Układanie kostki brukowej
Sam proces układania być może nie należy do najtrudniejszych, lecz wymaga wprawy i zastosowania odpowiednich narzędzi, jak i materiałów. Najlepiej to zadanie zlecić odpowiedniej ekipie, która układa kostki brukowe. Zagwarantuje to, że położona kostka bez trudu wytrzyma kilkanaście lat.
Jakie narzędzia są potrzebne do położenia kostki brukowej
Aby położyć kostkę, wymagane będą narzędzia, dzięki którym układanie będzie łatwiejsze. Do takich narzędzi należą:
ubijarka (wypożyczenie kosztuje około 100 zł na dzień, w zależności od regionu, sprzętu, itp.),
zagęszczarka (wypożyczenie kosztuje około 80 zł na dzień, w zależności od regionu, sprzętu itp.),
- łopaty,
- łaty,
- szlifierka kątowa,
- i inne.
Jak układać kostkę brukową krok po kroku
Układanie kostki brukowej krok po kroku — cały proces możesz sprawdzić poniżej!
Krok 1 - Wybór materiału
Należy zacząć od wyboru materiału, jaki nas interesuje. Warto pamiętać, aby nie kierować się ceną i kwestią estetyczną. Trzeba wziąć pod uwagę takie rzeczy jak warunki użytkowania (odpowiedni wybór grubości kostki, odporność, wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne oraz na nacisk),
Kostkę produkuje się w różnych wielkościach (długościach, grubościach), czasami też można napotkać kostkę o różnych kształtach.
Kluczowe znaczenie ma grubość kostek brukowych. Jeżeli wynosi ona około 4 cm, kostka jest przeznaczona np. do wykonywania chodników, które nie będą zbytnio obciążane. Jeżeli grubość wynosi około 6 cm, może być ona układana np. na obszarach o niewielkim obciążeniu (do 3,5 tony). Kostka grubości 8 cm, zazwyczaj stosowana jest do układania nawierzchni ulic i parkingów. Kostka grubości 10 cm jest przeznaczona do nawierzchni, gdzie poruszają się ciężkie samochody np. ciężarowe, a także autobusy czy inne maszyny o wysokiej masie własnej.
Kwestia wyboru koloru jest zupełnie dowolna, warto jednak zwrócić uwagę, aby kolor kostki komponował się np. z elewacją budynku, czy z ogrodzeniem.
Krok 2 - Wytaczanie podjazdu/chodnika
Aby kostkę było prościej położyć, warto w miejscu, gdzie planujemy wykonać chodnik, bądź podjazd rozciągnąć cienki drut. Rozciągamy go np. pomiędzy domem a ogrodzeniem. W ten sposób wykonany tzw. ławy drutowe, dzięki którym łatwiej będzie odmierzyć odległości w pionie oraz w poziomie.
Krok 3 - Wybieranie ziemi
Z obszaru, który wytyczyliśmy, należy wybrać ziemię. Zazwyczaj ziemię wybiera się na grubość 15-25 cm. Jednak jeżeli chcemy wykonać podjazd, lepiej jest wybrać ziemię na grubość około 35 cm. Warto wiedzieć, że ziemię również dobrze jest usunąć około 30 cm poza linią krawężnika.
Na tym etapie prac dobrze jest wyprofilować spadek podjazdu w stronę drogi. Będzie skutkowało to tym, że grubości poszczególnych warstw podbudowy będą stałe na całej powierzchni pojazdu, który wykonujemy.
Krok 4- Układanie warstwy odsadzającej
W korycie, które wykonaliśmy, należy położyć warstwę grubego żwiru, ewentualnie specjalnej mieszanki żwirowo-piaskowej. Pamiętajmy o tym, że odpowiednie zagęszczenie dna wykopu, w którym kładziemy warstwy, jest podstawowym warunkiem uzyskania trwałości nawierzchni. Właśnie do tej czynności wymagana będzie zagęszczarka mechaniczna. Dzięki użyciu zagęszczarki, praca pójdzie szybko i nie będzie męcząca.
Jeżeli nie mamy dostępu do zagęszczarki, można zastosować drewniany pal z zamontowanym kawałkiem deski od spodu. Podczas ubijania podłoża w taki sposób warto, jest je polewać wodą i stosować warstwy żwiru, lub mieszanki nie grubsze niż 10-15 cm.
Krok 5 - Krawężniki
Niektórzy ludzie uważają, że krawężniki są zbędne. Jest to błędne myślenie, gdyż zabezpieczają one krawędzie podjazdu np. przed uszkodzeniem. Ponadto dzięki nim, kostka nie będzie "rozchodzić" się na boki.
Istnieje wiele rodzajów obrzeży (krawężników), które można zastosować do budowy podjazdu. Najlepiej jest zdecydować się na wymiary krawężnika: 100 x 25 x 12, bądź 100 x 30 x 5. Jeżeli zdecydujemy się, aby krawężnik nie wystawał ponad nawierzchnię, można zastosować wymiary: 100 x 25 x 8, bądź 100 x 20 x 6. Pod krawężniki, które kładziemy, należy zrobić fundament, czyli warstwę betonu C12/15, lub chudego betonu C8/10 o grubości około 10 cm.
