Kiedy planuje się zbudowanie jednego z najbardziej zaawansowanych kolejowych systemów tranzytowych na świecie, to nie ma miejsca na kompromisy. Dlatego, gdy rząd Kataru ogłosił wart 130 mld euro program dywersyfikacji i modernizacji, którego pierwszym etapem jest rozwój sieci metra w Doha, stolicy kraju, Hunter Douglas Architectural czuł się zaszczycony, że może uczestniczyć w tym projekcie.
Fot. Hunter Douglas
Zaprojektowana przez UNStudio stacja nosi nazwę „Vaulted Spaces” (Sklepione Przestrzenie). To odważny projekt, który nawiązuje do historycznej islamskiej architektury. Twórcy, wykorzystując tradycyjną architekturę Kataru, zaprojektowali przestrzeń, która połączyła dziedzictwo kraju z jego przyszłością – innowacyjnym i zamożnym państwem. Zewnętrzna część dworca zbudowana została ze złotego piaskowca, a jego wnętrze mieni się blaskiem macicy perłowej. Dopełnieniem tych niezwykłych projektów i palety kolorystycznej jest kompleksowy, zaprojektowany na zamówienie, sufit Hunter Douglas Architectural.
Fot. Hunter DouglasFot. Hunter Douglas
„Sufit z płatków” był ważną częścią projektu UNStudio i wyzwaniem dla Hunter Douglas Architectural – należało zaprojektować kasetony-kwiaty z wieloma kształtami płatków, które tworzyłby uderzający, modułowy sufit w obrębie stacji, zainstalowany wokół sklepienia. Hunter Douglas zmienił pierwotną konstrukcję GRG (gips zbrojony włóknem szklanym) na sufit w pełni metalowy, dzięki czemu jest on trwały i łatwy w utrzymaniu.
Fot. Hunter Douglas
– Sufity są nie tylko funkcjonalne, ale także, gdy są pięknie zaprojektowane, stanowią integralną część sztuki i rzemiosła całej przestrzeni. Odgrywają ważną rolę w budownictwie i aranżacji wnętrz, ponieważ potrafią pochłaniać dźwięk, co tworzy znacznie zdrowszy klimat wnętrza, a także pozwala na optymalne oświetlenie – powiedział Michiel Langeveld, Research & Development Manager w Hunter Douglas Architectural. – Oryginalny projekt architektoniczny pozwolił na zaprojektowanie czterech różnych rozmiarów płatków, co z kolei umożliwiło stworzenie 14 różnych ich projektów. Ostatecznie użyte zostały trzy różne moduły – dodaje. Według Michiela Langevelda projekt metra w Doha był skomplikowany, a zastosowane rozwiązania inżynieryjne musiały zostać ujednolicone, by stworzyć jeden spójny system – Osiągnięto to poprzez zaprojektowanie systemu podwieszenia z użyciem elementów prefabrykowanych. Został on zainstalowany bezawaryjnie, z gwarancją w 100% zaprojektowanego układu połączeń – podsumowuje.
Fot. Hunter Douglas
We współpracy z kolegami z VDL, giganta z Eindhoven w dziedzinie rozwoju nowych produktów technologicznych oraz samej produkcji, Hunter Douglas zaprojektował konstrukcję opartą na trójkącie równobocznym. Co ważne, każda sekcja została zaprojektowana tak, aby można ją było łatwo transportować i zminimalizować koszty z tym związane. Ponieważ nie było potrzeby wprowadzania żadnych zmian w konstrukcji na miejscu, sekcje zostały szybko zainstalowane. Konstrukcja obejmowała głęboko tłoczną ramę płatków wykonaną ze stali o grubości 1 mm z wkładką o strukturze plastra miodu o grubości 15 mm i długości 2,5 metra. Panele były płaskie i składały się z czterech warstw: perforowanego aluminium z 3,6% otwartymi mikroperforacjami; 13 mm aluminium o strukturze plastra miodu; perforowanej w 33% aluminiowej tylnej powłoki oraz akustycznego podłoża z włókniny. Głęboko tłoczone części ramy płatka wraz z tylną konstrukcją w kształcie trójkąta, tworzą podstawę dla paneli o strukturze plastra miodu, połączonych sprężynami skrętnymi.
Panele wypełniające zostały wyposażone w system sprężyn skrętnych, co umożliwiało łatwe wyrównanie paneli podczas montażu, zaś sufit jest w pełni dostępny w celu konserwacji. Bezpieczeństwo było kwestią nadrzędną, zastosowano więc mocne, trwałe rozwiązanie, zapewniające jednocześnie wysokie parametry akustyczne z NRC na poziomie 0,85 oraz klasyfikacją reakcji na ogień SBI A2 S1 D0 / ASTM Class A.
Hunter Douglas nie mógłby tego wszystkiego zrealizować bez wsparcia ze strony Imar Trading & Contracting LLC, wieloletniego partnera firmy w Katarze. Wspólnie udało się obu firmom zaprojektować, stworzyć i wykonać tak wyjątkowy projekt.
