Różnica w budowie i wyborze kostki na ciągi piesze i podjazdy. Porada eksperta

Podziel się:
Kamil Drewczyński, specjalista firmy Libet:

Kamil Drewczyński, specjalista firmy Libet. Fot. LibetKamil Drewczyński, specjalista firmy Libet. Fot. LibetTrafne określenie przeznaczenia tworzonej nawierzchni jest niezwykle istotne dla jej trwałości. Nawet najatrakcyjniejsza kostka nie będzie nas cieszyć długo, jeśli jej parametry nie zostaną dopasowane m.in. do przewidywanych obciążeń i natężenia ruchu. Błędnie przygotowane podłoże lub niewłaściwy sposób układania kostek brukowych mogą spowodować niestabilność nawierzchni, a nawet przyczynić się do jej całkowitego zniszczenia. Jednym z częściej popełnianych błędów jest wspomniane nieprawidłowe wykonanie podbudowy. W przypadku miejsc przeznaczonych dla ruchu pieszego na ogół wystarczy warstwa ok. 20 cm, a dla powierzchni, które będą poddawane większym obciążeniom, zaleca się minimum 30-40 cm (o ile podłoże nośne jest w stanie przenieść zakładane obciążenia). Grupę nośności podłoża określa geolog lub projektant z odpowiednimi uprawnieniami na podstawie wykonanych badań geologiczno-inżynierskich. Dla grupy G1, która ma nośność podłoża = 80 MPa konstrukcję drogi można posadowić bezpośrednio na podłożu gruntowym. Do gruntów niewysadzinowych należących do grupy nośności G1 zaliczamy: rumosze, żwiry i pospółki, piaski grubo-, średnio- i drobnoziarniste, żużle nierozpadowe. Dla grupy G2, G3 i G4 należy wykonać wzmocnienie podłoża gruntowego według zaleceń konstruktora.

Fot. LibetFot. LibetFot. LibetFot. Libet
Nie wolno też zapominać o zadbaniu o ukształtowanie terenu, umożliwiające właściwe odwodnienie konstrukcji nawierzchni, zgodnie z wymaganiami określonymi w dokumentacji projektowej. Kolejna sprawa – przeznaczenie nawierzchni i przewidywane obciążenia mają istotny wpływ na wielkość odstępów pomiędzy kostkami. Zbyt ścisłe ułożenie elementów może spowodować, że materiał fugujący nie wypełni dokładnie przerw. W efekcie może to naruszyć trwałość kostki i doprowadzić do odpryskiwania jej górnych krawędzi. W przypadku chodników, alejek i ścieżek przeznaczonych dla ruchu pieszego zaleca się stosowanie spoin o szerokości 2-3 mm. Natomiast drogi, podjazdy i place parkingowe wymagają większych przerw, czyli 3-5 mm. Warto pamiętać, że odstępniki występujące w niektórych modelach kostek brukowych nie wyznaczają właściwej szerokości spoiny. Niezwykle istotna jest także odpowiednia grubość kostki – należy unikać stosowania zbyt dużych i cienkich materiałów (4-6 cm) na podjazdach czy parkingach. W tym przypadku odpowiednia będzie kostka o grubości 8-10 cm.

REKLAMA:
REKLAMA:
REKLAMA:
Źródło: Libet
#ogrod #do budowa #ogrody #kostka #libet #publiczne #poradnik #Nawierzchnie, chodniki, podjazdy

Więcej tematów: