Kozłowskiej, który oprócz posiadania takich funkcji jak mała kawiarnia czy przestrzeń spotkań z makietą śródmieścia, szczególnie wpisuje się w historyczny charakter słupskich bulwarów – zaprojektowana kurtyna, będąca jednocześnie elewacją budynku, odzwierciedla dawne mury miasta.
- To bardzo prosta i przejrzysta koncepcja. Autorka udowodniła jak ważna jest znajomość historii miejsca oraz wrażliwość na lokalną tradycję i potrzeby. Oprócz wypicia kawy czy skorzystania z toalety, mieszkańcy i włodarze miasta będą mogli korzystać z przestrzeni wspólnej, która w przyszłości może posłużyć promocji miasta, a także tworzyć miejsce do obserwacji jego rozwoju i dyskusji nad zachodzącymi zmianami. To właśnie w takich miejscach powstają też przestrzenie sąsiedzkie, w których mieszkańcy mogą np. dzielić wspólne pasje, jak chociażby grę na instrumentach – opowiada Justyna Zborowska, PR & Advertising Manager w grupie Geberit, do której należy marka KOŁO.
W tym roku prace oceniło jury złożone z wybitnych architektów, a także osób związanych z rozwojem przestrzeni miejskiej Słupska: prof. Ewa Kuryłowicz – Wydział Architektury PW, Wiceprezes Kuryłowicz & Associates, Sędzia SARP; arch. Maciej Araszkiewicz – Główny specjalista, projektant; Wydział Polityki Przestrzennej Urzędu Miejskiego w Słupsku, arch. Darek Herman – szef biura HMS Architektura, Sędzia SARP, Paweł Krzemień - Kierownik Referatu Rewitalizacji/Biura Rewitalizacji Miasta Słupska, arch. Mirosław Zwolski - Prezes SARP o/Słupsk, szef Pracowni Projektowej Colosseum, Sędzia SARP, a także Przemysław Powalacz - Prezes Zarządu Geberit sp. z o.o.


Nowe kategorie konkursowe
W tym roku oprócz Grand Prix oraz trzech wyróżnień, na uczestników czekały też nagrody dodatkowe: za najlepiej zaprojektowaną toaletę publiczną, zgodną z zasadami projektowania uniwersalnego oraz za najciekawszą funkcję dodatkową obiektu dla mieszkańców. W ramach nagrody „Debiut Roku” młodzi twórcy mogli wygrać też prestiżowy, miesięczny staż w Biurze Architektonicznym Kuryłowicz & Associates.Laureaci konkursu:
Grand Prix „Łazienka KOŁO 2018” (20 000 PLN) oraz konkurs „Debiut Roku” (staż w pracowni Kuryłowicz & Associates) – Aleksandra Kozłowska;
Wyróżnienie I stopnia (8000 PLN) – Patryk Strześniewski, Kinga Wnek;
Wyróżnienie II stopnia (4000 PLN) oraz Nagroda specjalna – projektowanie uniwersalne – (3000 PLN) – Magdalena Sokołowska, Izabela Kurosz, Sławomir Wunsch;
Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) – Katarzyna Orzóg;
Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) – Aleksandra Czyżewska, Katarzyna Janowska;
Wyróżnienie równorzędne III stopnia (2000 PLN) – Jakub Dunal;
1 nagroda specjalna, najciekawsza funkcja dodatkowa (2000 PLN) – Marcin Gierbienis, Damian Poklewski-Koziełł;
Wyróżnienie Internautów (2000 PLN) – Olga Molenda, Izabella Łyczba-Kapitan.
Konkursu KOŁO wyróżnia dążenie do realizacji projektów – tegoroczna zwycięska koncepcja ma szczególnie wysokie szanse by stanąć na słupskich bulwarach, dzięki programowi rewitalizacji tego historycznie ważnego dla miasta miejsca. Przykładami zrealizowanych prac konkursowych są m.in. Pawilon Plażowy w Warszawie, toaleta w Kazimierzu Dolnym oraz toaleta przy Rondzie Mogilskim w Krakowie.
REKLAMA:
AKCJA SPOŁECZNA NIE OLEWAMY MIASTA
Deficyt toalet publicznych to duży problem dla mieszkańców polskich miast. W ramach akcji Nie olewamy miasta, której patronem jest marka KOŁO, organizatorzy zapytali mieszkańców 8 największych miast w Polsce, czego brakuje im w ich miastach. Na podstawie zebranych zgłoszeń powstała Mapa miejskich potrzeb. Wśród 5 głównych potrzeb, uczestnicy wskazali m.in. potrzebę wybudowania nowych toalet publicznych.Więcej szczegółów znajduje się na stronie organizatora.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: KOŁO