Katarskie metro po zakończeniu budowy stanie się głównym elementem transportu publicznego w Doha i obszarach przyległych (tzw. Greater Doha). Pierwszy etap obejmuje 37 stacji i trzy linie, zaś w planach są kolejne 60 stacji i dwie linie metra.
Zaprojektowana przez UNStudio stacja nosi nazwę „Vaulted Spaces” (Sklepione Przestrzenie). To odważny projekt, który nawiązuje do historycznej islamskiej architektury. Twórcy, wykorzystując tradycyjną architekturę Kataru, zaprojektowali przestrzeń, która połączyła dziedzictwo kraju z jego przyszłością – innowacyjnym i zamożnym państwem. Zewnętrzna część dworca zbudowana została ze złotego piaskowca, a jego wnętrze mieni się blaskiem macicy perłowej. Dopełnieniem tych niezwykłych projektów i palety kolorystycznej jest kompleksowy, zaprojektowany na zamówienie, sufit Hunter Douglas Architectural.
Fot. Hunter DouglasFot. Hunter Douglas
„Sufit z płatków” był ważną częścią projektu UNStudio i wyzwaniem dla Hunter Douglas Architectural – należało zaprojektować kasetony-kwiaty z wieloma kształtami płatków, które tworzyłby uderzający, modułowy sufit w obrębie stacji, zainstalowany wokół sklepienia. Hunter Douglas zmienił pierwotną konstrukcję GRG (gips zbrojony włóknem szklanym) na sufit w pełni metalowy, dzięki czemu jest on trwały i łatwy w utrzymaniu.
Fot. Hunter Douglas
– Sufity są nie tylko funkcjonalne, ale także, gdy są pięknie zaprojektowane, stanowią integralną część sztuki i rzemiosła całej przestrzeni. Odgrywają ważną rolę w budownictwie i aranżacji wnętrz, ponieważ potrafią pochłaniać dźwięk, co tworzy znacznie zdrowszy klimat wnętrza, a także pozwala na optymalne oświetlenie – powiedział Michiel Langeveld, Research & Development Manager w Hunter Douglas Architectural. – Oryginalny projekt architektoniczny pozwolił na zaprojektowanie czterech różnych rozmiarów płatków, co z kolei umożliwiło stworzenie 14 różnych ich projektów. Ostatecznie użyte zostały trzy różne moduły – dodaje. Według Michiela Langevelda projekt metra w Doha był skomplikowany, a zastosowane rozwiązania inżynieryjne musiały zostać ujednolicone, by stworzyć jeden spójny system – Osiągnięto to poprzez zaprojektowanie systemu podwieszenia z użyciem elementów prefabrykowanych. Został on zainstalowany bezawaryjnie, z gwarancją w 100% zaprojektowanego układu połączeń – podsumowuje.
Fot. Hunter Douglas
We współpracy z kolegami z VDL, giganta z Eindhoven w dziedzinie rozwoju nowych produktów technologicznych oraz samej produkcji, Hunter Douglas zaprojektował konstrukcję opartą na trójkącie równobocznym. Co ważne, każda sekcja została zaprojektowana tak, aby można ją było łatwo transportować i zminimalizować koszty z tym związane. Ponieważ nie było potrzeby wprowadzania żadnych zmian w konstrukcji na miejscu, sekcje zostały szybko zainstalowane. Konstrukcja obejmowała głęboko tłoczną ramę płatków wykonaną ze stali o grubości 1 mm z wkładką o strukturze plastra miodu o grubości 15 mm i długości 2,5 metra. Panele były płaskie i składały się z czterech warstw: perforowanego aluminium z 3,6% otwartymi mikroperforacjami; 13 mm aluminium o strukturze plastra miodu; perforowanej w 33% aluminiowej tylnej powłoki oraz akustycznego podłoża z włókniny. Głęboko tłoczone części ramy płatka wraz z tylną konstrukcją w kształcie trójkąta, tworzą podstawę dla paneli o strukturze plastra miodu, połączonych sprężynami skrętnymi.
Panele wypełniające zostały wyposażone w system sprężyn skrętnych, co umożliwiało łatwe wyrównanie paneli podczas montażu, zaś sufit jest w pełni dostępny w celu konserwacji. Bezpieczeństwo było kwestią nadrzędną, zastosowano więc mocne, trwałe rozwiązanie, zapewniające jednocześnie wysokie parametry akustyczne z NRC na poziomie 0,85 oraz klasyfikacją reakcji na ogień SBI A2 S1 D0 / ASTM Class A.
REKLAMA:
Hunter Douglas nie mógłby tego wszystkiego zrealizować bez wsparcia ze strony Imar Trading & Contracting LLC, wieloletniego partnera firmy w Katarze. Wspólnie udało się obu firmom zaprojektować, stworzyć i wykonać tak wyjątkowy projekt.
Katarskie metro po zakończeniu budowy stanie się głównym elementem transportu publicznego w Doha i obszarach przyległych (tzw. Greater Doha). Pierwszy etap obejmuje 37 stacji i trzy linie, zaś w planach są kolejne 60 stacji i dwie linie metra.
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Hunter Douglas