Krok 6 - Układanie warstwy nośnej
Najlepiej wykonać ją z betonu C12/15. Warto pamiętać o tym, żeby stosować beton o wilgotnej konsystencji, lub gęstoplastycznej. Mieszanka dzięki temu będzie miała dużą wytrzymałość i dużo prościej będzie ją ubić.
Podbudowa z betonu powinna mieć około 12-15 cm grubości. Istnieje również możliwość wykonania sprężystej warstwy nośnej. W takim celu należy użyć dwóch frakcji kruszywa łamanego (grubość 15-20 cm), można również zastosować mieszanki piaskowo-żwirowej (grubość 20-25 cm). Jeżeli zdecydujemy się na tego typu warstwę nośną, musimy pamiętać, aby dobrze jest ją zagęścić mechanicznie, co jest trudniejszą czynnością niż w przypadku warstwy nośnej z betonu.
Krok 7 - Podsypka piaskowa
Jest to ostatnia warstwa, którą układa się bezpośrednio pod kostkę brukową. Warstwa ta wykonywana jest z piasku, bądź mieszanki piaskowo-żwirowej (uziarnienie najlepiej 0,5 mm). Po ułożeniu kostki brukowej nastąpi zagęszczenie omawianego podłoża. Dzięki zastosowaniu podsypki piaskowej można uzyskać bardzo równą powierzchnię podjazdu. Grubość podsypki powinna wynosić około 3-5 cm.
Krok 8 - Układanie kostki brukowej
Kostkę należy układać dość luźno. Prace najlepiej jest prowadzić od czoła z wcześniej położonej nawierzchni. Dzięki temu możemy uniknąć deptania wygładzonej powierzchni podsypki. Jeżeli zdecydujemy się na układanie kostki brukowej w skośne wzory, możemy uzyskać nie tylko ciekawy efekt, ale również nawierzchnia stanie się bardziej wytrzymała, cicha (od toczącego podjazdu będzie wydobywał się mniejszy hałas), oraz trwała. Warto pamiętać o tym, że wzory skośne najlepiej, aby były układane po przekątnej do kierunku jazdy.
Krok 9 - Spoinowanie kostki brukowej
Jeżeli zakończymy układanie kostki brukowej na podjeździe, przed ostatnim etapem będzie rozsypanie na powierzchni drobnego piasku, który powinien być dodatkowo suchy. Dzięki temu piasek, który trafi w szczeliny między kostkami, zaklinuje je między sobą.
Musimy o tym pamiętać, gdyż prawidłowo wykonane spoiny mają znaczący wpływ na właściwą pracę i trwałość podjazdu.
Krok 10 - Wibrowanie
Jest to ostatni etap prac odnośnie układania kostki brukowej. Wibrowanie wykonuje się, gdy nawierzchnia jest sucha. Prace należy prowadzić, dopóki zaobserwujemy uzyskanie stałego poziomu nawierzchni. Możliwe, że po zakończeniu wibrowania, spoiny będą ponownie wymagały, aby wypełnić je piaskiem.
Na to warto uważać podczas układania kostki brukowej
1. Nieprawidłowe zagęszczenie nawierzchni — Jeżeli zdecydujemy się na używanie ubijarki, która nie będzie posiadała dodatkowej osłony z tworzywa sztucznego, ziarenka piasku, które będą wypryskiwać ze spoin, mogą zostać roztarte w pył podczas ubijania. Będzie skutkowało to tym, że na kostce mogą powstać trudne do usunięcia plamy z uwagi na wniknięcie pyłu powstałego z roztartego piasku w porowatą strukturę kostki.
2. Zbyt wąskie spoiny — Jeżeli elementy (kostkę) ułożymy zbyt ciasno siebie, może skutkować to ich pękaniem pod wpływem obciążenia. Kostka brukowa, a raczej jej krawędzie są stosunkowo mało wytrzymałe, zatem warto zwrócić uwagę na odpowiednią szerokość spoin.
3. Zbyt cienka nawierzchnia — Jeżeli źle zaplanujemy, np. źle dobierzemy ją do obciążeń, może ona zacząć pękać. Ponadto jeżeli nie rozplanujemy dobrze jej rozkładu, to na skutek licznych docięć może ona wyglądać nieco nieestetycznie.
4. Zbyt szerokie szczeliny — Przez nie współpraca kostek może być niemożliwa. Jest ona obowiązkowa z racji tego, że dzięki niej tworzy się monolityczna nawierzchnia. Jeżeli kostki zostaną położone od siebie zbyt szeroko, będą one pracowały jako pojedyncze elementy, co może skutkować ich osiadaniem i pękaniem.
Podsumowanie
Jeżeli nosiłeś się zawsze z myślą związaną nad ułożeniem kostki samodzielnie, dzięki temu poradnikowi poznałeś kilka tajników odnośnie tej czynności. Pamiętaj jednak o tym, że aby skutecznie ułożyć kostkę brukową, potrzebne jest doświadczenie. Warto zainteresować się firmą, która oferuje tego typu usługi. Kostka brukowa świetnie wygląda na podjeździe, jednakże musi być ona ułożona z dbałością o każdy szczegół, dzięki temu będziemy się z niej mogli w pełni cieszyć przez wiele lat.